Smack, Smack på rumpan!:D Det heter LUFTSTEN och inte syresten såvitt du inte kopplar en syrgastub till slangen. Men det blir dyra bubblor. Fult att invagga nykommlingar i dessa hårdsmälta osanningar.Mathias Nilsson skrev:Köp en luftpump, slang och en syresten så är det fixat..
Mathias Nilsson skrev:http://www.pwss.se/product.php?productid=7259&cat=0&page=1
Det korrekta ordet är syresten då det är det brukade namnet. Då är snarare ordet luftsten felaktigt då det inte är ett vedertaget namn ;)
Sen så för de ner massa annat i karet, det påverkar ju inte namnet för fem öre. :)
Mathias Nilsson skrev:Lite som jordnöten och bananen ;)
bossep skrev:Hur är det förhållandet?:confused:
Nu kanske vi måste sluta med tokerier och ordklyverier så vår nyanlände medlem inte tror vi är sprittsprångande galna......Vilket kanske är sant!
Mumin skrev:Välkommen till forumet!
Det är bara att göra som Mathias säger, men tänk på att luftpumpar kan låta en del. Man kan hänga upp dem så de svävar fritt för att minska vibrationerna i underlaget.
Bygert skrev:När det gäller vad som är inarbetat så är det tveksamt om det finns nåt som är allmänt vedertaget. Det används flera olika namn men möjligen med viss övervikt för luftpump och syresten. Det känns ju inte helt konsekvent. Det är ju luft man använder, å andra sidan är det ju syre man är ute efter att tillföra så möjligen kan man argumentera för bägge. Enklast är väl att går runt det där genom att använda det tredje någorlunda vanliga namnet, utströmmare.
Bygert skrev:Att ett namn är inarbetat betyder inte att det är rätt. Dåliga namn kan och bör bytas ut och det det finns ju gott om exempel där gamla dåliga namn är på väg bort. T ex:
Kopparorm > kopparödla
Vattenödla > salamander
Tornsvala > tornseglare
Jaha är det så? Bananen är ett bär som växer på en ört? Jordnöten är en ? som växer på en annan ört?Afrodite skrev:I parantesen då. Jordnöten är ingen nöt och Bananen är ingen frukt utan ett bär.
Och syresten borde väl ändå få passera, det är ju i allafall liite syre med i spelet ;)
Och vad gäller galna biten så borde nästan en sådan ruta finnas med när man registrerar sig här.
En liten ruta där man på heder och samvete godkänner att man tillhör det galnas skara och accepterar andra galna individer ;)
Mumin skrev:Syresten, håller med om att det är det inarbetade namnet!
bossep skrev:Jaha är det så? Bananen är ett bär som växer på en ört? Jordnöten är en ? som växer på en annan ört?
bossep skrev:Eftersom jag är en underdånig medborgare så skriver jag en motion till nästa regeringsmöte och ber om en paragrafändring. Annars begär jag politisk asyl i något utland.;) Men jag måste studera vilket det kan vara. Kanske det bara är jag som säger rätt och då blir det fel? Får gå ut och ta en vända med väderkvarnarna.
Eller så kan man säga" Ta vilken j-vla sten som helst bara det bubblar luft ur den! Fast jag bubblar CO2 ur mina!
är det inte fantastiskt med raka och korrekta svar:confused:
Afrodite skrev:Eller så flyttar du till valfritt engelstalande land, eftersom det på engelska heter Airstone :D
Så jurdnötter är baljväxter! Men vad är baljväxter? äpplen eller bananer? Eller går det lika bra med selleri?erikthur skrev:Peanuts are peas resembling nuts - right...
Wiki kan man alltid lita på för raka och precisa svar! Frågan är bara om nalle käkar bananer och om mickel gillar rönn bären eller om han rent av är fruktätare?Bananväxten är ju iaf en ört och wikipedia påstår att bananfrukten är ett bär och anger en banan som första ex som ett bär...
erikthur skrev:Vad nalle o micki gör skiter jag i - men jag misstänker bosse p har en trevlig kväll.
jordnötter är en baljväxt och bananen en ört är iaf säkert - odlar ni inte bananer i Guatemala?
I dag var det ett par baljor egenodlat kaffe, Helt vanliga flingor med mjölk samt lämplig frukt för sesongen. I dag blev det bananer som köpts solmogna från en gatuförsäljare.erikthur skrev:Sorry tänkte fel igen - undrar nu över din frukost däremot...
Visst eller tvärsom om min herre behagar. Jag skall upp på ett gästspel till Peten då kan du hänga på för där bjuds det Poecilia soppa, friterade svärdbärare (utmärkt cocktail tilltugg med egen tandpetare) och kanske grillad eldbuk men framför allt Petenia splendida i alla dess former. Driker man sedan rom och pillsner har vi bland världens bästa av det.Mathias Nilsson skrev:
Så, hos Bosse
Får man Tilapia till lunch och banan till efterrätt. Jag kanske skulle bunkra upp med lite pengar, packa ner cyklopet och ta en tur...
Mumin skrev:På Shetlandsöarna fick jag stekt kolja med banan till frukost......
Bär och frukter kategoriseras inte direkt efter kladistiska principer utan helt efter morfologiska egenskaper.
Ett bär ska enligt definitionen ha tre skikt, endoderm, mesoderm och exoderm, vilket helt enkelt betyder inre skinn, mellan skinn och yttre skinn. Tittar man på en banan i genomskärning så har den tre skikt och är alltså ett bär. Liksom gurka, tomat, apelsin.
Smultron och jordgubbar är däremot inga bär, utan skenfrukter då det gottiga består av en uppsvälld blombotten.
Baljväxter har följdriktigt fröbaljor.......
Selleri är flockblomstrig och om jag minns rätt får den då nötter, liksom björken, som inte är en ört.......
Bananen är världens största ört, för övrigt.
Slut på dagens botaniklektion.