Luftrötter på glada växter

#1 - 5 december 2005 12:43
Jag vet att vi har diskuterat detta fenomen någon gång tidigare men jag kan inte minnas vad vi kom fram till [:-100]
Har för mig att någon spånade om att det var ett sätt för växten att gardera sig för sin framtid genom att "klamra sig fast" utmed botten. Någon var väl inne på att de skickar ut dem i ett försök att hämta näring den saknar. Kände att jag bara var tvungen att dra igång en ny tråd angående detta.

Detta kom upp på tapeten hos mig igen eftersom växtburken har ett riktigt bra driv just nu och jag har börjat utnyttja tillfället att göra så många iaktagelser jag bara kan. En sak som dök upp är att nästan varenda jäkla växtart har börjat skjuta luftskott som galningar:
http://www.bluesboy.se/viewimage.php?id=445

Det gäller Alternatheran, Polysperman, Rotalan, Stellatan, Difformisen ja till och med ett par på den röda Lotusen. Den enda av mina växter som inte skjuter är nog Cryptocorynen än så länge. (Polyspernan sköt rakt igenom ett lotusblad igår...)

Teorier/spekulationer/fakta?
Vad har ni andra för iaktagelser/erfarenheter?
#2 - 5 december 2005 13:26
Defdac nämnde något om att järn ev. skulle vara något som växter hellre tar upp med rötterna.

Jag vet att jag haft microbegränsningar en tid nu innan jag rätade upp nivåerna. Under samma tid har luftrötterna, eller kanske vattenrötter är ett bättre ord, ökat i antal, främst på Anubias och H.Siamensis, men även H.polysperma. Anubiasen om sitter planterad/monterad på en rot skjuter ut mängder med rötter som går spikrakt ner mot bottnen. H.siamensisen skickar ut röter någon stans på hälften, men dom når ner i gruset dom med, dvs ca 20cm långa.

Vet inte om det hänger i hop, men det är en iaktagelse iaf.
#3 - 5 december 2005 13:26
Hej!

Jag har precis samma sak med mina Papegojblad, får vita strängar från mitten av växten och uppåt. Min teori är att det är dags att klippa och plantera ner det avklippta skottet. Jag har märkt att bladlossningen har ökat sedan de vita stringarna har börjat komma allt mer. Har du märkt något sådant?

Jag har samma fenomen när vattenpesten börjar bli "brun"

Jag har inte alls rätt kunskap för att diskutera detta men vill iallafall lägga mig i :D
#4 - 5 december 2005 13:45
När min Alternanthera gick som bäst skickade den också ut massor med luftrötter, och min Rotala gör likadant nu så jag hoppas att det är ett gott tecken..
#5 - 5 december 2005 13:52
Hmm.. har liknande fenomen på en utav mina växter. Tyvärr så vet jag inte vad den heter. (10-15cm hög, avlånga blad modell bredare, alla blad kommer nedifrån botten med ett lilaaktigt skaft och gröna blad). Iaf.. där kommer det upp massa smårötter från rötterna. Ser ut som gräs ungefär. Jag tänkte först att "den gör nog så", men det kanske kan vara ett tecken på näringsbrist där också då? Göder f.ö. med pmdd i det karet.
#6 - 5 december 2005 13:56
Anubiasen om sitter planterad/monterad på en rot skjuter ut mängder med rötter som går spikrakt ner mot bottnen.
Precis! Jag tycker man ser lite "luft"rötter för jämnan men ibland sätter det riktig fart och fullständigt skjuter *rakt* ner.

Defdac nämnde något om att järn ev. skulle vara något som växter hellre tar upp med rötterna.
<snip>
Jag har precis samma sak med mina Papegojblad, får vita strängar från mitten av växten och uppåt.
<snip>
När min Alternanthera gick som bäst skickade den också ut massor med luftrötter, och min Rotala gör likadant nu så jag hoppas att det är ett gott tecken..
Japp. Nu börjar minnet komma åter. Jag har yrat om det här tidigare i Papegojtåten:
http://www.zoopet.com/forum/showpost.php?p=575833&postcount=22

