Lysramp som luktar bränt?

#1 - 25 februari 2011 22:03
Någon aning om vad det kan bero på? Och vad man gör åt det?

Jag är extremt oteknisk... Rampen är naturligtvis avstägd nu.
#2 - 25 februari 2011 22:07
Luktar det bränd elektronik eller bränt damm, typ?
#3 - 26 februari 2011 04:00
Låter som om du behöver investera...
#4 - 26 februari 2011 07:04
precis som föregående 2 säger kan det bero på 2 anledningar. massa damm i armaturen som ligger och brinner upp när drosseln blir varm eller att drosseln helt enkelt håller på att ge upp beror på lukten kan även vara kabelisoleringen som smälter i den pga glappkontakt.

men om det är drosseln eller nått annat som håller på att ge sig låt oss inte förhasta kan vara så att du kan sno delar från nån billig lysrörsarmatur från typ jula eller biltema istället för att köpa en helt ny ramp. beror lite vad problemet är öppna den och kolla om något ser svart eller brännt ut.
#5 - 26 februari 2011 07:52
Kolla om lysrören är rena eller "inkalkade". Rengöres efter borttagning med ättika.
Smutsiga lysrör kanske inte är källa till bränd lukt så ofta, men kan vara bra att kolla för att utesluta.
#6 - 26 februari 2011 08:57
Uffelpuff skrev:

men om det är drosseln eller nått annat som håller på att ge sig låt oss inte förhasta kan vara så att du kan sno delar från nån billig lysrörsarmatur från typ jula eller biltema istället för att köpa en helt ny ramp. beror lite vad problemet är öppna den och kolla om något ser svart eller brännt ut.

Om det nu inte är tex en Juwelramp som inte bör öppnas(eller kanske inte ens kan öppnas):).
#7 - 26 februari 2011 12:03
Det är inte en juvelramp. Enligt sambon bränd elektronik, jag vet inte. Ena lysröret funkar inte insåg jag om nu det har med saken att göra.

Får kolla men det blir väl att köpa en ny, suck... Tack för svaren.

Annons