Lysrör till 170 liters

#1 - 8 mars 2012 13:38
Har införskaffat mig ett 170 liters möbelkar som sak inredas i dagarna.
Tänkte köpra nya lysrör då de som följde med såg gamla ut.
Det får plats 2 st i rampen som är till. Vilken kombination av lysrör borde passa? Vill helst ha ett för växter och ett för fiskarna.
#2 - 8 mars 2012 13:42
T8 eller T5?

Ett FloraGlo och ett AquaGlo funkar fint :)
#3 - 8 mars 2012 13:50
eller ett aqua-glo o ett power-glo
#4 - 8 mars 2012 13:50
Oj sorry T8.
#5 - 8 mars 2012 14:29
Sylvania Aquastar

.
#6 - 8 mars 2012 14:32
Och glöm nu inte reflektorer när du ändå är igång..
#7 - 8 mars 2012 15:05
Himax skrev:

Och glöm nu inte reflektorer när du ändå är igång..

Jag brukar använda aluminiumfolie som reflektor men tack för tipset.
#8 - 8 mars 2012 15:10
köp på dig riktiga. värt pengarna
#9 - 8 mars 2012 21:43
hannesc skrev:
köp på dig riktiga. värt pengarna

Det får nog faktiskt bli riktiga för det var svårt att sätta aluminiumfolie i rampen eftersom det är locket på själva möbeln.
#10 - 8 mars 2012 21:58
T8 eller T5?

Ett FloraGlo och ett AquaGlo funkar fint :)

hannesc skrev:
eller ett aqua-glo o ett power-glo

Var på Hornbach idag och kollade på dessa rör men blev inte riktigt klok.

AquaGlo är alltså för växterna.
PowerGlo framhäver fiskarnas färger.
FloraGlo är våde för fiskarna och växterna.

Om jag då vill ha jättebra belysning för att växterna ska växa bra borde ju kombinationen AquaGlo och FloraGlo vara bästa kombinationen. Men blir det då tillräcklig belysning för fiskarna? Vilket ska i så fall sitta bak och vilket ska sitta fram?

Hur är det med LifeGlo (och t ex AquaGlo) jämfört med kombinationen ovan?
#11 - 8 mars 2012 22:03
cillan skrev:

Om jag då vill ha jättebra belysning för att växterna ska växa bra borde ju kombinationen AquaGlo och FloraGlo vara bästa kombinationen. Men blir det då tillräcklig belysning för fiskarna? Vilket ska i så fall sitta bak och vilket ska sitta fram?

FloraGlo Bak AquaGlo fram. Fisken skiter i vilket men ditt öga gillar färgen. Jag har det så, kolla i min projekt vintermörker så ser du hur ljusbilden ser ut i kuben :)
#12 - 8 mars 2012 22:12
asså alla de rören funkar. fiskarna struntar i belysningen. det handlar om spectra på rören. ett rör med mycket rött i är bra för växter. ett med mer blått i framhäver fiskarnas färger mer.

du behöver inte bry dig om det blir tillräcklig belysning för fiskarna.

både det som jag o mathias säger funkar bra.

här har du de olika spectra för de olika rören
life glo
aqua glo
flora glo
power glo
#13 - 8 mars 2012 22:15
jag har kört med aqua glo bak ( eftersom man mest haft växterna bak i karet) o power-glo fram

men mathias ide funkar med.
#14 - 8 mars 2012 22:23
hannesc skrev:
jag har kört med aqua glo bak ( eftersom man mest haft växterna bak i karet) o power-glo fram

men mathias ide funkar med.

Jag min snåla jäkel kör ju med ett powerglo och ett floraglo i ett växtlöst malawikar. Jag kan säga att det är sådär :P

Skulle ha växtkar först men ångrade mig. Snålt, osmart och opraktist med tanke på algerna :)
#15 - 8 mars 2012 22:25
släng florat o sätt in ett powerglo till då :P
#16 - 8 mars 2012 22:26
cillan skrev:

Life glo är något varmare i tonen än de andra, ger inte lika kallt och "krispigt" ljus. Jag gillar det skarpt. Bra för både växter och fiskfärger. Alla de nämnda rören är bra rör så det handlar bara om smak vilka du väljer.
#17 - 8 mars 2012 22:52
Gahh..... Beslutsångest!
Aquaglo verkar det bli i alla fall men så är det nr 2 jag inte riktigt kan bestämma mig för.
#18 - 8 mars 2012 22:55
Floraglo naturligvis :)
#19 - 8 mars 2012 22:57
Floraglo naturligvis :)

Jo det lutar åt det :)
#20 - 8 mars 2012 22:58
powerglo naturligvis :)

nej men vad ska du ha för fisk o ska du ha massa växter eller lite lagom? man behvöer ju inte köra på olika. i mitt malawi där det inte finns några växter så kör jag med 3 powerglo bara.

o till min växtkub är det bara aquarelle ( ett annat växtrör som slutat tillverkats men är typ det bästa som funnits på marknaden)
#21 - 8 mars 2012 23:07
hannesc skrev:
powerglo naturligvis :)

nej men vad ska du ha för fisk o ska du ha massa växter eller lite lagom? man behvöer ju inte köra på olika. i mitt malawi där det inte finns några växter så kör jag med 3 powerglo bara.

o till min växtkub är det bara aquarelle ( ett annat växtrör som slutat tillverkats men är typ det bästa som funnits på marknaden)

Det är därför jag inte hittar aquarelle! Ååå dumt för det har jag haft tidigare och kände till.

Jag vill ha rätt mycket växter, helst växter som växer snabbt för de får sköldpaddan. Fast jag är ingen växtexpert. Någon mossa oxå, har haft flamemossa men vet inte om det blir den igen eller någon annan. Jag vill att växterna ska få det bästa ljusförhållandet som går att få med två rör.

Fiskar är typ ancistrus, nyckelhålsciklid, endless, räkor och asolene spixi. Vet inte om det blir platy oxå. Blir rätt mycket då. Eller får enlessarna vara i sköldpaddskaret, sköldpaddan äter ändå inte dom som planerat så de förökar sig där som bara den.

Ska lägga ner ställningen med 3 akvarier på grund av ändrade familjeförhållanden ;) men kan inte vara utan helt och ett möbelkar passade bättre in i nya lägenheten.
#22 - 8 mars 2012 23:11
men kör på ett o samma rör då. två aqua-glo blir bra
#23 - 8 mars 2012 23:32
Nyckelhål kan lätt se lite dassiga ut i för kallt ljus tycker jag så jag skulle kört flora och life.
#24 - 24 mars 2012 15:41
Nyckelhål kan lätt se lite dassiga ut i för kallt ljus tycker jag så jag skulle kört flora och life.

Det står att LifeGlo får ett blått-rött kallt sken.

Ska köpa lysrör idag och jag tror det blir ett AquaGlo och ett FloraGlo. Hoppas det blir bra.
#25 - 24 mars 2012 17:29
Du, det blir perfekt!

:)

Annons