Luftpump och syresten... dåligt?

#1 - 29 oktober 2007 17:16
I all okunskap köpte jag en luftpump i förrgår och en syresten i ram att ha i bakkant på karet och efter barnens tjat även en kista som öppnar sig. Vi tyckte att det skulle vara snyggt. Men det har inte blivit som vi tänkte oss.

Pumpen väsnas jättemycket. Dessutom läste vi efteråt att pumpen driver ut CO2 vilket inte ska vara gynnsamt för växterna, och vi har rätt så mycket växter mest har vi av svärdsplantor.

Idag upptäckte jag också att våra blå gurami och en av scalarerna stod och gömde sig inne i en av våra stora växter och de kom inte ens fram för att äta. Jag började fundera på om de var sjuka men en kort stund efter jag stängt av pumpen så kom de fram och verkar vara som vanligt.

Förekommer det att fiskar är rädda för sånt här? Och vad tror ni om det här med växterna, påverkar det väldigt mycket? Vi köpte en pump av märket Elite, vet ni om det finns någon som låter lite mindre...?
#2 - 29 oktober 2007 19:47
har ni provat att flytta pumpen. Min var rätt känslig, men när jag hängt den på väggen blev den så tyst att jag kunde sova med den på.
#3 - 29 oktober 2007 19:54
Luftpump är inte dåligt, den hjälper till lite med cirkulationen.

Däremot är det nog ingen bra luftpump om den för så mycket oväsen. Själva pumpen skall vara nästan ljudlös, fast att det bubblar om bubblorna kan man förstås inte göra så mycket åt.
Är pumpen inte nästan ljudlös så kolla så den inte ligger och skallrar mot något. Låter den mycket fast varken den eller slangen slår emot något, då är det läge att byta den.

Den tystaste luftpump jag nånsin haft är Rena 100, så jag rekommenderar i så fall en sån. Det finns säkert andra som är tysta också, men just rena 100 har jag tre stycken själv och vet säkert att den är tyst.

Innerfilter är ett alternativ till luftpumpen, de ger mer vattenrörelse och filtrering, och är normalt sett helt ljudlösa (om man inte låter dem blåsa luft - då kommer bubblorna igen).
#4 - 29 oktober 2007 20:13
Jag har en AM-Top CR40 till mitt 375L och störs inte märkbart av ljudet från den.
Billig med på nätet. 110 spänn..
#5 - 29 oktober 2007 21:13
Kan prova att ställa den, oavsett märke, på eller hänga emot filtervadd eller uttjänta strumpor tex. Den här låter väl lite men finns mindre modeller av den med ett utblås som borde vara tystare.
#6 - 29 oktober 2007 21:27
rebecka_o skrev:
I all okunskap köpte jag en luftpump i förrgår och en syresten i ram att ha i bakkant på karet och efter barnens tjat även en kista som öppnar sig. Vi tyckte att det skulle vara snyggt. Men det har inte blivit som vi tänkte oss.

Pumpen väsnas jättemycket. Dessutom läste vi efteråt att pumpen driver ut CO2 vilket inte ska vara gynnsamt för växterna, och vi har rätt så mycket växter mest har vi av svärdsplantor.

Idag upptäckte jag också att våra blå gurami och en av scalarerna stod och gömde sig inne i en av våra stora växter och de kom inte ens fram för att äta. Jag började fundera på om de var sjuka men en kort stund efter jag stängt av pumpen så kom de fram och verkar vara som vanligt.

Förekommer det att fiskar är rädda för sånt här? Och vad tror ni om det här med växterna, påverkar det väldigt mycket? Vi köpte en pump av märket Elite, vet ni om det finns någon som låter lite mindre...?

Det där med CO2 är sant, om du kör en syresten så driver den ut en viss mängd CO2, men har ni kopplat in en sån kista som öppnar sig och släpper ut en stor bubbla så är mängden CO2 som försvinner försumbar och inget att oroa sig över men enbart en syresten är sämre ur den synvinkeln.
En del fiskar kan bli rädda för det här, har exprimenterat lite själv i mitt yngel/återhämtningskar och vissa av fiskarna vande sig efter några dar medans vissa (däribland en skalar) efter 2 veckor fortfarande inte vågade sig nära bubblorna (hade ingen kista då utan bara syresten allså ;)
#7 - 29 oktober 2007 21:34
Tack för alla era svar. Vi har provat att ha den i handdukar etc. men oljudet kommer inte av några vibrationer utan det är själva pumpen som väsnas i sig. Vi ska lämna tillbaka den imorgon. Ska kolla upp de ni tipsade om istället! I och för sig sa säljaren att den låter en del, men inte trodde jag den skulle låta i halva huset...

