Lysrör värmer för mkt

#1 - 10 december 2009 21:42
ja som sagt, lysrören värmer upp vattnet så att det blir för varmt. har jag fel/för starka lysrör då eller något? :confused: var uppe på 24-25 grader när jag släckte det, och slöjtsjärtarna ska ju inte ha varmare än det. har en doppvärmare i men den startas och stängs av automatiskt när det blir under 22, och dessutom är den egentligen till 54-litern så den ska tillbaka dit när jag startar upp det igen.
men vad kan jag göra med lyset så att vattnet inte blir på tok för varmt? något måste det väl finnas som man kan göra? ska jag köpa nyare svagare? lysrören följde med från förra ägaren och vet inte riktigt hur gamla lysrören är så tänkte att jag införskaffar mig nya i januari. så vill gärna ha lite hjälp innan dess :)
tack på förhand :)
#2 - 11 december 2009 11:05
Har du en heltäckande lysramp? Täckglas? Hur många rör är det?
#3 - 11 december 2009 11:09
Doppvärmaren tycker jag du ska ta bort.... om du bara har slöjstjärtar och inte har svinkallt i rummet där dom står.
#4 - 11 december 2009 11:14
micket skrev:
Har du en heltäckande lysramp? Täckglas? Hur många rör är det?

så här ser det ut [COLOR=#0085dd]http://chupo-a.bilddagboken.se/p/show.html?id=429639046&directlink=1[/COLOR] och det är två rör. det är inte täckglas under rampen, borde det vara det?
#5 - 11 december 2009 11:16
micket skrev:
Doppvärmaren tycker jag du ska ta bort.... om du bara har slöjstjärtar och inte har svinkallt i rummet där dom står.

okej, hade den väl mest i början för att få upp temperaturen.. då ska jag flytta den :) blir ju så varmt ändå så..
#6 - 11 december 2009 12:57
Jag tycker du ska ha täckglas.
Ser att du har väldigt lite vatten i ditt kar, så risken att det ska stänka upp i armaturen är väl inte så stor, men det blir ändå en del kondens och det är inte så bra för tekniken. Dessutom blir det mindre temperaturskillnader i vattnet om du har glaset på, tror jag, och du kan höja vattennivån om du vill.
Sedan kanske det blir den fiffiga bieffekten av det hela att ditt vatten inte värms upp så mkt av lysrören, men jag har inga egentliga belägg för det, jag bara gissar.:)
#7 - 11 december 2009 13:15
Jag tycker du ska ha täckglas.

Ser att du har väldigt lite vatten i ditt kar, så risken att det ska stänka upp i armaturen är väl inte så stor, men det blir ändå en del kondens och det är inte så bra för tekniken. Dessutom blir det mindre temperaturskillnader i vattnet om du har glaset på, tror jag, och du kan höja vattennivån om du vill.

Sedan kanske det blir den fiffiga bieffekten av det hela att ditt vatten inte värms upp så mkt av lysrören, men jag har inga egentliga belägg för det, jag bara gissar.:)

hehe ok :) väldigt lite vatten skulle inte jag säga, det är väl ändå 300 liter där i redan ;) nej men, jag har inte fyllt upp helt med vatten för att jag kanske ska lägga ner lite fler stenar och så ska jag sätta ner mer växter imorgon, blir lättare om det är lite mindre vatten då tänkte jag ^^
men tror du att det verkligen gör så stor skillnad med täckglas då? jag undrar om det verkligen gör det.. :confused: finns det inte lysrör som är lite svagare eller något åt det hållet?
#8 - 11 december 2009 14:02
Slöjisarna ska inte ha något problem med de temperaturen, sålänge det inte är för stora temperaturskillnader.
#9 - 11 december 2009 15:01
Saturnus80 skrev:
Slöjisarna ska inte ha något problem med de temperaturen, sålänge det inte är för stora temperaturskillnader.

nej men jag tänkte om lysrören fortsätter väma så blir det ju för varmt till slut. fast det verkar inte bli varmare än 25 så
#10 - 11 december 2009 15:25
Slöjisar ska klara upp till 30 har jag hört.
#11 - 11 december 2009 16:44
chupo skrev:
hehe ok :) väldigt lite vatten skulle inte jag säga, det är väl ändå 300 liter där i redan ;)

Eftersom jag pratade om risken att kondens eller vattenstänk skulle skada lysrampen, så var det ju givetvis inte antalet liter jag syftade på utan hur långt det var mellan vattenytan och rampen, men det tror jag nog att du förstod egentligen.;)

men tror du att det verkligen gör så stor skillnad med täckglas då? jag undrar om det verkligen gör det.. :confused: finns det inte lysrör som är lite svagare eller något åt det hållet?

Nope, jag tror inte, jag gissar. Som sagt.;)

Jag tror inte du behöver oroa dig. Två lysrör kan omöjligt driva upp temperaturen i 300 liter vatten till några farliga nivåer. Vill du däremot absolut hålla en lägre temp. i vattnet får du nog leta efter något annat sätt att belysa akvariet. Har tyvärr inga tips åt dig där.

