Lutning?

#1 - 9 augusti 2006 16:39
Köpte ju ett 180liters akvarium, nu har vi inte världens bästa golv så akvariet lutar 7mm framåt, ska vi lägga bräda under eller tror ni att det klarar sig?
#2 - 9 augusti 2006 16:47
Se till att ni lägger något under så att det står helt plant kan jag rekomendera.
Jag har iofs själv haft ett 375 liters stående med sidolutning men inte mer än 5 mm från ena till andra sidan och det gick men skulle jag satt upp samma kar på samma ställe så skulle jag satt det helt 100% plant nu.
#3 - 9 augusti 2006 16:50
[quote=tiggertjejen]Köpte ju ett 180liters akvarium, nu har vi inte världens bästa golv så akvariet lutar 7mm framåt, ska vi lägga bräda under eller tror ni att det klarar sig?[/quote]Ju mindre det är mindre chans att det händer men ditt är ändå på 180 L svårt att säga går alltid att lägga en halv timma att fixa det tömma så man orkar att lyfta kar och ställning jag har lagt glasspinnar under det blev mycket bra;)
#4 - 9 augusti 2006 16:53
[quote=drd]Se till att ni lägger något under så att det står helt plant kan jag rekomendera.
Jag har iofs själv haft ett 375 liters stående med sidolutning men inte mer än 5 mm från ena till andra sidan och det gick men skulle jag satt upp samma kar på samma ställe så skulle jag satt det helt 100% plant nu.[/quote]Har ett 325 som jag struntade att loda vilket klydd jag haft med det efterråt för att få det bra det var helt snevridet bara för man har för brått bättre göra det bra från början:p
#5 - 9 augusti 2006 17:06
[quote=stene]Ju mindre det är mindre chans att det händer men ditt är ändå på 180 L svårt att säga går alltid att lägga en halv timma att fixa det tömma så man orkar att lyfta kar och ställning jag har lagt glasspinnar under det blev mycket bra;)[/quote]

Hur lägger jag då glasspinnarna?
Det står ju på sånna svarta klossar, eller vad man ska kalla det?
Det är ett juwel rio 180
#6 - 15 augusti 2006 22:17
[quote=tiggertjejen]Hur lägger jag då glasspinnarna?[/quote]

Jag skulle ställt glasspinnarna på högkant :)

Nä skojja, men du kan inte ta ett kort så vi får se hur det ser ut?
#7 - 16 augusti 2006 09:58
Hej.
Vi har också ett nytt akvarium, juwel trigon hörnakvarie på 190 liter. Skiljer 3 mm från kant till kant. Vi försökte loda ordentligt innan, men nu när det är fyllt skiljer det som sagt ändå.
I affären säger dom att det skall stå exakt i lod, men kan det verkligen vara så noga? Vad säger panelen? Skall vi tömma och börja om eller? Man vill ju inte ha 190 liter vatten på golvet...
#8 - 17 augusti 2006 08:36
Med ett relativt ljukt golv, tex. trä, ska man komma ihåg att lutning på akvariet ger en relativt stor tyngdpunktsförskjutning, dvs att större andel av vikten hamnar på den del av ställningen som akvariet lutar åt, framförallt om det lutar framåt eller bakåt med akvarier med standardmått. Med hörnakvarier blir det inte riktigt lika mycket som standardakvarier som lutar framåt eller bakåt per mm lutning med alla anda faktorer givna.

Med det sagt så ska jag kanske ockå berätta att det är otroligt ovanligt att akvarier välter, jag har inte hört talas om att det har hänt utan yttre påverkan, och överhuvudtaget inte med standardställning eller bättre.

Med 7mm skillnad från front till bakruta skulle jag justera lutnigen.
#9 - 17 augusti 2006 12:33
En liten lutning framåt/bakåt eller från höger till vänster gör nog inte så mycket, men det ska inte vara 7 mm... Jag skulle nog helst ändå se till att det står helt rakt för att kunna sova gott om nätterna!

Är akvariumet däremot vridet kan ju glaset spricka = tråkigt och dyrt!

Bättre att göra arbetet riktigt nu även om det känns tungt, när du kommer hem och har golvet fullt med vatten, döda fiskar/växter och ett trasigt akvarium kommer du ångra att du inte tog dig tiden att fixa det innan.

Det skulle iaf jag gjort!
#10 - 17 augusti 2006 17:57
[quote=tiggertjejen]Köpte ju ett 180liters akvarium, nu har vi inte världens bästa golv så akvariet lutar 7mm framåt, ska vi lägga bräda under eller tror ni att det klarar sig?[/quote]Har du fått det rakt än??

Annons