Innerfilter har vi redan (Juwel akvarium) så syrestenen var mest som dekoration. Men nu tvekar vi även till det, pga det här med att de större fiskarna verkar rädda och t.o.m. slutade äta. Och det med att växterna ev. blir lidande av co2-brist. Ja jag vet varken ut eller in längre.

Kan man alltså ha kar utan filterrening och enbart luftpump? Fungerar den biologiska reningen ändå? Fast då gäller det väl att ha väldigt få fiskar?
#8 - 29 oktober 2007 21:37
Fuzzop skrev:
Det där med CO2 är sant, om du kör en syresten så driver den ut en viss mängd CO2, men har ni kopplat in en sån kista som öppnar sig och släpper ut en stor bubbla så är mängden CO2 som försvinner försumbar och inget att oroa sig över men enbart en syresten är sämre ur den synvinkeln.

En del fiskar kan bli rädda för det här, har exprimenterat lite själv i mitt yngel/återhämtningskar och vissa av fiskarna vande sig efter några dar medans vissa (däribland en skalar) efter 2 veckor fortfarande inte vågade sig nära bubblorna (hade ingen kista då utan bara syresten allså ;)

Okej ja vi kanske ska ha lite is i magen vad gäller både växter och fiskar och se om fiskarna kanske vänjer sig... Eller åtminstone äter.

Tack för ditt svar! :)
#9 - 30 oktober 2007 07:20
rebecka_o skrev:
Okej ja vi kanske ska ha lite is i magen vad gäller både växter och fiskar och se om fiskarna kanske vänjer sig... Eller åtminstone äter.

Tack för ditt svar! :)

Problemet är inte så mycket växterna i min erfarenhet, utan mera så att om dom får lite co2 så växer dom saktare men algerna tar över den växtkraften istället och ökar i samma tempo, alternativt måste man minska fisklasten och den allmänna tillförseln av näringsämnen som växterna inte längre kan nyttja.
I ett väl inkört kar så har man en del nitrifikationbakterier även i bottengrus och på inredningen så man kan köra ett akvarium med bara luftpump och syresten om fisklasten är väldigt låg i karet, jag hade 5 guppys i mitt extrakar, ett gammalt hemmabyggt 100liters som va väl inkört, skaffade ett nytt kar men snodde pump och värmare från mitt gammla så det gick ett tag utan vanlig pump och med få fiskar utan några problem :)
Om du vill försöka vänja dina fiskar med att äta trots bubblor så prova att köpa lite levande foder så ska du se att dom iaf för en stund glömmer bort bubblorna ;)
#10 - 30 oktober 2007 08:23
Jag tror inte han menade att det går att ha syresten och inget filter (det går ju om man har typ 2-3 fiskar kanske), men det finns ju också filter som DRIVS med luftpump... med filtervadd och allt. Men enligt mig är de inte lika bra. De kan funka i yngelakvarium... Men ett vanligt innerfilter driver runt vattnet bättre. Så enligt mig är det bra att ni har ert innerfilter kvar, ta för allt i världen inte bort det.

Själv gillar jag inte bubblor i akvariet, men jag kan förstå att barnen gillar det. Kanske kan ni kompromissa och bara ha en LITEN syresten? Sen kan man ju vrida ner trycket på luftpumpen så att det bara kommer SMÅ bubblor, då borde inte fiskarna bli rädda och då borde den inte låta så mycket.

Sätt pumpen högt upp på väggen (aldrig under vattenytans nivå såklart) och lägg något mjukt under, samt skruva ner den så att den är på det minsta lufttrycksläget. Funkar inte det, ja då kanske ni får prova ett annat märke, eller strunta i luftpump helt.
#11 - 30 oktober 2007 09:40
toccata skrev:
Jag tror inte han menade att det går att ha syresten och inget filter (det går ju om man har typ 2-3 fiskar kanske), men det finns ju också filter som DRIVS med luftpump... med filtervadd och allt. Men enligt mig är de inte lika bra. De kan funka i yngelakvarium... Men ett vanligt innerfilter driver runt vattnet bättre. Så enligt mig är det bra att ni har ert innerfilter kvar, ta för allt i världen inte bort det.

Själv gillar jag inte bubblor i akvariet, men jag kan förstå att barnen gillar det. Kanske kan ni kompromissa och bara ha en LITEN syresten? Sen kan man ju vrida ner trycket på luftpumpen så att det bara kommer SMÅ bubblor, då borde inte fiskarna bli rädda och då borde den inte låta så mycket.

Sätt pumpen högt upp på väggen (aldrig under vattenytans nivå såklart) och lägg något mjukt under, samt skruva ner den så att den är på det minsta lufttrycksläget. Funkar inte det, ja då kanske ni får prova ett annat märke, eller strunta i luftpump helt.

