Lysrör till malawi

#1 - 28 april 2017 21:00
Hej!

Har ett Juwel Rio 240. Använder lysrören som ingick till karet men dom ger ett väldigt grön/gult ljus vilket gör att vattnet inte upplevs som helt klart och färgen på fiskarna inte är den bästa.
Jag har nästan bara blåfärgade ciklider och vill ha lysrör som framhäver dessa och som gär att vattnet ser klart och "friskt" ut.

Någon som kan rekommendera något?:)
#2 - 28 april 2017 22:22
Jag har sett att dom har olika rören finns.
I mitt kar har jag plats till två stycken lysrör.

https://www.cyberzoo.se/akvaristik/belysning/lysror-reflektorer/t-5-lysror/juwel/

När jag läser om de olika känns det som att ett "Marine" tillsammans med ett "Colour" eller "Blue" kommer ge vitt friskt vatten med röd-blå eller blå nyans.
Vad tror ni?:)
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 29 april 2017 07:50
Jag tycker att ett gro lux rör på ett hyfsat bra sätt lyfter fram färgerna. Visst kan man kräma fram mer blått på fiskarna med ett blått saltrör med ett väldigt högt Kelvin-rör men det ger ett onaturligt ljus i övrigt i akvariet.
#4 - 29 april 2017 09:45
Jag googlade grolux och jag tycker nog att det ger ett för gult ljus också. Vill mer åt det vita hållet, lite "kontors-/läkarklinikljus".

Ungefär såhär skulle jag vilja ha ljuset:

" target="_blank">

&t=151s" target="_blank">
&t=151s

Vilka rör kan det vara?

Tack på förhand
#5 - 29 april 2017 20:25
[QUOTE=digitalkameran;n2370243]Hej!

Har ett Juwel Rio 240. Använder lysrören som ingick till karet men dom ger ett väldigt grön/gult ljus vilket gör att vattnet inte upplevs som helt klart och färgen på fiskarna inte är den bästa.
Jag har nästan bara blåfärgade ciklider och vill ha lysrör som framhäver dessa och som gär att vattnet ser klart och "friskt" ut.

Någon som kan rekommendera något?:)[/QUOTE]

Skaffa led!=) Helialux i ditt fall om du har juwel.. har super nöjd med mitt, speciellt med helialux led controller;)
#6 - 30 april 2017 12:41
[QUOTE=Stenfors;n2370275]

Skaffa led!=) Helialux i ditt fall om du har juwel.. har super nöjd med mitt, speciellt med helialux led controller;)[/QUOTE]

Haha det var 2000kr mer än jag hade tänkt mig bara :rolleyes:

Annons