Luftpump

#1 - 14 oktober 2004 05:39
Måste luftpumpen gå hela dygnet? Den låter välldigt mycket. Jag hadde tänkt att köra den på en timer från kl 07,30-22,30, kan det funka?
#2 - 14 oktober 2004 06:48
Menar du en luftpump som sitter samman med ett filter, alltså innerfilter eller menar du en pump som man har utanför akvariet, alltså ytterfilter eller helt enkelt en luftpup och en syresten eller en powerhead? [;)]
#3 - 14 oktober 2004 07:26
Är luftpumpen kopplad till en "bubbelsten" finns det inget som hindrar att man stänger av den nattetid.
Driver pumpen däremot ett filter är det väl mer tveksamt om man bör stänga av den.
#4 - 14 oktober 2004 18:58
det är en luftpump som är kopplad till två syrestenar
#5 - 24 oktober 2004 09:53
Jag har faktiskt samma fråga, har skaffat en ny luftpump (utanför akvariet modellen) som låter rent för djävligt. Inga tekniska framsteg där inte, min gamla låter bara om den ligger och skaver mot något.
Det är en ganska liten burk på 20 liter, men jag har växter i också. De förbrukar ju syre om natten när de kör sin cellandning, vore lite tråkigt om ynglena stryker med.
Borde det ändå gå att stänga av?
Det är inte helt grönt av växter, har bara två plantor som tar upp 1/3 av bottenytan.
#6 - 24 oktober 2004 10:54
Hej

Luftpumpar modell slang och syresten gör varken till eller från om man har ett vanligt inner eller ytterfilter.Bättre att ta bort den så slipper man ljudet.Jag har ett av mina kar 1 m från huvudkudden.Totalt ljudlöst
//FÅ
#7 - 24 oktober 2004 11:40
Ursprungligen skickat av fredrikakesson

Hej

Luftpumpar modell slang och syresten gör varken till eller från om man har ett vanligt inner eller ytterfilter.Bättre att ta bort den så slipper man ljudet.Jag har ett av mina kar 1 m från huvudkudden.Totalt ljudlöst

//FÅ

Ok men om man nu varken har innerfileter, eller ytterfilter till det lilla akvariet då?
Den här modellen av luftpump gör så det bli lite rörelse i vattnet också.
Jag föredrar nästan varianten med sockerbit i yngelkar, så slipper man titta efter ynglena inne i pumpen sen.
#8 - 24 oktober 2004 12:57
Hej! Jag är mycket nöjd med mina luftpumpar då dom gör mycket stor verkan vad gäller syresättningen av vattnet. Jag har inte haft något syrefall sedan jag började med luftpump, inte ens när jag kom hem efter tre dagars frånvaro och märkte att innerfiltret bara stog och "fjölade". Vad gäller ljudet: mina luftpumpar lät väldigt mycket första veckan sedan blev dom tysta. Om du inte står ut med en veckas oljud så ställ pumpen i källaren, vinden, något avlägset skåp och låt den gå under en veckas tid. Det är mitt råd. Mvh Solo
#9 - 24 oktober 2004 13:02
När jag skall använda min syrepump bäddar jag in den i en handduk och gärna att den ligger på en matta eller liknande, supertyst på en gång...[:-49]

Åhsa
#10 - 24 oktober 2004 13:59
Hade en Elite 799 och 802 tidigare, de lät för [:-30][:-30][:-30][:-67].

Nu har jag köpt 2 Schego-pumpar, en Optimal, som pumpar 150 liter/ timme och en WS3, som pumpar 300 liter/timme. De är så gott som ljudlösa. Rekommenderas!
#11 - 24 oktober 2004 14:07
Hej!

En lite ovanlig lösning till ditt problem är att flytta pumpen till nån stans där den får lov att föra väsen(vinden eller linneskåpet). dra sen en lång slang till ditt kar. Om du inte vill investera i en högkvalitetspump förståss.

Urban
#12 - 24 oktober 2004 14:11
Jag har hört att Schego är relativt tysta i jämförelse med många märken. Andra bra ska vara Rena och den jag själv har - Tetratec.

Någon som vet om Schego är bättre än t ex Tetratec?...eller Rena?
Kanske finns det ännu ett märke som är knäpptyst och pålitligt?
#13 - 24 oktober 2004 20:27
Ok, jag har en billig variant SuperFish "AirFlow 1".
Får väl hyra in en liten plats hos grannarna då, tror inte riktigt på att kväva den under filtar o sånt.

Annons