I mitt eget akvarium (222 liter) hålls helt naturligt en temp. på 2,5 grader över den som finns i rummet. Har ingen doppvärmare och ett lysrör på 30 W. Jag antar att det är i huvudsak lysröret som står för de där 2,5 extra graderna.
#12 - 11 december 2009 22:28
chupo skrev:
så här ser det ut [COLOR=#0085dd]http://chupo-a.bilddagboken.se/p/show.html?id=429639046&directlink=1[/COLOR] och det är två rör. det är inte täckglas under rampen, borde det vara det?
Nej det ska inte vara täckglas under om det är en fabrikstillverkad heltäckande ramp! Du kan ta bort luckorna på rampen så luften kan cirkulera bättre så får du ner tempen lite grann!
#13 - 11 december 2009 23:48
åheim skrev:
Nej det ska inte vara täckglas under om det är en fabrikstillverkad heltäckande ramp! Du kan ta bort luckorna på rampen så luften kan cirkulera bättre så får du ner tempen lite grann!

Åååh, det var en sån... Jag tar tillbaka allt jag skrivit. Har aldrig haft sådana ramper.:)
Bilagor:
#14 - 12 december 2009 06:11
Sen har jag för mig att ju äldre rören är, ju varmare blir dom...
#15 - 12 december 2009 19:15
tanke, luft är ju en dålig värmeledare som vi vet. om han fyller upp luftutrymmet med vatten borde ju vatten leda bort värmen genom glaset effektivare än luften gör.
#16 - 12 december 2009 19:25
tanke, luft är ju en dålig värmeledare som vi vet. om han fyller upp luftutrymmet med vatten borde ju vatten leda bort värmen genom glaset effektivare än luften gör.

Det är ju kanon, varför har ingen annan tänkt på det?
Ska påbörja att kapsla in all elektronik och fixa ett tätslutande akvarium till mej o sambon.
#17 - 13 december 2009 13:39
Lägger du på täckglas kommer det bli varmare i vattnet.
Försök lufta ramen genom att göra några hål eller ha luckorna öppna. Orkar du kan du ju sätta dit en liten fläkt som blåser över vattenytan, då kommer du få ner tempen en hel del.

Saturnus80 skrev:
Slöjisar ska klara upp till 30 har jag hört.

Det håller jag INTE med om!!! Max 25 gärna runt 20!!!
#18 - 14 december 2009 22:39
Grottbert skrev:
Tänk så här då, om du kokar upp vatten i en kastrull och sen lägger på locket så håller det sig varmt längre;)
#19 - 14 december 2009 23:13
Eftersom jag pratade om risken att kondens eller vattenstänk skulle skada lysrampen, så var det ju givetvis inte antalet liter jag syftade på utan hur långt det var mellan vattenytan och rampen, men det tror jag nog att du förstod egentligen.;)

Nope, jag tror inte, jag gissar. Som sagt.;)

Jag tror inte du behöver oroa dig. Två lysrör kan omöjligt driva upp temperaturen i 300 liter vatten till några farliga nivåer. Vill du däremot absolut hålla en lägre temp. i vattnet får du nog leta efter något annat sätt att belysa akvariet. Har tyvärr inga tips åt dig där.

I mitt eget akvarium (222 liter) hålls helt naturligt en temp. på 2,5 grader över den som finns i rummet. Har ingen doppvärmare och ett lysrör på 30 W. Jag antar att det är i huvudsak lysröret som står för de där 2,5 extra graderna.

Haha jo jag förstod egentligen ;)
okej, men fiskarna verkar inte tycka att det är för varmt, och de blir inte varmare än 24-25 så :)
jaha okej, det är ju skönt när man inte behöver göra så mkt åt tempen :)
#20 - 14 december 2009 23:15
åheim skrev:

det är en hemmagjord ramp som dom förra ägarna har gjort :/ det finns inga luckor jag skulle kunna öppna, lysrören sitter fast i den enda lyckan som går att öppna. jag kan fota och visa om du vill se, är enklare med en bild än att förklara ^^'
#21 - 14 december 2009 23:18
Sen har jag för mig att ju äldre rören är, ju varmare blir dom...

jaha blir dom? :o kan inte så mkt om lysrör ^^ då kanske jag borde hört med dom förra ägarna hur gamla rören va.. men jag byter säkert efter årsskiftet ändå :)
#22 - 14 december 2009 23:21
Grottbert skrev:

smart tänkt :) jag hade iof låg nivå just då för att jag skulle ner med fler växter och har ingen planteringsstång än ^^' och jag är ingen han :O :P
#23 - 31 december 2009 12:25
vad har du för temp nu?
#24 - 31 december 2009 12:57
går två hål och sätt i 1 80mm fläkt i kåpan annars.

Själv kommer jag sällan över 23 grader i mitt kar men då har jag mina två lysrör liggande på glaset ovanför och 1/4 av akvariet öppet.

Annons