Ja det tror jag stämmer ungefär, jag vet inte exakt hur det fungerar innuti växten när ett visst ljus triggar ett visst växtsätt - men jag vet hur det ser ut i naturen: I en skog under lövverk är ljuset starkt filtrerat av vegetationen och har större relativ mängd far-red-ljus än blått ljus. Växterna vill snabbt ta sig ovan trädkronorna pga ljuskonkurrens och när dom får mer relativt mängd blått kontra rött. Allteftersom dom kommer närmre skyn blir ljuset blåare och dom börjar sprida ut sig på bredden för att dels fånga upp så mycket ljus som möjligt och dels skugga konkurrenter.
Dette er nytt for meg, og særdeles intressangt! Slik jeg klarte å lese dette så var det så at rør med høy kelving hjalp på å få en bredere vekst. Vill dette også hjelpe på antal noder pr. centimeter? Hadde lenge Sessieflora, og den vokste gjerne 5 centimeter før det kom en ny node. Dette gjorde at jeg kvittet meg med den, da den så ut som et anoreksia offer! Er det noen som kan bidra med noen rør eller data på rør som er egnet for bedre sidevekst? Hva regners som høyt kelvin i dette eksempelet?