Luktar skumt!!!!!!!

#1 - 13 augusti 2006 08:56
HEJ! Jag skulle behöva lite hjälp. :confused: Jag har för i vecka sedan startat upp ett 54liters. Jag gjorde rent akvariumet,sköljde sanden,satte dit en rot+ lite växter. Men nu när man lyfter på locket luktar det starkt som en lukt av bensin!!!!:( Vad är detta? Någon som varit med om liknande? MVH micke
#2 - 14 augusti 2006 11:53
har du några fiskar i?
#3 - 14 augusti 2006 11:55
ja så var det för mig med.
är vattnet gulaktigt?
#4 - 14 augusti 2006 12:17
Det är ammoniak. Ditt akvarium genomgår just nu en process som kallas "cycling", dvs du har just nu en nitrit & ammoniak-spik pga att bakterierna som omvandlar ammoniak till nitrit och sen nitrat ännu inte kommit igång. Vattnet i ditt akvarium är sannolikt giftigt för fisk just nu, så 50%'iga vattenbyten dagligen är vad jag skulle rekommendera i cirka en vecka. Om du har fisk i akvariet, vill säga.

Den gula färgen kommer från roten, och är inte farlig. Man kan få bort den med vattenbyten eller genom att filtrera över aktivt kol (men det kommer ny gulfärg rätt snart).
#5 - 14 augusti 2006 12:25
hej då har jag också haft det.men jag har byt sand.
men vill ha tillbaka den gamla sanden ska jag skölja den eller hur försvinner det>?
#6 - 14 augusti 2006 12:54
Man får ammoniak/nitritspikar när akvariet är nystartat, om man rengör det för noggrant (t.ex. tvättar sanden & filtren), eller matar för mycket/nåt stort dör och ruttnar i akvariet.

Att byta sanden i akvariet är nog ett bra sätt att få en ammoniak/nitritspik, ja.
Vill du byta tillbaks, bör sanden du har utanför tvättas noga först, bakterierna är i alla fall inaktiva eller döda nu, så det bästa är att minimera mängen skräp som kommer att ruttna när du sätter tillbaks sanden.

Nystartade akvarier bör matas mycket försiktigt, och man bör göra regelbundna vattenbyten, de första två veckorna, sen bör filterbakterierna ha kommit igång och risken för ammoniak och nitritbildning vara undanröjd. Så länge man inte städar för noga, alltså.
Ta gärna bort synligt skräp och rengör gärna filtret, men ta aldrig ut & tvätta sanden; och städa inte akvariet och rengör filtret samtidigt.

Friska akvarier som varit igång ett tag kan ockå ha en viss lukt, men då luktar det mer "fiskdamm" eller "multna löv", medan ammoniak/nitrit har en vass, kemisk, lukt.
#7 - 14 augusti 2006 13:15
räcker 1 månad innan chanserna att på nitrit är borta+?
#8 - 14 augusti 2006 13:22
Förutsatt att du inte rengjort för grundligt eller medicinerat eller övermatat eller att nåt stort gått och dött och ligger och ruttnar... Ja.
Normalt sett skall bakterierna vara igång på två veckor.
#9 - 14 augusti 2006 15:34
kan en rot orsaka detta? e början had jag en stor stor rot i ett 40 liters akvarium utan fiskar.
#10 - 14 augusti 2006 16:57
Hej igen va kul att så många har svarat här. Nej jag har ej några fiskar i ännu. Och vad jag förstår skall jag akta mig för att sätta dit några innan lukten försvinner och jag balans i karet. Så många vattenbyten är det som gäller?? mvh micke
#11 - 15 augusti 2006 14:21
[quote=osterlind]räcker 1 månad innan chanserna att på nitrit är borta+?[/quote]

Köp ett dropptest och kontrollera vattnet om du känner dig osäker, det är en billig försäkran om att miljön du ska introducera dina firrar i har blivit bättre
#12 - 15 augusti 2006 14:23
[quote=finns i sjön]Hej igen va kul att så många har svarat här. Nej jag har ej några fiskar i ännu. Och vad jag förstår skall jag akta mig för att sätta dit några innan lukten försvinner och jag balans i karet. Så många vattenbyten är det som gäller?? mvh micke[/quote]

Tills vattenkvalitén blir bättre? Köp ett test och kontrollera vattnet innan du slänger i firrarna
#13 - 15 augusti 2006 14:38
har redan fiskar i
#14 - 15 augusti 2006 20:04
Jag tycker det är fräckt att gå in och sno andras trådar[:(!] . Starta en egen!
#15 - 17 augusti 2006 06:55
[quote=osterlind]har redan fiskar i[/quote]

Desto större anledning att skaffa ett test om du är rädd för att du har dåligt vatten. Följden av för höga nitritvärden var i mitt kar att ett par av fiskarna trillade av pinn och ett par andra mådde rätt kymigt ända tills jag fick ordning på det igen

Annons