Lyckliga discus föräldrar?

#1 - 10 juni 2008 07:07
Hejsan. Nu har mitt discus par gått med yngel i snart 2 veckor, allt började för efter en vecka lite drygt. Ynglena började dö en efter en. jag trodde det var vattnet som va dåligt så jag började byta vatten varje dag 80%, mata på föräldrarna med en kub oxhjärta morgon och kväll. Som jag alltid har gjort när dom fick sina yngel. Men ynglena dog mer och mer. så igår var jag till en zoobutik i stan med 10st döda yngel det hade hunnit dött 10st under en dag:/. Hade märkt att alla som dog hade magrat av så jag var riktigt orolig. Han kollade på dom i microskop och upptäckte en parasit som äter på ynglena. jag köpte medecin och håller på och medicinerar, den heter "dactymor". parasiten lägger ägg sa han i zoobutiken. Tror ni något yngel överlver? det är typ 20st kvar av 50+. Det är min första discus kull någongång som har klarat sig så här länge iaf.
Kan ynglena dö av medecinen tänker på om den är för stark.

Dom går i en kub på 100L och har en lekkon, doppvärmare och luftdrivet skumfilter. temp 30c.

Kolla på bilder på min zoon om ni vill.
http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=131517&gid=2031076

Byter vatten varje dag halva karet nu.

Några som har bra tips att ge mig är välkomen :D

mvh Jonas
Guest
#2 - 10 juni 2008 07:23
Trevligt grattis Jonas

Mvh Jonas
#3 - 10 juni 2008 07:38
tackar.

Någon som tror att ynglena kommer bli friska av medecinen, någon med erfarenhet av parasiter som angriper ynglena. Han på zoobutiken sa att antagligen är det föräldrarna som går och bär på parasiten och som tål den men inte ynglena.

mvh Jonas
#4 - 10 juni 2008 07:40
Det finns många som odlar diskus här på forumet, och väntar du lite längre än 30 minuter så kommer du säkert att få fler svar;).
#5 - 10 juni 2008 16:48
Kul med discusyngel, har själv fått frisimmande yngel några gånger, men det par jag har, och de jag har haft, har gått i sällskapsakvarier, så ynglen har inte klarat sig.

Men byte av 80% av vattnet varje dag låter lite väl mycket?
#6 - 10 juni 2008 17:50
Micke_A skrev:
Men byte av 80% av vattnet varje dag låter lite väl mycket?

Varför då:p?
Ska du ha bra och jämn vattenkvalité till ynglen så är det en ganska enkel väg att gå med stora vattenbyten helst var dag.
#7 - 10 juni 2008 18:39
ansjo skrev:
Varför då:p?

Ska du ha bra och jämn vattenkvalité till ynglen så är det en ganska enkel väg att gå med stora vattenbyten helst var dag.

Vad jag har förstått kan stora vattenbyten (och 80% låter väldigt stort) vara stressande för fiskar, särskilt om man gör det varje dag. Enda gången man ska göra ett så stort vattenbyte är väl om man misstänker att man har en nitrittopp eller så, och då ska man väl bara göra ett, eller kanske två. Gör man så stora byten så ändrar man ju vattenvärden och temperatur rätt mycket.
#8 - 10 juni 2008 21:00
Okej men min temp ändrar sig 0,5c
så det känns inte så mycket.. men ja har ju medicinerat och följt anvisningar men fan yngel dör än:/ 3st idag har dött:/. det stod byt 3/4delar dagen efter det har ja gjort.. sen ska man upprepa kuren efter en vecka ;s någon som vet något om medecinen jag beskrev i första inlägget ?

mvh Jonas
#9 - 10 juni 2008 21:11
Micke_A skrev:
Vad jag har förstått kan stora vattenbyten (och 80% låter väldigt stort) vara stressande för fiskar, särskilt om man gör det varje dag. Enda gången man ska göra ett så stort vattenbyte är väl om man misstänker att man har en nitrittopp eller så, och då ska man väl bara göra ett, eller kanske två. Gör man så stora byten så ändrar man ju vattenvärden och temperatur rätt mycket.

Där håller jag inte med dig, ska du ha upp diskus i bra storlek så är det stora vattenbyte varje dag som gäller, och de stora odlarna byter säkert mer än 100% var dag. Byter du på det viset varje dag så får du nog bättre jämnhet på vattenvärdena än bara ibland, och kör du med tempererat vatten blir det inte så stor skillnad där heller.
Fiskarna blir vana vid dessa stora vattenbyten, och har du automatiskt vattenbyte så märker de definitivt ingenting av detta.
#10 - 10 juni 2008 21:15
Kör inte de stora odlarna med automatiska byten, där vattnet långsamt byts ut, istället för att schockdumpa i 80% nytt vatten?
#11 - 10 juni 2008 21:39
Såg ett föredrag om discusodlare i malaysia(?) på BAKs förra möte.
Allt vattnet tömdes så att fiskarna sprattlade på botten, verkar som de vänjer sig...
Bilagor:
#12 - 11 juni 2008 07:32
Jepp, Kaj har tagit kort på detta och visat och det ser ärligt talat inte klokt ut;)....
#13 - 12 juni 2008 04:32
Micke_A skrev:
Kör inte de stora odlarna med automatiska byten, där vattnet långsamt byts ut, istället för att schockdumpa i 80% nytt vatten?

att byta ut vattnet långsamt hela tiden vore ju det optimala, men det kan ju vara lite knepigt för den vanliga hobbyakvaristen,

Mina skalare blir livrädda när jag byter 50% (av 240L) i veckan på det vanliga viset iallafall:p
#14 - 12 juni 2008 16:20
så nu får ja hoppas på att mina 20st kvar av typ 80 överlever.. har köpt ett större skumfilter och haft i lite medeciner.

mvh Jonas
#15 - 13 juni 2008 21:52
Nu vet jag inte hur gamla ynglen är men det är ganska vanligt att det blir prolem i 3-4 veckan då en oftast tar ynglen ifrån föräldrarna.Antingen har de något skit på sig ifrån början eller så skapas detta av dårlig skötsel av vatten byten eller eller för liten filter kapacitet kontra vattenbyten samt matning.Bra filter som är luft drivna är ,,,se bild.Dessa funkar kanon och man kan då göra mindre vattenbyten!!!
#16 - 14 juni 2008 10:06
Hejsan Tony!

Jag har precis ett sådant filter du visar på bilden. den större modellen. Det funkar kalas bra.. vattnet blir inte grummligt alls.. och alla 20 har överlevt nu 3 dagar utanatt någon har dött. Jag hade i medecinen i måndags och det nya filtret med.. Det filtret rekomenderar ja skarp. Mitt drivs med "Elite 801" luftpump. Det är full fart på ytan i min 100L kub..

Kan tillägga att några yngel har precis börjat äta från botten, av oxhjärtan som föräldrarna äter. Är helt fachinerad av discus. Känns verkligen kul att ha fått lite yngel efter alla års slit:D
mvh Jonas

Annons