Lust att hjälpa mig?

#1 - 10 januari 2008 03:04
Hej hopp
Hittils har jag aldrig satsat på att försöka ha fiskar som härstammar från samma sjöar eller liknande tillsammans, utan mer satsat på att ha så många olika "snälla" fiskar tillsammans.

Hursom. Jag har fått en sådan lust att just starta upp ett akvarium där alla fiskarna härstammar från samma världsdel eller rentav samma sjö. Den enda fisken jag absolut känner att jag MÅSTE ha är Öronålen. Den kommer ju från västafrika.

Så nu är jag nyfiken om någon kan ge mig lite råd kring vad för fiskar som passar bäst ihop med denna slingrande varelse, eller vilka fiskar som kommer från samma sjö?

Stort plus är om fiskarna inte är av den aggressiva sorten :D
#2 - 10 januari 2008 05:13
Kvalificerar kongofloden som västafrika? det är i varje fall i närheten :)
I sådana fall är fjärilsfiskar och ctenopoma acutirostre riktigt härliga, kanske ett stim kongotetror?
Det skulle bli en fin kombo, då har du arter för alla nivåer i karet :D

Hur stort kar är det?
#3 - 10 januari 2008 15:37
åhå, ska ta en närmare kik på fiskarna du nämnde då :)

Det är på 110L, ett Juwel.
(vet att en del fiskar växer ur karet så man inte kan behålla dom i all evighet... men jag har inte möjlighet att skaffa större kar just nu..)
#4 - 10 januari 2008 15:42
När du vill ha öronål får du räkna med att snabbt byta till större då de vill ha 700liter...
#5 - 10 januari 2008 15:45
_Lena_ skrev:
När du vill ha öronål får du räkna med att snabbt byta till större då de vill ha 700liter...

Nu var ju kanske inte just det han frågade... :confused:

Kanske nån typ av killis?

http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=50&Itemid=67
#6 - 10 januari 2008 15:54
Tack Koksalt!
Jag vill som sagt ha svar på vad jag frågar och inte bli dumförklarad.

Ska ta en kik på din länk :)

Annons