Ja mindre bubblor hade vi verkligen velat ha, men tyvärr går det inte att vrida ner trycket på den här pumpen. Kistan öppnade och stängde sig varannan sekund med en jättebubbla som var så kraftig att yngelkaret i andra änden av karet tippade över och vi blev av med alla yngel utom ett.

Vi strypte trycket med en klämma på slangen men jag vet inte om pumpen gillar det i längden eller tar skada. Men eftersom det uppenbarligen finns pumpar som man kan skruva ner så ska vi definitivt lämna tillbaka den här.

Tack för tipset!
#12 - 30 oktober 2007 12:01
toccata skrev:

Njo jag menade just utan utan filter och enbart syresten, har ingen aning om det skulle funka i längden, men jag hade just 5 små guppys i ett väl inkört 100liters under 3-4månader, bytte bara vatten ett par gånger och bara typ 15-20liter, numera har jag dock ett litet luftdrivet filter i det karet så det funkar bra att ha lite mer fiskar nu utan risker, använder det då främst som yngelkar och då är dessa filter bra, finns ju olika effektiva förståss men jag skulle aldrig rekomendera nån att ta bort sitt vanliga innefilter i ett vanligt sällskapskar :)
#13 - 30 oktober 2007 12:41
rebecka_o skrev:
Ja mindre bubblor hade vi verkligen velat ha, men tyvärr går det inte att vrida ner trycket på den här pumpen. Kistan öppnade och stängde sig varannan sekund med en jättebubbla som var så kraftig att yngelkaret i andra änden av karet tippade över och vi blev av med alla yngel utom ett.

Vi strypte trycket med en klämma på slangen men jag vet inte om pumpen gillar det i längden eller tar skada. Men eftersom det uppenbarligen finns pumpar som man kan skruva ner så ska vi definitivt lämna tillbaka den här.

Tack för tipset!

Att strypa en luftpump på det viset är inte att rekomendera, ni kanske kunde prova att borra ett litet hål i locket på kistan så det kommer en liten strimma små bubblor, då tar det längre tid att samla ihop till en bubbla som lyfter locket, eller testa att göra små hål i slangen med en nål så det blir lite lätt pyspunka ;)
#14 - 30 oktober 2007 14:39
Fuzzop skrev:
Att strypa en luftpump på det viset är inte att rekomendera, ni kanske kunde prova att borra ett litet hål i locket på kistan så det kommer en liten strimma små bubblor, då tar det längre tid att samla ihop till en bubbla som lyfter locket, eller testa att göra små hål i slangen med en nål så det blir lite lätt pyspunka ;)

Bra idé att borra hål! Funderar faktiskt också att köpa nåt annat än just kistan. Kistan har så stort utrymme under locket så bubblan som lyfter locket är hur stor som helst och svallvågorna som blir efter den är som om en bomb har briserat under vattnet. Om man köper typ en liten alligator eller nåt med en liten mun så blir det inte samma kraft. Men att göra hål är nog ett måste ändå så den inte öppnar sig varje sekund.

Såg i zoo-butiken en slags ventil att koppla till pumpen där man kan reglera hur mycket luft som släpps ut. Men det måste ju bli samma sak som att själv klämma åt slangen och borde ju vara slitsamt för pumpen i längden. Kanske bättre att göra hål i slangen! Tack för bra tips!
#15 - 30 oktober 2007 15:28
Det finns ett alternativ, skaffa ett T-kors sen sätter du den ventilen på den tomma slangen och stryper hur mycket luft som släpps ut istället för att gå till kistan, om du har problem med att bubblan blir för stor så kanske det kan funka att fylla ut en del av locket, om det har en fjäder för återgången så kanske lite frigolit, annars nåt med mindre lyftkraft, kostar ju inget exprimentera lite med :)
#16 - 30 oktober 2007 16:05
Klart man kan klämma slangen från luftpumpen så det kommer mindre. Tror knappast det finns någon luftpump det står på att får inte strypas.
#17 - 30 oktober 2007 16:37
Fuzzop - smart idé att fylla ut locket! Det ska jag verkligen testa!

Hmmm, nu ska jag alltså köpa ny pump, som låter mindre. Tittar på Rena och Eheim. Såg att den jag hade (Elite 802) var på 150 L/h x 2. Alltså två utgångar på 150 L/h var. Inbillar mig att om man istället för att köpa för hög kapacitet och strypa (även om pumpen håller för det) så kommer pumpen att låta mindre om det är en med lägre kapacitet?...

Frågan är i så fall hur mycket jag bör ha för att det ska bli snyggt? Vi ska ha en sån där "leksak" typ kista och en syresten i ram på 25 cm. Ska vi välja 100 l/h och använda t-kors, då blir det 50 L/h till varje pryl. Eller 2 x 100 l/h alltså 100 l/h till varje? Vad tror ni blir mest lagom?