Just det här kraftfulla utseendet och snabba tillväxten på "luft"rötterna som plötsligt triggas igång är spännande värre.
#7 - 5 december 2005 13:58
jag är helt nollad när de gäller växter, men vissa av mina har oxå fått såna små rötter lite här och var,som dyker neråt, vad innebär det? Jag har ju inte en aning =)
#8 - 5 december 2005 14:10
[QUOTE=anna7607]jag är helt nollad när de gäller växter, men vissa av mina har oxå fått såna små rötter lite här och var,som dyker neråt, vad innebär det? Jag har ju inte en aning =)[/QUOTE]

Det innebär att dina växter växer så pass fort så de är tvugna att bilda s.k. "stöd-rötter" för att lyckas hålla sig kvar på botten!
*flinar*
Kunde inte motstå..
#9 - 5 december 2005 14:14
[QUOTE=y0da][QUOTE=anna7607]jag är helt nollad när de gäller växter, men vissa av mina har oxå fått såna små rötter lite här och var,som dyker neråt, vad innebär det? Jag har ju inte en aning =)[/QUOTE]

Det innebär att dina växter växer så pass fort så de är tvugna att bilda s.k. "stöd-rötter" för att lyckas hålla sig kvar på botten!
*flinar*
Kunde inte motstå..[/QUOTE]

skrattar...kan jag tänka mig, men, va e de då??? Jag är faktiskt både blåst och blond...ha ha ha
#10 - 5 december 2005 14:27
Jag är blond och lite halvblåst.. hehe
Vänta på defdac så får du nog ett väldigt bra svar!
Du kan passa på att hämta ett gäng lexikon så länge, kan behövas för att tolka svaret kanske ;)
#11 - 5 december 2005 14:31
[QUOTE=y0da]Jag är blond och lite halvblåst.. hehe
Vänta på defdac så får du nog ett väldigt bra svar!
Du kan passa på att hämta ett gäng lexikon så länge, kan behövas för att tolka svaret kanske ;)[/QUOTE]

åhhhhh. Jag vill veta ju, en förklaring så JAG fattar =), ska åka till skroten och hämta ynglena i skolan/dagis, hoppas jag blir klokare när ja e tebax då =)
#12 - 5 december 2005 17:36
Jag sökte lite på APC och det finns en hel del trådar om detta. Tyvärr har jag inte hittat någon bra förklaring som man känner sig nöjd med. De flesta anser att det beror på kvävebrist alternativt att växten växer bra?!?
Kombinationen luftrötter med horisontellt växtsätt skulle förklaras med att växten vill breda ut sig så mycket det går (förankras väl för överlevnad).

Hittade dock en tråd med en skojig iaktagelse som Dennis har som stämmer jäkligt bra med mina:
http://www.aquaticplantcentral.com/forumapc/showthread.php?t=2033
Han menar att de kommer när mikrogödningen ökar. Är det något jag har ökat sista tiden så är det definitivt mikro tillsammans med KNO3.
#13 - 5 december 2005 18:46
meh...vart ju knappt klokare. Alltså kan de bero på kvävebrist eller att de helt enkelt växer bra... hmmmm... jag använder "noll" medel för att föröka växterna, och hur får man kvävebrist????
#14 - 6 december 2005 03:20
[QUOTE=BluesBoy]Jag sökte lite på APC och det finns en hel del trådar om detta. Tyvärr har jag inte hittat någon bra förklaring som man känner sig nöjd med. De flesta anser att det beror på kvävebrist alternativt att växten växer bra?!?
Kombinationen luftrötter med horisontellt växtsätt skulle förklaras med att växten vill breda ut sig så mycket det går (förankras väl för överlevnad).[/QUOTE]

kan inte minnas att ja hade några som helst luftrötter innan jag började med pmdd.
körde aquatic supergro innan.
nu har ja de på dels cabomban dels "lysimachia nummularis "aurea""

sen har jag det på vattenspikbladen också men är nog inte så konstigt då den agerar flytväxt justnu
#15 - 6 december 2005 07:10
[QUOTE=BluesBoy]Jag sökte lite på APC och det finns en hel del trådar om detta. Tyvärr har jag inte hittat någon bra förklaring som man känner sig nöjd med. De flesta anser att det beror på kvävebrist alternativt att växten växer bra?!?
Kombinationen luftrötter med horisontellt växtsätt skulle förklaras med att växten vill breda ut sig så mycket det går (förankras väl för överlevnad).

