Det borde gå. Koifolket kör ju med airlift till sina dammar, det bör ju gå att dimensionera ner så varför inte.
Slänger in en länk till en intressant tråd om just airlift från ett koiforum http://koigalen.egetforum.se/airlift-t1244.html
Han har fått det att funka med relativt stora flöden med "små" luftmängder.
Synd att det inte gick att läsa om man inte var medlem där och det inte gick att bara snabbt regga sig så det gick att läsa. Men det kommer nog när jag blir godkänd.
Har grävt fram ett gammalt moby dick akvarium och där skramlar pumpen rätt ordentligt och har alltid gjort det så funderade till att ta bort pumpen och sätta in en luftdriven "airlift" som tar upp vattnet till filtret istället. Har dock inget rör hemma så jag kan testa just nu..
Här är en video för en helt annan grej egentligen men som fortfarande är kul och bra för detta ändamål.
" target="_blank">
Spola fram till 5 minuter har gått ungefär av video så får du se hans flöde han får med sin luftpump som verkar vara en vanlig modell. En 5 cm bör fungera fint. Tänk bara på att inte ha för litet rör, han i video kör en tums rör vilket borde kunna ersättas med 25 mm pvc som är de närmsta vi har normalt sett. Använd även en luftsten är min rekommendation, då får man ett mjukt fint flöde precis som han har. Jag avskyr det eländiga hulkande ljudet som brukar vara standard när folk pratar om luftdrivna filter och dylikt. Det ledsnar man på ytterst fort!
Nackdelen är nog att man får mer bubblor i vattnet med en luftsten... Fast jag har egentligen ingen större erfarenhet av luftpumpar i sötvatten, jag har bara saltvattensakvarier. Men det blir ju avsedvärt mycket större bubblor av pumparna i sötvatten så det problemet kanske inte blir så farligt.
Ska i så fall ha det som ersättare till min nuvarande super skramlande pump i moby dick akvarierna som har filtersystemet uppe i ljusrampen så den ska alltså lyfta upp vattnet till filtersystemet ca 5-10cm över vattenytan. Så de luftbubblor som blir hinner nog försvinna innan vattnet faller ner igen :)
Har faktiskt sett den där videon förr. Hur kunde jag glömma den..
Har ni nån ide på hur kort rör man kan ha som minst tänkte försöka ha så lite saker i akvariet som möjligt :)