Luktar Illa Som F*n!!!

#1 - 1 februari 2008 14:12
Tja,
Jag har ett STORT problem med mitt 100l kar, hela glaset luktar som det gör på våren , jag menar med det äckliga gräset å leran å sånt ,ni förstår nog lukten, mitt kar luktar så fast 100 gånger starkare :S:S VAD SKA JAG GÖRA?! Snälla hjälp mig! Man håller f*n på att spy av lukten !
#2 - 1 februari 2008 14:47
ecko_kim skrev:
Tja,

Jag har ett STORT problem med mitt 100l kar, hela glaset luktar som det gör på våren , jag menar med det äckliga gräset å leran å sånt ,ni förstår nog lukten, mitt kar luktar så fast 100 gånger starkare :S:S VAD SKA JAG GÖRA?! Snälla hjälp mig! Man håller f*n på att spy av lukten !

Vaddå, själva karet???

Om det är tomt och lukten sitter i skulle jag tvätta med något starkt, typ ättiksprit och sedan ställt karet i dusche och spolat ordentligt och haft en svamp att dra med efteråt så spriten verkligen går bort...

Sen skulle jag inte ha använt någon gammal inreding som inte går att koka från det karet igen..
#3 - 1 februari 2008 14:49
Katharina skrev:
Vaddå, själva karet???

Om det är tomt och lukten sitter i skulle jag tvätta med något starkt, typ ättiksprit och sedan ställt karet i dusche och spolat ordentligt och haft en svamp att dra med efteråt så spriten verkligen går bort...

Okej tack för svaret, håller på och tömmer karet nu .
#4 - 1 februari 2008 14:59
Utan att själv ha känt lukten som du beskriver så är det svårt att ge några bra råd, om du med tung skarp gräsdoft menar doften av hö så kan det vara en mögelbakterie men när du samtidigt skriver doften av lera så undrar jag om det även luktar lite som inne i ett stall, för om du har egen brun och en hög halt av järn i vattnet så kan detta trigga din näsa att känna dessa skarpa dofter, gör ett Fe test på vattnet och kolla.
#5 - 1 februari 2008 15:07
vattnet luktar inget men akvariet luktar precis som lukten av nyvår ,det luktar mer hö än lera.
#6 - 1 februari 2008 15:13
Ledsen men jag har lite svårt att tolka det här, menar du att om du sniffar på frontglaset så känner du doften av hö ifrån det? kan bara tolka det som om du har fått en mögelbakterie som satt och växt till sig, kanske en smutsig trasa du torkat glaset med, har du ram i plast/aluminium eller helglas?
#7 - 1 februari 2008 15:19
Det enda jag då kommer på är förekomsten av mögel som kan ha grott på ditt frontglas om du torkat med en fuktig smutsig trasa, eller kanske mellan ram och glas, har du ramakvarium i aluminium eller plast eller har du helglas?

Kom på en annan sak men det kanske är att insinuera, förlåt i så fall..
#8 - 1 februari 2008 15:22
Det enda jag då kommer på är förekomsten av mögel som kan ha grott på ditt frontglas om du torkat med en fuktig smutsig trasa, eller kanske mellan ram och glas, har du ramakvarium i aluminium eller plast eller har du helglas?

Kom på en annan sak men det kanske är att insinuera, dessutom kanske jag missbedömmer könstillhörigheten, förlåt i så fall..
#9 - 1 februari 2008 15:25
"Blöt moss" lukt är ofta pga algproblem. Alger luktar.
"Ägg-prutt"-lukt i akvarier som varit igång rätt länge är svavelvätebildning.
"Elak, giftig" lukt i ett nystartat akvarium indikerar nitrit/ammoniak problem.
"Rutten fisk" lukt i ett akvarium som varit igång ett tag... Det ligger antagligen nån död fisk och ruttnar, eller stora mängder ruttnande mat, i akvariet.

Algproblem: Tja, finns många trådar om hur man får bukt med det.
Svavelväte: mindre matning och upprepad slamsugning av gruset brukar hjälpa.
Nitrit/ammoniak: ingen matning på en vecka, vattenbyten, och gärna tillsätta en tesked salt och nån bakteriekultur.
#10 - 1 februari 2008 15:28
Gaffel skrev:

Kom på en annan sak men det kanske är att insinuera, dessutom kanske jag missbedömmer könstillhörigheten, förlåt i så fall..

Det är helglas, och vad menade du med gravid grejen?! Jag är kille....
#11 - 1 februari 2008 15:32
ecko_kim skrev:
Det är helglas, och vad menade du med gravid grejen?! Jag är kille....

