Hej jag har mina guldfiskar i ett 250l i väntan på att dammen skall tina. Det har varit helt problemfritt fram till ett tags sen då vattnet började lukta sååå illa. Jag bytte naturligtvis vatten ,slamsög lite o sköljde filter. Efter 2 dagar luktade det igen, det räckte man kom in i rummet för att känna lukten. Och så här fortsätter det, jag gör rent och efter två dagar är det dagd igen, varför? vad är det som är fel?. Dom går som sagt i ett250l dom är 10 st. Har en fluval 4?,några rötter och en grotta. Tempen brukar ligga mellan 20-22.Är det någon som vet vad som är fel.
Varför det luktar illa är för att Guldfiskar är dem som skitar ned mest genom att dem bökar i grusen konstant Bla.Själv har jag tre stycken Koi ca 12 stycken Guldfiskar varav hälften är stora alla går i ett 325 kar.I det karet så filtreras det 3000L i timmen och så kör jag vatten byte 2 till 3 gånger i veckan i början så körde jag inte så täta vattenbyten en gång i veckan men då luktar det som du beskriver,så jag började med fler vatten byten sen mildras det lite.
Vad det beror på är maten man övermatar i regel när det gäller Guldfiskar efter som dem är så glupska,så man ska dra ner på maten det är all överbliven mat som har fasnat i filtret Bla som luktar,så testa dra ner på maten om detta jag beskriver känns vid,plus att du kör två gånger vatten byten i veckan är att rekommedera när det är så mycket fisk i ett så begränsat utrymme som det ändå är