Har haft normanni/spilauchen/kassanjensis, har macrophtalmus och är på gång att skaffa pumilus. Familjenamnet låter jag vara oskrivet, men söker du på Aplocheilichtys kommer du att få en hel del träffar, och färre på Poropanchax och Lacustricola. En del fiskar byter namn som vi byter underkläder verkar det som. Procatopus är en annan variant som jag visserligen inte haft, men satsat på direkt i ett större sällskapskar. Ruggigt granna fiskar och dessutom trevliga och lättlekta (de vill dock generellt ha lite hårdare vatten än de flesta andra lyktögon om jag inte missminner mig).
Instämmer i övrigas erfarenheter av normanni. Trevliga, lättodlade och relativt lättskötta fiskar - dessutom snygga!! Funkar dessutom mycket bra i stim i sällskapskar tillsammans med andra mindre icke-aggressiva fiskar. Sanslöst kampbeteende i större kar (200 liter och däröver). Kan vara lite känsliga för flyttar enligt min erfarenhet, och de är som Azur nämner rätt kortlivade. Jag har dock inte haft några problem att få yngel på dem ens i ett sällskapskar, så stimmet förnyar sig självt. Växer dock rätt långsamt. Lättstressade av snabba ljusförändringar och i mindre kar.
Beroende på vilken art du har kan de bete sig väldigt olika. Alf & Anita har haft en del andra arter, och vissa är otroligt skygga. Andra är precis tvärtom. Leta rätt på arten (troligen normanni, har bara sett den och Procatopus i svenska butiker) så ska jag se om jag kan skaka fram lite mer info.
Hilsen!!