Hittade dock en tråd med en skojig iaktagelse som Dennis har som stämmer jäkligt bra med mina:
Han menar att de kommer när mikrogödningen ökar. Är det något jag har ökat sista tiden så är det definitivt mikro tillsammans med KNO3.[/QUOTE]
Jag för ju tyvärr inte några direkta loggar på mitt kar, så det skulle ju kunna vara ett rejält tillskott av micro istället för microbrist i mitt fall.
Försöker minnas om rötterna kom före eller efter micro ökningen... men det är f*n inte så lätt.
Kanske dags att börja logga lite så man vet vad man iaktar i karet...
#16 - 6 december 2005 11:43
[QUOTE=BluesBoy]Hittade dock en tråd med en skojig iaktagelse som Dennis har som stämmer jäkligt bra med mina:
Han menar att de kommer när mikrogödningen ökar. Är det något jag har ökat sista tiden så är det definitivt mikro tillsammans med KNO3.[/QUOTE]
Intressant! Jag har petat i rejält med CaCl (42ppm) och MgSO4 (10,5ppm) på sistone och märkte efter ett par dagar bara grym järnbrist på alla nya blad. Jag hällde då i 0,4 ppm Fe (eller snarare 30 ml NutriSi enligt stamlösningen i cirka 70 liter vatten). Jag tänkte försöka hålla den nivån framöver. Jag ska hålla utkik efter luftrötter! (Och trådalger...)
#17 - 6 december 2005 12:06

Jag har petat i rejält med CaCl (42ppm) och MgSO4 (10,5ppm) på sistone och märkte efter ett par dagar bara grym järnbrist på alla nya blad.

Det var ungefär vad som verkade hända när jag körde hårt med CaCl2 och MgSO4 också. Jag har häven hällt en massa Dolomit (Ca+Mg = högre GH) över hela bottnen och det var efter det jag började få extrema mikrobrister.

Det var ju någon här på forumet som doserade 1-2 ppm NutriSi som hade väldigt högt GH och det nämns då och då i internationella sammanhang.

Man kan ju fundera över om det är ett växtfysiologiskt problem, typ att osmoskrafterna sabbas så näringen får svårare att ta sig in (vilket även skulle innebära att eventull nytillväxt förmodligen skulle vara bättre acklimatiserad till det hårdare vattnet) - eller om det bara är för att järn gärna binder med kalcium, dvs rent kemiskt.
#18 - 6 december 2005 15:27
[QUOTE=defdac]Det var ungefär vad som verkade hända när jag körde hårt med CaCl2 och MgSO4 också. Jag har häven hällt en massa Dolomit (Ca+Mg = högre GH) över hela bottnen och det var efter det jag började få extrema mikrobrister. [...] Det var ju någon här på forumet som doserade 1-2 ppm NutriSi som hade väldigt högt GH och det nämns då och då i internationella sammanhang.[/quote]
Ja, jag har läst en del om det, men anade inte att det skulle vara så tydligt som det faktiskt var. Frågan är ju om man ska fortsätta med Ca och Mg om man måste börja häva i så mycket mikro. Å andra sidan började jag med Ca för att jag fick skålade blad på framför allt mina Ludwigia glandulosa och mullertii. Jag har dragit ner från 0,6 w/l till 0,4 w/l och som sagt börjat med Ca och Mg men jag kan inte se att bladen blir mindre skålade... Men det tar väl sin lilla tid innan man ser nån effekt kanske.

Man kan ju fundera över om det är ett växtfysiologiskt problem, typ att osmoskrafterna sabbas så näringen får svårare att ta sig in (vilket även skulle innebära att eventull nytillväxt förmodligen skulle vara bättre acklimatiserad till det hårdare vattnet) - eller om det bara är för att järn gärna binder med kalcium, dvs rent kemiskt.

Ja, isåfall får vi ju hoppas att det är osmoskrafterna som drabbas ifall nytillväxten klarar det bättre. Om järn binder med kalcium blir det ju klurigare.
#19 - 5 januari 2006 08:14
Mindes plötsligt att jag ju skulle återkomma om jag fick mycket luftrötter efter att ha doserat mycket mikro. Jag häller alltså i 40 ppm Ca, 10 ppm Mg efter vb och doserar sedan 0,4 ppm Fe cirka tre gånger i veckan mot normalt 0,1 ppm Fe max två gånger i veckan. Dessutom har jag ökat KNO3- och PO4-doseringen markant. Misstänker att jag skulle hamna på typ 100 ppm nitrat till slut (även med veckliga vb) om jag inte drar ner på doseringen.

