Luft pump

#1 - 17 april 2012 16:57
Köpte en luftpump Marina 50. Har någon av er erfarenhet av denna? Min låter så mycket?! Sen undrar jag vad man ska fästa slangen i vattnet i? Köpte nån slang o sten men stenen flyter ju?! Har ni några bra tips?
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 17 april 2012 17:00
Varför har du en luftpump - gillar du inte växter?

Man kan fästa slangen med sugproppar som finns att köpa i akvarieaffärer
#3 - 17 april 2012 17:07
Jag har en mossboll men trodde att mina 2 fiskar skulle må bättre om dom fick en luftpump. Men blev besviken när ja kom hem o fick höra hur mycket den låter!
#4 - 17 april 2012 20:05
Den pumpen du skaffa är en billig skit pump tyvärr.
Gick själv på den niten med ett liknande märke.
Använder endast TetraTec pumpar numera.

Sitter brevid min TetraTec APS 300 just nu när jag skriver detta.
Det enda som hörs är vattnet som kommer ur billi filtren i räkkaren.
#5 - 17 april 2012 20:15
ecco skrev:
Den pumpen du skaffa är en billig skit pump tyvärr.

Gick själv på den niten med ett liknande märke.

Använder endast TetraTec pumpar numera.

Sitter brevid min TetraTec APS 300 just nu när jag skriver detta.

Det enda som hörs är vattnet som kommer ur billi filtren i räkkaren.

Oki trist för mig då =/ Men har du nå bra tips på hur jag ska fästa/placera den lilla syre stenen? Den e ju så lätt så att den flyter.. Trodde dom skulle vara tunga o då lägga sig på botten!
#6 - 17 april 2012 21:03
Mosboll är cladophora alger som kan, med lite osis, sprida sig i karet. Har du inga riktiga växter? Behövs ingen luftpump o syresten i vanligt akvarium. Lite ytcirkulation räcker är min erfarenhet.
#7 - 17 april 2012 21:14
Yobaman skrev:
Mosboll är cladophora alger som kan, med lite osis, sprida sig i karet. Har du inga riktiga växter? Behövs ingen luftpump o syresten i vanligt akvarium. Lite ytcirkulation räcker är min erfarenhet.

Bollen har jag haft i nu snart 1 år så det e nog ingen fara med den.. Har andra växter med.. Får se hur jag gör.
#8 - 18 april 2012 06:20
Kom just på en sak som funkar. Ställer pumpen på en mjuk yta vilket dämpar ljudet. Sen istället för syresten så har jag en liten grej i slangen som gör att de blir bara några små bubblor på ytan. Tack alla för era svar! =)
#9 - 18 april 2012 06:37
Bara ett litet förtydligande: om du har en annan pump och får ytrörelse av den så är din luftpump helt verkningslös.
#10 - 18 april 2012 07:00
Bara ett litet förtydligande: om du har en annan pump och får ytrörelse av den så är din luftpump helt verkningslös.

svar nej, den har en verkan, den driver ut CO2 ur karet, vilken får blommor / växter att må skit.

Så verkan har den, men den är negativ.

.
#11 - 18 april 2012 07:03
Aaah,

Tänkte syresättning.

Jag ber om ursäkt :)
#12 - 18 april 2012 07:45
Aaah,

Tänkte syresättning.

Jag ber om ursäkt :)

njau, vist ger den syre till karet.

men det är inte bubblorna som flyger omkring i karet som ger syre.

det är när bubblorna når ytan och spricker där som det händer liiiite.

vad som händer är att ytan kommer i rörelse liiiite och då kommer det lite syre ner i tanken.

men i jämförelse med en "normal" pump som sätter ytan i rörelse rejält, så är en luftpump
med "syresten" ganska urusel.

kanske som att jämföra med en taskig cykel och en bil i transportsätt.......

skall man ha luftpump för syresättning så skall man nog ha en anordning där luften driver
vatten som sedan cirkulerar ordentligt i karet. dvs i praktiken inga luftbubblor i karet.

.

Annons