Luftpump till billifilter?

#1 - 20 mars 2008 08:22
Funderar på att börja odla lite i små 45l akvarier och sneglar på luftdrivna billifilter som sägs vara yngelsäkra och billiga.
Hur mycket fluft behöver dessa filter så jag köper en tillräckligt stor luftpump som klarar av minst 3st filter. T.ex seras billifilter för upp till 60l akvarier.

Luftpumpar/filter är ett helt nytt område för mig så jag behöver läsa på och få mer kött på benen innan jag ev. drar igång min lilla odling.

Något speciellt märke/modell jag bör ta? Gärna en tyst modell.
Jag vill ha bra kvalité så jag kan tänka mig betala extra för det men alla tipps och synpunkter mottages tacksamt.
#2 - 20 mars 2008 12:41
jag vill starkt avråda att använda luftpump för det finns inga tysta! stellar pumparna är bland de bästa men även dem hörs i hela lägenheten och för att inte tala om ljudet när bubblorna bryter vattenytan[:o] nej jag tycker absolut du ska driva billifilter eller vanlig filtermatta med en vanlig motorpump!!! (tro mig jag har gått på den pumpen:D)
#3 - 20 mars 2008 14:08
Ahh, bra och veta.
Vad finns det för motorpumpar som är lämpliga för 45-60l akvarium för billifilter eller har öppna filterytor?
#4 - 20 mars 2008 15:43
Jag startade alldeles nyligen en odlingshylla (12x54L) för räkor. Där använder jag filtermatta och en micropump i alla. Specs är 3-5W och pumpar 200L/h. Köpt genom ebay. I snitt kostade de runt 50kr styck.

Micropump finns i PWSS om du inte vill importera.
http://www.pwss.se/product.php?productid=2269&cat=286&page=1
#5 - 20 mars 2008 18:20
Kan ju tipsa om att bl.a. Aquaels Turbofilter har finporiga filterpatroner som är yngelsäkra.

Annons