Nu har jag kört den doseringen i en månad och varit väldigt duktig på att byta mäsk ofta så att jag får stabila CO2-nivåer. Resultatet är följande:

Vet inte om det har med just ökad mikrodosering att göra, men mina Limnophila aromatica har faktiskt börjat skicka ut fler luftrötter än vanligt. Mina Ludwigia glandulosa skickar också ut luftrötter, men det har dom alltid gjort. Kan inte se att det skulle vara mer av den varan nu.

De skålade bladen på Ludwigiorna har försvunnit.

De ganska rejäla trådalgsproblem jag har haft tidigare har försvunnit nästan helt sen jag började dosera jättemycket mikro. (Plus mycket av all annan gödning också.)

Alltså: Håller man väldigt höga gödningsnivåer av allt så försvinner algerna. Höga nivåer av mikro skulle kunna ge luftrötter, men det kan även bero på annat.
#20 - 5 januari 2006 08:25
Exakt hur doserar du mikron? Torr NutriSi eller via någon blandning?

Om man ser mer luftrötter när det växer som sjutton pga mycket gödning så stöds ju teorin lite om att det är någon form av fragmentation dispersal, vegetativt spridningssätt.
#21 - 5 januari 2006 08:37
[quote=defdac]Exakt hur doserar du mikron? Torr NutriSi eller via någon blandning?[/quote] Jag kör med den gamla vanliga stamlösningen (7 krm NutriSI) i 0,5-liters pet-flarra. Doserar alltså 10 ml per 100 liter x 4 tre gånger i veckan. I mitt fall alltså cirka 35 ml per gång (88-litersakvarium).
#22 - 5 januari 2006 10:08
Ok bra, undrade för jag har gått över från att torrdosera NutriSi till att göra en ganska stark stamlösning (2 matskedar i 300 ml), och det senare verkar funka bättre.
#23 - 5 januari 2006 10:19
[quote=defdac]Ok bra, undrade för jag har gått över från att torrdosera NutriSi till att göra en ganska stark stamlösning (2 matskedar i 300 ml), och det senare verkar funka bättre.[/quote] Varför skulle stamlösning funka bättre än torrdosering? Eller torrdoserar du genom att hälla i pulvret torrt direkt i burken istället för att lösa upp i en flaska först? Vari ligger skillnaden?
#24 - 5 januari 2006 10:33
Funderar på om chelateringen blir bättre när man först gör en stamlösning.
#25 - 5 januari 2006 15:53
Jag är inte speciellt påläst angående vattenväxter, men allmänt i växtvärlden är det ett samband mellan bladmassa och rotmassa, vilket innebär att om Du betraktar en vanlig i jord växande planta och ser att den utvecklar mycket och stora blad, kan du utgå från att den också utvecklar sitt rotsystem snabbt. Tittar man i akvarier, är samma enkla samband tydligt om man jämför ett kar där det växer dåligt, där finns heller ingen överproduktion av luftrötter, och drar du upp växterna är även de dolda rötterna klena eller ruttna.
#26 - 5 januari 2006 17:27
Jag är inte speciellt påläst angående vattenväxter, men allmänt i växtvärlden är det ett samband mellan bladmassa och rotmassa

Tittar man i akvarier, är samma enkla samband tydligt om man jämför ett kar där det växer dåligt, där finns heller ingen överproduktion av luftrötter
Jag är inte heller så påläst men måste hålla med dig till 100 %. Jag tror också det finns ett samband. Inte nödvändigtvis att rötterna skulle höja näringsupptaget men att det är ett sätt för växten att "hålla-fast-där-den-vill-växa" när den har fått såna levnadsbetingelser att den börjar mår bra i övrigt.
#27 - 5 januari 2006 18:31

Inte nödvändigtvis att rötterna skulle höja näringsupptaget men att det är ett sätt för växten att "hålla-fast-där-den-vill-växa" när den har fått såna levnadsbetingelser att den börjar mår bra i övrigt

Det skumma är att man kan näringsstressa vissa växter varpå dom bildar flygrötter och bryter av sig själva (ruttnar på strategiska ställen på stängseln). De rotbeklädda delarna kan då flyga iväg och fastna på, förhoppningsvis, bättre ställen.

