lysrör, blått och rött..

#1 - 7 september 2007 20:15
I sambons Juwel RIO 180, är det ett lysrör med blåvitt ljus och ett som lyser rödgult..

Vilket lysrör är bra till vad? (växter, fiskarnas färger osv)

Och ska det blå vara längst bak och det röda fram, eller tvärtom.

Han tyckte det såg bättre ut med det röda bak och blå framtill..

Är det korrekt eller är det bara en smaksak?
#2 - 8 september 2007 20:10
Vad för typ av rör? flour,glou?växter? växter stora i bakgrund/i framkant osv
Har frågat själv i dessa saker men ej fått ngt konkret svar,
#3 - 8 september 2007 20:41
Ingen aning, dom följde med Juwel RIO 180 akvariet.

Ett lyser blåvitt och ett rödgult.. Han har väl högre växter baktill och mindre fram som man brukar.

Men jag vet inte om det är det blå som ger fiskarna bra färger, mest till för att vi ska se fiskarna "bättre" och det gulröda ska vara bra för växterna.. eller om det bara är nåt jag fått för mig..

Han hade blåa baktill först men tyckte det blev en skarp blå kant efter ljuset och det röda framtill, när han skiftade med rött baktill och blått fram så tycker han ljuset flyter ihop bättre.

Jag tycker det ser bättre ut också..

Men jag vet inte riktigt vad lysrören heter, tror inte det står nånstans.. :/
#4 - 9 september 2007 14:48
Rampen dom sitter i heter Juwel Multilux och har 2 lysrör, fanns tydligen för 2 eller 4 rör..

Det är det enda vi vet.. vi bara tänkte vad dom olika färgerna på rören var bra för och vilket som borde sitta fram eller baktill men det är kanske mer en smaksak..
#5 - 9 september 2007 15:09
Jag har läst att gult ljus gör att växterna frodas...:)
#6 - 9 september 2007 15:25
Zirconia skrev:
Rampen dom sitter i heter Juwel Multilux och har 2 lysrör, fanns tydligen för 2 eller 4 rör..

Det är det enda vi vet.. vi bara tänkte vad dom olika färgerna på rören var bra för och vilket som borde sitta fram eller baktill men det är kanske mer en smaksak..

Mitt blå/vita lysrör, ger både mina fiskar bra färg, och även mina växter växer så det knakar, så ja, det är väl en vanesak :)

Annons