Lysdilemma.

#1 - 22 januari 2009 19:26
jag har planer på att starta upp ett akvastabil 530 och har lite funderingar kring armaturerna..

akvastabils ramp till 530 kostar ca 3000kr och är t8 2x58W
okej att de är snygga.. och heltäckande, Men vore de inte bättre att lägga pengarna på en metallhalogen med 2x150 watt hqi + 2x54 watts t5 som kostar bara några hundra mer?

nån som har nått att säga om detta? =)
#2 - 23 januari 2009 16:44
Funderar också på det där med T5 eller MH, dock båda armaturer hängande.

Om jag inte minns fel så är väl Akvastabils ramper utbyggbara om du skulle känna att ljuset inte räcker till. Men och andra sidan kostar ju varje utbyggnad pengar så det kanske är lika bra att köpa MH direkt om du nu är ute efter så mycket ljus i baljan.
#3 - 23 januari 2009 16:47
jockson skrev:
jag har planer på att starta upp ett akvastabil 530 och har lite funderingar kring armaturerna..

akvastabils ramp till 530 kostar ca 3000kr och är t8 2x58W

okej att de är snygga.. och heltäckande, Men vore de inte bättre att lägga pengarna på en metallhalogen med 2x150 watt hqi + 2x54 watts t5 som kostar bara några hundra mer?

nån som har nått att säga om detta? =)

Ska du ha växter i karet är ju 2x58W till 530l vääldigt lite. Då hade valet varit lätt som en plätt.
#4 - 23 januari 2009 16:50
är egentligen inte ute efter så speciellt mkt ljus, men när de inte skiljer så mkt i pris så kan man ju lika gärna slå till på en MH armatur. Jag är inte så sugen de vanliga fula lysrörs ramperna...
#5 - 23 januari 2009 16:51
Varför inte Aquastabils T5 ramp?
MH är väl OK, men de drar en massa ström, och du bör även köra ganska mycket higg-tech med så mycket ljus.
Jag har 4x39w T5 till ett 900 liters Aquastabil kar och det växer på bra, samtidigt som jag inte har en enda tillstymmelse till alger i det karet, och du har ändå lite mer ljus med 2x58w än vad jag har i mitt kar.
#6 - 23 januari 2009 16:54
ansjo skrev:

MH är väl OK, men de drar en massa ström, och du bör även köra ganska mycket higg-tech med så mycket ljus.

Jag har 4x39w T5 till ett 900 liters Aquastabil kar och det växer på bra, samtidigt som jag inte har en enda tillstymmelse till alger i det karet, och du har ändå lite mer ljus med 2x58w än vad jag har i mitt kar.

Jo jag har funderat på den med.. men de kostar ju fan 4000 eller nått.. barnsligt dyrt enligt min mening, men de är jävligt snygga
#7 - 23 januari 2009 16:57
Jag vet inte hur T8-rampen ser ut, men till min T5 kan man bygga ut den med fler armaturer, går inte detta till T8?
Har du inte tänkt köra med co2 så är en MH lite overkill, och kommentarer om att du inte behöver ha MH tänd så länge hakar jag inte på, varför ska man då köpa en sådan;)?
#8 - 23 januari 2009 17:03
jo de ska gå att bygga ut dem med.. kanske därför de är så dyra?
varifrån beställde du ditt kar? pwss verkar ha bäst priser
#9 - 23 januari 2009 17:08
Jag köpte det begagnat av en som i sin tur var Dansk och det kommer därifrån. PWSS är nog ingen dum idé, annars kan du nog beställa i din lokala affär och det är Eldorado som saluför dessa kar: http://www.eldorado.dk/page416.aspx
Kanske du kan kolla vad din affär tar för att ta hem en ramp åt dig?
#10 - 23 januari 2009 17:19
jaha... okej.. jo jag ska in och snacka med honom i morgon och se vad han tar.. han brukar inte lägga på alls mkt när jag ska ha saker faktiskt.. kan jag ju se vad han ska ha för en sån snygg bänk med =)
#11 - 23 januari 2009 17:22
Hmm, den är snygg men liiiiite dyrare;).
#12 - 23 januari 2009 17:26
ansjo skrev:

Där ser man! Det var inte mycket ljus [:O] Jag e själv inte så förtjust i mycket ljus, men väldigt förtjust i växter så då måste jag fråga, vad har du för växter?
#13 - 23 januari 2009 17:34
Jätte, skruv och "tiger" vallisneria, några sorters Cryptocoryne, Apongeton samt ett par stora buskar Rotala.
Från början var där 8x39w men på en armatur var reaktorn sönder på, så jag plockade ut den som var sönder och även den som var seriekopplad till den söndriga. Sedan när det växer bra samt inga alger har jag inte haft bråttom att fixa till detta:).
#14 - 23 januari 2009 20:05
ansjo skrev:
Sedan när det växer bra samt inga alger har jag inte haft bråttom att fixa till detta:).

Det förstår jag!

Annons