lysrör "lystimmar"

#1 - 21 januari 2006 11:50
hur länge håller normalt ett lysrör?

funderar på detta eftersom mitt ena lysrör har tappat ca 80% av sin "lysförmåga" å detta bara över en natt..nu står det och skimmrar i ljuslila.

så fårgan är väl egentligen är det lysröret som är slut. då är det ju bara att köpa ett nytt eller kan det vara nå annat fel.
ska väl tilläggas att det andra röret lyser fortfarande som det ska och att dom är ca 6-månader så det kankse börjar bli dags att byta dom ändå?

MVH
#2 - 21 januari 2006 12:12
man kan väl säga att rören håller tills de slocknar, vad som händer på vägen dit beror till stor del vilket rör det gäller.
Vissa rör tappar effekt ganska tidigt och hela vägen till mörkret medan andra tappar lite i början men lyser relativt intakta resten av lystiden.Triton, Aquarelle och Aquastar är rör med lång brnntid vad jag förstått.
#3 - 21 januari 2006 12:22
[quote=Karon]man kan väl säga att rören håller tills de slocknar, vad som händer på vägen dit beror till stor del vilket rör det gäller.
Vissa rör tappar effekt ganska tidigt och hela vägen till mörkret medan andra tappar lite i början men lyser relativt intakta resten av lystiden.Triton, Aquarelle och Aquastar är rör med lång brnntid vad jag förstått.[/quote]

okok..då kankse det bara är att inhandla ett par nya rör då helt enkelt
#4 - 21 januari 2006 14:41
Glöm inte att byta glimtändaren om armaturen är utrustad med en av standardtyp.
Det finns även en sort som har en återställningsknapp som inte behöver bytas regelmässigt.
#5 - 21 januari 2006 16:26
[QUOTE=fabiaRS]hur länge håller normalt ett lysrör?

funderar på detta eftersom mitt ena lysrör har tappat ca 80% av sin "lysförmåga" å detta bara över en natt..nu står det och skimmrar i ljuslila.

så fårgan är väl egentligen är det lysröret som är slut. då är det ju bara att köpa ett nytt eller kan det vara nå annat fel.
ska väl tilläggas att det andra röret lyser fortfarande som det ska och att dom är ca 6-månader så det kankse börjar bli dags att byta dom ändå?

MVH[/QUOTE]

låter som röret inte har tänt riktigt....
prova att starta om det ett par gånger och se om det skiner upp riktigt..

6mån är lite för kort tid för ett nytt lysrör att brinna....

det sämsta jag haft var ett SUN-GLOW, det dog på 12mån exakt..
#6 - 21 januari 2006 16:34
[quote=MagicFingers]låter som röret inte har tänt riktigt....
prova att starta om det ett par gånger och se om det skiner upp riktigt..

6mån är lite för kort tid för ett nytt lysrör att brinna....

det sämsta jag haft var ett SUN-GLOW, det dog på 12mån exakt..[/quote]

ok..ska genast prova att starta om några ggr
#7 - 21 januari 2006 18:15
sitter de på en rektor eller är den en till varje rör?
#8 - 22 januari 2006 10:01
[quote=Danei]sitter de på en rektor eller är den en till varje rör?[/quote]

det där har jag inte en aning om

Annons