Lysrör ell MH??

#1 - 10 april 2004 12:13
Har ett kar på 110x50x50=275 liter.
Hade tänkt göra ett seriöst växtakvarieförsök nu.
Eftersom akvariet är 50 djupt så undrar jag om det räcker med lysrör eller är dessa för klena?? Om jag nu skulle köra med lysrör räcker det då med 3 rör med reflektorer??
Sen så undrar jag även hur nödvändigt det är med bottengödning??
Sedan så har vi ju filtret: Fluval 4+ på lägsta hastighet, för mycket eller lagom??

Tanken var o ha nån vallisneria längst bak, sen lite rötter med javamossa eller liknande och längst fram nån låg växt som t.ex Cryptocoryne undulata eller Echinodorus tenellus. Möjligta att jag kommer att lägga till några stängelväxter, vet bara inte vilka än.
#2 - 10 april 2004 13:06
i mitt fiskakvarium, så har jag lysrör, det räcker upperligt för mina vallisnerior iaf, svärdsplantorna växer osså... men 3 rör é nog i minsta laget.... och du msåte ha 90cm rör osså :/.. hmm..
#3 - 10 april 2004 13:07
Har hört att MH är de bästa till växtkar...
#4 - 10 april 2004 15:04
Har hört att MH är de bästa till växtkar

Självklart är MH bäst men de kostar ju därefter osså.....

och du msåte ha 90cm rör osså :/.. hmm..

Skulle du kunna prescisera dig lite MagicFingers....
#5 - 10 april 2004 18:57

Sen så undrar jag även hur nödvändigt det är med bottengödning??

3 på en skala från 1 till 10. Det är inte bottnen som kommer avgöra om du lyckas med ett Amanoakvarium. Däremot är det avgörande hur mycket alger du kommer få initialt 8)

Ska man använda något i bottnen så ska man köra några nävar ogödslad torv, gärna som fått ligga och dra i en hink med vatten några veckor.
#6 - 10 april 2004 19:07
trivs fiskarna lika bra i ett akvarium med MH som lysrör???
stärker MH några olika färger röd, blå???
#7 - 10 april 2004 19:52

trivs fiskarna lika bra i ett akvarium med MH som lysrör???

Det brukar jag faktiskt filosofera lite över. Kör man enbart med en enda MH borde det på något sätt bli mer likt naturen - som har en enda blåslampa.

stärker MH några olika färger röd, blå???

Det beror på vilken lampa du sätter i MH-armaturen. Azur här på forumet har jag för mig har hittat någon bra lampa som ger ett vitt fint ljus. Kommer inte ihåg vad den hette.
#8 - 10 april 2004 20:20
90cm rör, det finns ju standardstorlekar, 45,60,90,120 och 150cm rör,
ditt kar är 110 allså är 90cm 20 cm för kort, men 120cm är 10 förlångt, således 90cm rör eller 30W...
#9 - 10 april 2004 20:58
finns 105 rör med... aquarelle's 105cm rör ligger på 38W och är att rekommendera=)
#10 - 10 april 2004 22:57
Man brukar inrikta sig på ca 0,5Watt per liter, så du behöver totalt ca 120-140 Watt lysrör. Så om de är 30W per rör så lär 4 rör vara ok (4*30W=120 W). Om det är 38W per rör, så räcker 3 rör (ca 3*40W=120W). Själv kör jag med 6 rör på ett 540 liters akvarium (ca 6*40W=240W, vilket ger lite mindre än 0,5W/liter). Men som med det mesta, lite mer är bättre, så jag borde nog ha ett rör till...
#11 - 11 april 2004 04:08
Så det räcker med flytande gödning även om växterna är följande: vallisneria, cryptocoryne, nån stängelväxt och nån enstaka svärdsplanta??
#12 - 11 april 2004 08:50
Jeg gikk fra seks T5 rør på 54W til fire 70W MH pendler hengene over karet mitt. Så langt så er det visuelt meget bra, MH lyset gir et noe bedre lys på en slik måte at fargene virker mer behagelige og korrekte en det jeg fikk med røra. Men, samtidig med dette så har det begynt å krype inn noen grønnalger på gammle blader i karet mitt. På over et år har jeg ALDRI hatt noe som helst problem med alger, men nå begynner de altså så smått å krype frem. Hvorfor er jeg ikke sikker på, og jeg jobber med å finne ut av dette. En teori jeg har er at MH lampene har mer gjennomslagskraft i vannet, og derfor så får de gammle bladene mer direkte lys på seg en det de fikk meg T5, og derfor så begynner det å gro alger. Men det er mye for tidelig til å si noe enda. Jeg jobber med dette, og håper jeg kommer frem til en konklusjon snart. Selv så tror jeg at jeg hadde holdt en liten hånd på lysrør enda, de koster betydelig mye mindre og du kan velge i all verdens farger og kombinasjoner. Med MH er utvalget noe begrenset, pluss at en pære koster deg et pars dagslønner....
#13 - 11 april 2004 09:09
Ursprungligen skickat av Mattias Andersson

Så det räcker med flytande gödning även om växterna är följande: vallisneria, cryptocoryne, nån stängelväxt och nån enstaka svärdsplanta??

räcker och räcker, en bra grund är ju alltid det, en bra grund...
men om du skaffar några JBL 7 kulor och sätter ner nära rötterna på svärdsplantan så bli den iaf lite gladare....

(jag har grundat med både lera och torv....)

och jo, det finns ju dom udda lysrören osså....men armaturer till dom saknas....
#14 - 11 april 2004 09:38
Har ni nån länk till nån svensk affär med MH??
#15 - 11 april 2004 12:36
Ursprungligen skickat av MagicFingers

[quote]Ursprungligen skickat av Mattias Andersson

räcker och räcker, en bra grund är ju alltid det, en bra grund...
men om du skaffar några JBL 7 kulor och sätter ner nära rötterna på svärdsplantan så bli den iaf lite gladare....

(jag har grundat med både lera och torv....)

och jo, det finns ju dom udda lysrören osså....men armaturer till dom saknas....
[/quote]

Kanske uttryckte mig lite lummigt, det jag mena var : växer det riktigt bra även utan bottengödning???

Ska man använda något i bottnen så ska man köra några nävar ogödslad torv, gärna som fått ligga och dra i en hink med vatten några veckor.

Defdac: är detden torv man kan köpa på hjortgatan???

Annons