Luta rot mot rutan?

#1 - 23 december 2006 09:49
Funkar det att bara luta en stor rot mot bakrutan? Eller måste man hålla på och silikona och krångla? den står stadigt mot rutan och tyngden ligger inte mot rutan utan roten "vilar" bara mot den. Kan förklara lite närmare;)

Roten är stubbformad men kan inte stå utan hjälp så man måste luta den mot rutan...

Så, vad tror ni?

/Hans
#2 - 23 december 2006 09:51
De är nog ingen fara om den inte ligger å dunkar mott rutan
#3 - 23 december 2006 09:52
Så nej de ska inte vara ngn fara
#4 - 23 december 2006 12:32
Ingen fara, har haft en stor rot liggnades så i flera år.
#5 - 24 december 2006 08:03
Bra! tack för svar!
Skulle nåt gå åt pipan så skyller jag på er;)

/Hans
#6 - 24 december 2006 08:06
Har en stor rot lutad mot rutan och kan inte förstå varför det skulle vara farligt, den är ju inte hård som en sten så den skaver mot rutan och sen är ju inte vikten mot rutan utan mot botten där den ligger. Blir ju en ytterst liten belastning på rutan.
#7 - 24 december 2006 08:16
kamparn skrev:
Har en stor rot lutad mot rutan och kan inte förstå varför det skulle vara farligt, den är ju inte hård som en sten så den skaver mot rutan och sen är ju inte vikten mot rutan utan mot botten där den ligger. Blir ju en ytterst liten belastning på rutan.

Jo det är så jag tänker också men man vet ju aldrig... Bättre att ställa en dum fråga, få ett dumt svar och sen veta än att inte ställa den och inte veta och ha fel;)

God jul!

/Hans
#8 - 24 december 2006 14:07
Går det bra att ställa stenar mot rutan då, typ hålsten/Kalksten mot rutan (dom väger ju inte så mycket)? Eller ska man lägga nåt liggunderlag/silikon mellan glaset och stenarna?
#9 - 24 december 2006 21:12
Leonard skrev:
Går det bra att ställa stenar mot rutan då, typ hålsten/Kalksten mot rutan (dom väger ju inte så mycket)? Eller ska man lägga nåt liggunderlag/silikon mellan glaset och stenarna?
Man kan alltid ställa någont tunt i mellan som frigolit TEX det är inga fara att ställa något igentligen där det beror på fiskarna förståss Malawi är det smart att lägga något i mellan kanske;)
#10 - 24 december 2006 22:41
Ok, då skiter jag nog i det. Jag ska ha snäcklekare, Julidochromis och den lilla Syndotisen petrolica (eller nåt sånt ;) ). Cikliderna kanske gräver lite, men om man ställer stenarna så att dom står stabilt, innan man haft i vatten och gros på bottnen, så borde det väl gå bra?

Annons