svavelväte är giftigt så risk för fiskdöd finns alltid. Jag skulle slammsugit försiktigt, men kanske i flera omgångar så man inte släpper iväg för mkt svavelväte åt gången. Sörjt för riktigt kraftig cirkulation i hela karet, inte minst vid ytan så gasen kan avgå ordentligt. Bytt vatten flera gånger, kanske ngr gånger i veckan, tills allt luktar som vanligt. Rengjort filtrena o övervägt byta en del av filtermediat...men om det luktar illa också, gjort rent hela filtret. Startat upp med ny bakteriekultur på flaska eller ampull..tex från Prodibio..ampullerna heter Biodigest o säkerställer att rätt bakterier kommer på plats. Svavelväte indikerar ett unerliggande allvarligt problem...det uppstår inte bara vid överbelastning..utan en icke frisk sandbotten..eller ett icke friskt biofilter. Går det ha fiskarna nån annanstans under tiden är det ju bra...annars får man väl chansa. Hellre att nån fisk stryker med o att man får ordning på karet till slut.
Här har vi nog lite delade meningar i en del saker!
Att ta ut fiskarna innan man gör något annat håller jag med om! Svavelväte är rejält giftigt och en av orsakerna att man skippar denitrifiering i en Sötvattensburk. Att röra om i en botten med Svavelväte tycker inte jag heller är en bra ide.
Men att sterilisera filtret är ”overkill” det funkar med den sedvanliga urkramningen och sedan köra det i en hink med akvarievatten. De skadliga bakterierna dör knall och fall när det kommer lite syre till dom eller om inte annat börjar dom använda syre i stället för sulfat eller nitrat, eller?
Får jag föreslå ett rättvänt bottenfilter? Alltså ett som man trycker in syrerikt vatten i.
Vart kan man köpa dessa bakterier? Jag skulle vilja testa dessa!