:D I rest my case..

Hoppas det löste sig när du skrubbade ur karet.
#12 - 1 februari 2008 15:55
hade ingen ättikssprit :( går det med något annat?
#13 - 1 februari 2008 16:09
ecko_kim skrev:
hade ingen ättikssprit :( går det med något annat?

Köp ättiksprit? Finns på närmaste livsmedelsbutik.
#14 - 1 februari 2008 16:16
CeciliaW skrev:
Köp ättiksprit? Finns på närmaste livsmedelsbutik.

Jo men jag bor mitt ute på landet och har redan tömt karet, funkar äppelcidervinäger?
#15 - 1 februari 2008 19:23
Ättiksyra, ättikprit, metanol, salt, svinto, skrubba rent med en vit disksvamp, alltid har man väl något hemma som man kan göra rent akvarier med :)
#16 - 1 februari 2008 19:29
svavelsyra!! ne skoja bara.
#17 - 2 februari 2008 12:25
Azur skrev:
"Blöt moss" lukt är ofta pga algproblem. Alger luktar.

"Ägg-prutt"-lukt i akvarier som varit igång rätt länge är svavelvätebildning.

"Elak, giftig" lukt i ett nystartat akvarium indikerar nitrit/ammoniak problem.

"Rutten fisk" lukt i ett akvarium som varit igång ett tag... Det ligger antagligen nån död fisk och ruttnar, eller stora mängder ruttnande mat, i akvariet.

Algproblem: Tja, finns många trådar om hur man får bukt med det.

Svavelväte: mindre matning och upprepad slamsugning av gruset brukar hjälpa.

Nitrit/ammoniak: ingen matning på en vecka, vattenbyten, och gärna tillsätta en tesked salt och nån bakteriekultur.

Om det luktar typ jord om karet är inte det nitrat då?? Alltså mycket smutsrester i gruset???

På våren brukar det ju lukta jord ute, är det så du menar Kim???

Jag fattade aldrig om karet var igång eller inte... Om det var igång, känner du ingen lukt ifrån grus osv utan bara från själva karet????
Då fattar jag ingenting... Om karet har varit fyllt hela tiden så skulle väl problemet vara i hela karet eller??? Jag trodde att det hade stått i en källare eller så om själva karet stank.
Problemet måste ju sitta i hela karet, alltså i inredningen också om det var igång lr?!

Klorin kanske.. Men vad du än använder för starka grejer se till att det inte skadar/fräter siliconet och att du sköljer bort det ordentligt efteråt...
#18 - 2 februari 2008 13:05
Klorin skadar inte silikonet, men man måste vara försiktig med hud och kläder.
#19 - 2 februari 2008 16:20
Kan inte lukten ha kommit från dålig vattenkvalitet, eller överskott på något ämne (ammoniak, svavel, eller liknande) i akvariet? Tycker det var dumt att tömma det..

Nu har du ju förstört den eventuella balans som fanns, dödat de flesta bakterierna i filtret, med mera. Nu blir det att göra en nystart av akvariet, och det kan bli jobbigt för fiskarna... Hade varit bättre att försöka få ordning på akvariet som det var :(

Om man slutar mata, eller matar jättelite typ en gång i veckan, suger upp slam från botten, och gör massor av små vattenbyten, så borde lukten försvinna om det var något problem med vattnet...

Men för sent nu då. Klorin kan jag inte rekommendera.. Det kan inte vara något fel på silikonet då, att fel sorts silikon har använts? Borde funka att bara skölja igenom allt med vatten och starta akvariet på nytt... Men det är ju för att jag tror att det var något med vattnet. Men du skrev inte hur länge det har varit igång och om du haft några andra problem med akvariet.

Lycka till hursomhelst!!
#20 - 2 februari 2008 17:27
Ja, om karet var igång så var det tokigt att tömma det. Problemet måste ju ligga i hela karet då, även i inredning, inte sitta på glasväggarna.

Om man inte får tag i ättiksprit så skulle jag använda klorin som dessutom inte fräter på siliconet men det lät inte som du hade något hemma. Hoppas du inte hann ta något tokigt medel som skadat siliconet nu bara. svavelsyra eller så.. :D
Jag tror inte att det hjälper att tvätta glaset om karet luktade när det var igång. Då får du köpa helt ny inredning också.

Luktar det jord som jag tycker att det gör ute på våren. Då tror jag att det är nitrat. Alltså skulle det ha räckt med att dammsuga botten lite mer och om du har innerfilter så göra rent filtret lite oftare.

Annons