"Problemet" för växtakvarister är att dom är fula och det händer inte riktigt när man tror att det ska hända.

Välmående L. arcuata med stoooor växtmassa som växte bra utan flygrötter:
http://www.defblog.se/picture/1535.html

Halvkasst växande L. arcuata med mycket flygrötter där en stängsel strategiskt ruttnat på ett ställe (tyvärr har en växtakvarist varit där och knipsat av flygrötter vilket syns på några ställen ;)
http://www.defblog.se/picture/1257.html

Barr menar att det är ganska osäkert varför det händer men spekulerar att det har just med fragmentation dispersal att göra och att man inte ser dessa flygrötter i CO2-berikade akvarier som växer bra:
http://fins.actwin.com/aquatic-plants/month.200402/msg00387.html
#28 - 5 januari 2006 18:49
Det skumma är att man kan näringsstressa vissa växter varpå dom bildar flygrötter och bryter av sig själva (ruttnar på strategiska ställen på stängseln). De rotbeklädda delarna kan då flyga iväg och fastna på, förhoppningsvis, bättre ställen.
Nej, jag känner inte igen detta i mina kar. Oavsett om det är vanliga rötter eller "luftrötter" har de ökat i tillväxt när övriga växten mått riktigt bra. :confused:
Om de börjar ruttna är det totalkört med "luftrötter" också. Hittils har "luftrötter" varit ett mycket positivt inslag oavsett vad Barr säger :)
På samma sätt som inkörningsproblem (innan luftrötterna kommer) *alltid* har inneburit en himla massa oförklarigt "grums" över hela bottensedimentet men *inget* nere i sedimentet när man dammsuger. Ok, lite beror på döda växtdelar men är det hela sanningen?
#29 - 5 januari 2006 19:05
Får du alltid flygrötter när det växer som bäst alltså?

Jag kan hålla med om att vissa växter är betydligt värre med flygrötter, t ex A. reineckii och H. polysperma. Dom verkar producera dessa oavsett miljö.

Intressant med grumset. Det får jag ibland, men det verkar ha varit diatomalger om jag kollat i mikroskop.
#30 - 5 januari 2006 19:13
Får du alltid flygrötter när det växer som bäst alltså?
Nja, jo, jag tror bestämt det. Eller som jag tidigare yrat om - uppväxlingsfasen precis innan det "tar ordentlig fart" :confused:
Växterna "sätter rot" och skjuter fart sedan kan de trivas ändå. Speciellt papegojorna har haft denna pre-fas.

Intressant med grumset. Det får jag ibland, men det verkar ha varit diatomalger om jag kollat i mikroskop.
Aha, intressant!
Jag som alltid trott det varit förmultnade växtdelar. Du har inte mer info. i ämnet eftersom jag är mitt uppe i en sådan period (just gjort ett vattenbyte med rejäl dammsugning i väntan på tillväxtökning)?
#31 - 5 januari 2006 19:24

Du har inte mer info. i ämnet eftersom jag är mitt uppe i en sådan period (just gjort ett vattenbyte med rejäl dammsugning i väntan på tillväxtökning)?

Jag frågade på APD (tror jag det var) när jag hade sånthär brunt på mina växter:
http://www.defblog.se/picture/1399.html
http://www.defblog.se/picture/1400.html

Ser ut såhär i ett dåligt mikroskop:
http://www.defblog.se/picture/1401.html
http://www.defblog.se/picture/1403.html

De gröna Cyanobakterierna på toppen av samma Myriophyllum som kan ses på ena bilden såg ut såhär (tentaklerna rörde sig läskigt - Oscillatoria):
http://www.defblog.se/picture/1402.html