Något råd? Tänkte beställa ikväll, barnen är otåliga.
#18 - 30 oktober 2007 19:24
Om du vill ha en billig pump så kanske en sån här vore lagom?
http://cgi.ebay.com/silent-AIR-PUMP-2-L-min-for-Aquarium-fish-tank-uk_W0QQitemZ120175485045QQihZ002QQcategoryZ46312QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem
räknade lite snabbt på att priset inklusive frakt blev ca 80kr men det tar väl några veckor i leverans då, men det är mitt bidrag :)
#19 - 31 oktober 2007 13:00
Fuzzop skrev:
Om du vill ha en billig pump så kanske en sån här vore lagom?

http://cgi.ebay.com/silent-AIR-PUMP-2-L-min-for-Aquarium-fish-tank-uk_W0QQitemZ120175485045QQihZ002QQcategoryZ46312QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

räknade lite snabbt på att priset inklusive frakt blev ca 80kr men det tar väl några veckor i leverans då, men det är mitt bidrag :)

Tack för tipset Fuzzop! Jag funderade länge och väl eftersom den var så billig och kollade mera på ebay också, men eftersom det känns så viktigt att den skulle vara tyst så valde jag en annan. Det blev en Eheim 200 (3702). Kanske överdrivet mycket med 2 x 100 l/h men eftersom den går att skruva ner så... och det är till ett kar på 180 l så jag tror det blir bra.

Tack för all hjälp allihopa! :)
#20 - 31 oktober 2007 16:07
eriahl skrev:
Klart man kan klämma slangen från luftpumpen så det kommer mindre. Tror knappast det finns någon luftpump det står på att får inte strypas.

Jag tror inte heller att det är några problem att strypa luftpumpen.. Jag har en sådan som man sätter i slangen med en skruv på och så skruvar man precis lagom till mitt lilla räkkar.
Man kan även sätta den under vattenytan om man köper en säkerhetsventil..

Vissa växter klarar inte av att man har syrebubblor. För växterna är det helt klart bättre utan.. Men vill man ha det så får man köpa växter som klarar det.. ;)
#21 - 31 oktober 2007 17:05
Katharina skrev:
Jag tror inte heller att det är några problem att strypa luftpumpen.. Jag har en sådan som man sätter i slangen med en skruv på och så skruvar man precis lagom till mitt lilla räkkar.

Man kan även sätta den under vattenytan om man köper en säkerhetsventil..

Vissa växter klarar inte av att man har syrebubblor. För växterna är det helt klart bättre utan.. Men vill man ha det så får man köpa växter som klarar det.. ;)

De där backventilerna verkar göra sitt jobb. Vi har ingen pump just nu utan väntar på vår nya, men slangar och allt ligger kvar i karet och hänger ner i skåpet. Men backventilerna håller helt tätt.

Hur vet man förresten vilka växter som klarar av luftpump? Är det såna som inte kräver så höga co2-halter?
#22 - 31 oktober 2007 18:26
rebecka_o skrev:
De där backventilerna verkar göra sitt jobb. Vi har ingen pump just nu utan väntar på vår nya, men slangar och allt ligger kvar i karet och hänger ner i skåpet. Men backventilerna håller helt tätt.

Hur vet man förresten vilka växter som klarar av luftpump? Är det såna som inte kräver så höga co2-halter?

De trivs inte.. Vissa dör.. Jag är så dålig på namn men det är de där vanliga, vattenpest och den med tunna gröna trådar till blad på långa stänger :D :D :D Ha ha.. Jag ska gå och kolla vad den heter... De där med trådarna :D dör iaf direkt, fast innan så skräpar de ner hela karet...

Det bästa tipset jag kan ge är att köp alltid bara en växt av varje sort och kolla om den trivs först och köp flera sedan... Annars är det bara bortkastade pengar... En näringstablett i sanden är inte så dumt heller i början.. Jag hällde även i 33 cl Loka till 100 L kar per vecka för att tillföra lite CO2... Men det behöver jag inte lägre... Nu är det så mycket näring i karet...
Jag skulle också gärna ha luftbubblor, jag skulle vilja ha en sådan där vägg av bubblor på baksidan av karet men växterna var viktigare för mig den här gången eftersom jag hade Malawis förrut som slet och åt upp alla växter utom fula lökar... :D
Så det blev bara ett litet innerfilter som gör vågor på ytan.. ;)

Tillägg. Cabomba heter de på växtbeskrivningen här på Zoopet.. Vet inte om det är exakt den sorten men den ser ut så iaf... Du kan kolla här på Zoopet.. Det finns även en växttråd här på Zoopet där de riktiga proffsen håller till.. Gå in där och fråga efter sorter som klarar syresten...

Annons