Lura fram räkor

#1 - 6 februari 2009 15:56
Hur lurar man bäst fram crystal reds om man inte vet var i akvariet de befinner sig?
#2 - 6 februari 2009 16:58
mat... :)
#3 - 6 februari 2009 16:59
du kastar ner mat i form av tabletter. :)
#4 - 6 februari 2009 17:16
Redan testat, men tigerbarberna och botiorna är framme innan de ens nått botten. Och då blir det en livsfarlig fälla om räkan kommer fram rakt framför tigerbarberna.
#5 - 6 februari 2009 17:20
nån smal variant på flaskfälla då? så fiskarna inte kommer in men räkorna kan knalla in...?
#6 - 6 februari 2009 17:21
har funderat på det, ska se om jag har något som kan agera fälla. Men botiorna är så förbaskat smala och såna jäklar på att tränga sig in. :p
#7 - 6 februari 2009 17:41
Lyckades fixa en flaskfälla i miniatyr med hjälp av diverse föremål. :p

Vi får se hur det går, den är fullproppad med lite av alla olika torr foder jag har.
#8 - 6 februari 2009 17:45
Den gjordes för övrigt av en såndär man spritsar grädde med i plast, lite plast att täcka därbak, och ett gummiband att hålla fast plasten med.

Det är ok att ha i akvariet va?
#9 - 6 februari 2009 21:25
squash... :d
#10 - 6 februari 2009 21:57
mina crystlas är framme hela tiden och traskar runt men de bor heller inte med några andra fiskar.
#11 - 7 februari 2009 05:33
Rolle85 skrev:
mina crystlas är framme hela tiden och traskar runt men de bor heller inte med några andra fiskar.

Precis, det är ju det som är problemet. Han vet mycket väl att mina fiskar dödar honom om han kommer fram.

Men problemet är iallafall löst, jag lyckades fånga honom för några minuter sen!

Jag chansade på att räkorna var som yngel, dvs. att de kommer fram när de andra fiskarna sover. Och visst satt han snällt och fint på javamossan! Så jag håvade upp honom och ner i buren. :)

Men tack för all hjälp ändå!
#12 - 7 februari 2009 06:55
E det så smart att ha räkorna med matglada fiskar som tigerbarber och botior ??
#13 - 7 februari 2009 07:13
drd skrev:
E det så smart att ha räkorna med matglada fiskar som tigerbarber och botior ??

Nja, det är hela grejen. Den hoppade ur håven påväg ner i en yngelbur som ligger i 200 liters.

Yngelburen ska de vara i tills jag köper nytt räk akvarium nästa månad, jag märkte ganska fort att jag inte klarade av att hantera vattenvärdena i denhär 5 liters burken
#14 - 9 februari 2009 21:43
UUh lättare att balansera på slak lina än fixa bra vatten värden i ett 5L burk.
#15 - 10 februari 2009 05:34
Speciellt om den inte har pump. :)
#16 - 10 februari 2009 22:22
Men räckte inte växterna till för att hålla vattnet i trim i 5liters karet då? Jag skulle nog haft i lite vattenpest eller annat snabbväxande för att binda nitrat snabbare. För som det såg ut som på i bilden hade bara i en anubis i burken??
#17 - 11 februari 2009 05:32
Ja, det skulle nog behövts mer växter. Men flytväxter i ett så litet kar är uteslutet, iallafall i 200 liters så flöt ju bara halva växten och resten la sig som en härva och täckte halva akvariumet.
#18 - 11 februari 2009 06:17
Precis, med rätt växter så är det inte så svårt att hålla bra värden.
#19 - 11 februari 2009 19:09
Du ska alltså locka fram räkan och lägga den i ett annat akvarium?
Men har problemet att fiskarna "attackerar" tabletterna för fort?

Kan du inte lägga firrarna i nån tillfällig burk, och sedan försöka locka fram räkan? Sen ta upp den, lägga den där den ska vara, och släppa tillbaks firrarna?

Eller har jag missuppfattat totalt? ;)
#20 - 11 februari 2009 19:56
iknor skrev:
Du ska alltså locka fram räkan och lägga den i ett annat akvarium?

Men har problemet att fiskarna "attackerar" tabletterna för fort?

Kan du inte lägga firrarna i nån tillfällig burk, och sedan försöka locka fram räkan? Sen ta upp den, lägga den där den ska vara, och släppa tillbaks firrarna?

Eller har jag missuppfattat totalt? ;)

Du skämtar va? Du kan väl seriöst inte tro att man lite lätt kan fånga upp 15 tigerbarber, siamesiska algätare, pakistasnbotior, och guramis i ett 200 liters och sen lite lätt ploppa tillbaks dom?

Dessutom skrev jag för länge sedan i tråden att jag redan kyckats få tag i räkan.
#21 - 11 februari 2009 21:44
Vattenpesten kan du sticka ner i substratet så att den inte täcker ytan. Sedan är det till att ansa dom när dom blir för långa. =)
#22 - 12 februari 2009 05:19
Ja, iochförsig. Har sålt det mesta av vattenpesten och gjort en slant på tradera, dock har jag lite smått som ligger på bottnen i 200 liters.
#23 - 15 februari 2009 00:18
JojjeN skrev:
Ja, iochförsig. Har sålt det mesta av vattenpesten och gjort en slant på tradera, dock har jag lite smått som ligger på bottnen i 200 liters.

Då har du nog en framtid som affärsman för dig då du lyckas sälja vattenpest :p
Jag har skänkt bort mitt överskott om jag inte matat slöjstjärtarna med den :d
#24 - 15 februari 2009 05:46
Jag sålde 16 stänglar för 100 kronor. ;)
#25 - 23 februari 2009 00:11
JojjeN skrev:
Jag sålde 16 stänglar för 100 kronor. ;)

Per styck?? =)
I vilket fall lär de vara bra på att rena vatten från slagg produkterna.
#26 - 23 februari 2009 04:21
Mick13 skrev:
Då har du nog en framtid som affärsman för dig då du lyckas sälja vattenpest :p

Jag har skänkt bort mitt överskott om jag inte matat slöjstjärtarna med den :d

Det är ju ingen bedrift att sälja på tradera dock :)

Såg vattenpest på auktion härom dagen.. Det få man ju om man ber om det i affären ju..
Även om man inte ber om det för den delen med, blandat med andra växter :)

Annons