Exakt vad jag gjorde för att få bort dessa är jag osäker på. Jag har för mig att jag ökade fosfatmängden eftersom jag kört ganska så begränsat med fosfat för att få bukt med Cyanobakaterierna. Har även för mig att ett Quickfilter gjorde susen. Lite otippat (eller är det helt logiskt kanske?) att mer fosfat skulle göra susen eftersom kiselalger klarar att producera runt 100 generationer efter att man fått fosfatbegränsning.
#32 - 5 januari 2006 19:52
Jag frågade på APD (tror jag det var) när jag hade sånthär brunt på mina växter:

http://www.defblog.se/pictures/picture1399.jpg

http://www.defblog.se/pictures/picture1400.jpg
Oj vad jobbig jag är...men brunt grums på växterna tror jag är något heeeelt annat (http://www.bluesboy.se/viewimage.php?id=96) .
Inkörningsproblemen innebär hos mig en massa brun/svart grums i det översta lagret i sedimentet. Det kanske är nonsens men jag tror det kan finnas ett samband mellan sedimentets kvalité och luftrötterna :confused:
Mitt grus har alltid varit tipp-topp när växterna slagit luftrötter och satt fart och CO2-konsumtionen dragit i höjden.
Ja, spånerier som vanligt men jag har svårt att släppa det :confused:
#33 - 5 januari 2006 20:51
[quote=BluesBoy]Oj vad jobbig jag är...men brunt grums på växterna tror jag är något heeeelt annat (http://www.bluesboy.se/viewimage.php?id=96) .
[/quote]

Precis så där ser mina hyggrout när dom står tätt planterade. Men när jag planeterade isär dom så dom fick mer - Ljus, - Cirulation - luft runt sig så försvann det på en vecka.

Så, Vad kan det vara? - Ljus, - Cirulation - eller att dom inte får tillräkligt med näring eftersom de andra snor åt sig det (när dom står tätt planterade) ??

/Adam
#34 - 6 januari 2006 10:40
Det heter adventivrötter (adventitious roots) om någon vill läsa på nätet om det. Här är en bra skiss på det:

http://www.lucidcentral.org/keys/appw/nonkey/images/Acharacter_states/adventitious%20roots.jpg

Luftrötter är rötter som t ex mangrove skickar upp i LUFTEN(!) för att få syrgas till rötterna i sedimentet.
#35 - 6 januari 2006 12:23
Jag tippar på mer cirkulation vilket skulle förklara varför BluesBoy får mindre grums efter ett tag när syrenivåerna är bättre. Kan tänka mig att bakterier i en nystartad burk inte hinner processa allt grums medans cirkulation/höga syrenivåer får nedbrytningen att gå snabbare.

Bra cirkulation i kombination med bra syrenivåer i bottnen från glada rötter tror jag främst uppskattas av bakterier som behöver en massa DOC som kolkälla.

Här kan du läsa mer om rötter Krax: http://en.wikipedia.org/wiki/Root
#36 - 6 januari 2006 12:32
Ja det är väldigt vanligt att vattenväxter bildar adventivrötter när de växer bra och sedan släpper ifrån sig fragment med blad, stjälk och rötter som flyter iväg. Det gör att växterna kan spridas.

När de skickar ut utlöpare längs botten är det för att sprida sig på lite närmre håll. Ibland transporterar de lite näring och gaser med hjälp av utlöparna men mest får den nya lilla plantan klara sig själv och den gamla också.

(Måste ni kalla det luftrötter? Det är ju helt fel och förvirrande. Jaja jag ska inte predika om det.)
#37 - 6 januari 2006 12:34

Ja det är väldigt vanligt att vattenväxter bildar adventivrötter när de växer bra och sedan släpper ifrån sig fragment med blad, stjälk och rötter som flyter iväg. Det gör att växterna kan spridas.

"Fragmentation dispersal" som Tom Barr snackar om i länken jag visade ovan.
#38 - 6 januari 2006 16:29
[quote=Krax]Luftrötter är rötter som t ex mangrove skickar upp i LUFTEN(!) för att få syrgas till rötterna i sedimentet.[/quote]

stämmer inte in på "lysimachia nummularis "aurea""
skickar en massa rötter som går neråt trots cirkulation runt rötterna i gruset då jag kör bottenfilter.

windelöw+java ormbunke cabomba och anubias skickar inga luftrötter.
#39 - 6 januari 2006 16:44
Penningblad (L. nummularia) har krypande stjälk och breder normalt ut sig genom att växa sig lång och sedan lägga sig ner åt något håll. Då är det bra att ha adventivrötter som kan rota sig på det nya stället.

Luftrötter är en helt annan sak som till exempel mangroveträd har. Jag bara märker ord för att det är så förvirrande att kalla adventivrötter i vattnet för luftrötter.

Annons