Lutande Akvarium!!!!!!!!!!!!!!!

#1 - 23 januari 2008 18:17
precis som överskriften beskriver!
fyllder det ända upp och ser att det är en skillnad på ca 0,5cm karet är på 540l....äre det lugnt eller panik?!
#2 - 23 januari 2008 18:21
Som jag har förstått det så är det större risk att glaset spricker om det lutar. Hur mycket panik det är vet jag dock inte!
#3 - 23 januari 2008 18:31
Mina akvarier lutar varenda ett, mitt störtsa är på 400liter, 160cm långt och helglas, lutar så mycket och det har inte vart några problem. Blir så när inte golven är raka men det "lilla" ska inte vara någon fara
#4 - 23 januari 2008 18:40
okay...kan bero på pumparna som sitter bakom Btn bakgrunden egtersom det är lite mindre vatten bakom den än framför
tack för svaren iaf:)
#5 - 23 januari 2008 19:22
Flojden skrev:
okay...kan bero på pumparna som sitter bakom Btn bakgrunden egtersom det är lite mindre vatten bakom den än framför

tack för svaren iaf:)

Du kan ju alltid mäta med ett vattenpass... om det lutar mycket så kan i värsta fall glaset spricka för att trycket blir så stort på framrutan. Ju högre karet är desto större risk att belastningen blir för hög på rutan.

Så mitt tips är att du, om det lutar framåt, försöker justera upp det i framkant.
#6 - 23 januari 2008 19:40
Lutar karet diagnalt så är det lite panik, men är det på längdmåttet eller framåt/bakåt är det lugnt.
#7 - 23 januari 2008 19:50
det är på längden....men tror det har men pumparna att göra lite aif...ska kolla men vatten pass imorgon
///Stefan
#8 - 23 januari 2008 21:32
Billiga vattenpass är inte speciellt noggranna, så har du ett sådant lita inte blint på det.
#9 - 23 januari 2008 21:46
Ett akvarium kan luta rätt kraftigt i ett led uan att det blir problem, men om det skevar, dvs luta åt två olika håll, så är det illa. Mina lutar också, allihop.
#10 - 24 januari 2008 11:33
Du kan ta det fullständigt lugnt ingen risk alls, det är bara om det skevar som en del nämnt redan som det blir trubbel.
#11 - 25 januari 2008 12:27
Jag bor i ett GAMMALT trähus som har golven lutande till alla håll och kanter, och det skjuter sig hit och dit beroende på årstid.
Hur ska man lösa det då då?
Just nu har jag inte fyllt hela karet utan har ca 15-20 cm lägre vattenstånd i mitt 200L. Det har iofs resulterat i en himla massa snäckor, men.....
#12 - 25 januari 2008 12:31
En styv skiva som inte sviktar som du kan ha under ställningen till karet skulle jag föreslå, så karet står stabilt.
#13 - 25 januari 2008 17:27
Plywood där akvariet ska stå...och sen skruvtassar på bänken:D
#14 - 26 januari 2008 12:46
ansjo skrev:
En styv skiva som inte sviktar som du kan ha under ställningen till karet skulle jag föreslå, så karet står stabilt.

Men även den skivan kommer väl att luta när golvet sätter igång och skjuter?

En bänk med en skiva som planar sig själv, vore toppen. Kopplad till nån liten dator eller så :D
*give me*

firefox75 skrev:
Plywood där akvariet ska stå...och sen skruvtassar på bänken:D

Ja skruvtassar har vi till bordet som ödlorna står på, men det är ju ett ävel det med. Tömma burken för att kunna komma åt och lyfta bordet lite för att kunna skruva.
#15 - 26 januari 2008 13:55
qenzo skrev:
Men även den skivan kommer väl att luta när golvet sätter igång och skjuter?

Jo, det är risk för det men är den tillräckligt styv så vrider sig inte karet på tvärsled iaf(kan man hoppas;)).
#16 - 26 januari 2008 17:56
skevar menar ni då att karet vrider sig typ eller att de lutar både framåt och åt sidan ? mitt lutar mot ett av hörnen är de väldigt illa då ? har 275 l
#17 - 26 januari 2008 18:15
Man kan säga att om någon av dessa punkter (*) (eller båda för den delen) eller tvärtom står lägre ner eller tvärtom, så är det problematiskt. En väldigt flummig förklaring men iaf. Blir väl logiskt sett ännu mer tryck på en av fogarna än vid "vanlig" lutning då så rimligtvis kan den släppa, eller är det snarare så att det är större risk för glaset att spricka?. Har som lekman inte direkt spekulerat i hur stor risk osv dock.

_________ *
| |
|________|
*
#18 - 26 januari 2008 19:06
Bor själv i en gammal kåk m. trägolv och hade ett 450l som började luta i framkant.. inte några 0,5cm precis, mycket mer. Hade justerbara fötter, men vad gör det när bänken började skeva. Tömde ur det till hälften och sålde det sedan. Jag skulle då inte känna mig säker om det lutade. Är det ett gammalt akvarium som kanske fått sig ett par törnar eller repor så det ev. kan finnas spänningar i glaset är risken stor att glaset spricker, frågan är bara när...

Om det glipar mellan akvarie och bänk eller lutar i något hörn är risken att akvariet vrider sig och spricker.

Att lägga en spånskiva eller dyligt under akvariet.. jag kan tyvärr inte riktigt hålla med att det blir stabilt som fan. Spiller du lite vatten på den så sväller det och det är inte så stabilt längre. Oavsett så är det inte rakt under skivan. Jaja.. jag orkar inte diskutera detta... hoppas ni tänker logiskt.

Jag tror dock inte att det är någon fara så länge det lutar lika mycket åt framkant eller bakkant osv (under förutsättning att det inte är FÖR stor lutning). Men mer eller mindre i hörnen, då skulle jag vara mer nervös.
//Camilla
#19 - 27 januari 2008 12:37
för mig lutar de alltså mot ena hörnet men det gör bänken också så är ganska säker på att akvariet inte vrider sig bara de att vattnet trycker på mer på ena hörnet.. kanske dags att skaffa hemförsäkring ... som ja skulle gjort för nått år sen :P

Annons