Luft eller inte med innerfilter? (bubblor)

#1 - 30 augusti 2004 14:33
Hej!

Har ett 112 liters akvarium med en Fluval 3+, till saken. Ska man köra med luftventilen så att det blir fullt med bubblor i vattnet eller ska man bara få rörelse på ytan?

Samma sak med nya akvariet som ska startas om en vecka...där har vi en Eheim 2226. Där finns det ingen luftventil. Ska man då försöka få vattnet att plaska så att det blir bubblor eller kan man sätta utblåset under vattnet så att det bara blir rörelse?

Tack på förhand!

#2 - 30 augusti 2004 14:39
det räcker om det blir rörelse på vatten yta. Så slipper du en massa oväsen också.
#3 - 30 augusti 2004 14:42
Du behöver inte göra det men dom du tycker det ser kul/snyggt ut så kan du låta det bubbla lite. Men har du växter då är det nog inte så bra.
#4 - 30 augusti 2004 14:51
Okej...
Men då låter jag det bara bli rörelse då! Betydligt tystare och finare tycker jag.
Men varför har man "bubbelfunktionen" då?

Och en sak till, varför skulle växterna misstrivas?

Tack :).
#5 - 30 augusti 2004 15:06
kanske för att tillsätta kolsyre från luften/ kolsyremaskin?
Själv använder jag bubbel hela tiden, förutom efter vattenbyte då det bara ser för jävligt ut.
#6 - 30 augusti 2004 15:09
Växterna måste ha koldioxid för att överleva, har du bubblerna på också då kommer det in rätt mycket syre.
PatrikMalmo
#7 - 30 augusti 2004 15:43
Om man tillsätter extra koldioxid är det dåligt att köra med bubbel, eftersom koldioxiden luftas ut. Om man däremot inte tillsätter koldioxid ger bubbel förmodligen MER koldioxid. Det behövs inte många växter för att sopa mattan med den lilla koldioxid som finns i ett akvarium där man inte tillsätter koldioxid. Om man då genomluftar vattnet med luft, tillför man kontinuerligt en liten mängd koldioxid, eftersom ca 0,5 procent av luften består av koldioxid - resultat: växterna växer _lite_ bättre.

Oavsett vilket du väljer att köra med (bubbel/inte bubbel) är det en god idé att tillsätta lite akvarieväxtgödning efter varje vattenbyte, t ex Tropica Master Grow, om du har lite växter i akvariet. Bara den skillnaden kan göra en del. Fiskarna kommer att må bra av vilket som. Välj alltså efter vad du tycker är snyggt och trivs med.

Hilsen!!
#8 - 31 augusti 2004 10:36
Hey
bubblorna är till för att det ska se lite fint ut. Men de är livsfarliga för nästan alla växter. Det kan skapa stora problem Tex: Att växterna förmultar sig *eller hur det stavas* och sen att de dör mye snabbare.
Så då star man mellan två alternativ.
* Bubblor för snygghetens skull
* Eller Ej bubblor för växternas skull
*tåls o tänkas på*
#9 - 31 augusti 2004 11:02
Okej!

Jag som trodde att det var för att förse fiskarna med syre. För att syresätta vattnet bättre helt enkelt. Men om dom klarar sig med att bara vattenytan rör sig så kör jag ju helt klart på det!

Tack för alla svar!
#10 - 31 augusti 2004 13:37
Jo men det är det också. Anledningen till att du har bubblor eller utströmmarstenar är för att få en större rörelse i vattnet så att syrerikt ytvatten rör sig över hela akvariet. Nu tror inte jag att du behöver använda den funktionen på din pump. Det räcker med att ytan krusar sig lite och vattnet cirkulerar. Anledningen till att man vill att ytan ska röra sig lite är för att den blir större då och kan ta upp mer syre ur luften.

Att bubblor skulle döda växter har jag aldrig hört talas om. I så fall borde mina gamla kar ha bestått av döda växter.
#11 - 31 augusti 2004 23:23
Dumle har rätt i det han skriver. Jag blev varnad av affären att ha bubblor eftersom växterna inte tycker om det
#12 - 1 september 2004 00:28
Förklara HUR bubblorna skulle vara farliga för växterna? Jag tror inte riktigt på det med facit i hand. Som sagt: några av mina gamla akvarium skulle i så fall inte ha haft en enda levande växt; för utströmmarstenar och bubblor var det enda som fanns i dem för syresättning. Och växterna levde på.......
#13 - 1 september 2004 01:11
Det är inte bubblorna som ger syre till vattnet, det är farten på vattenytan. Högre fart ger mer syre. Om man ger extra CO2, så kommer det tyvärr att även lufta ut CO2 ur vattnet. Har man inte extra CO2, så kommer det snare vara bättre att ha omrörelse, eftersom det tillför CO2 till vattnet (men fortfarande för liten halt för att vara riktigt bra för växterna).

Luftbubblor gör varken till eller från. Det påverkar inte djur. Det har inte död på växter. Det är ogynnsamma föshållanden som dödar växter (i ordningen för lite CO2, för lite näring och för lite ljus, dvs CO2 är viktigast).

Tycker du att det är vackert med bubblor i vattnet, så kör med det. Annars låt bli.
#14 - 1 september 2004 12:53
Med syresättning i det här fallet menar jag naturligtvis vattencirkulation. Bubblorna har på tok för kort kontakt med vattnet för att göra till eller i från. Men de drar ju med sig syrefattigare bottenvatten till ytan när de rör sig uppåt och hjälper på så sätt till med syresättningen av vattnet.

Annons