Lysrörsarmatur till budgetbygge av ljusramp.

#1 - 22 juni 2012 09:33
Hej

Tror ni att detta x4 skulle funka? Jag ska ha fläktar i rampen så det bör inte bli så mycket kondens.

http://www.rusta.se/armatur_inkl_lysror_36w_cp91101179.html
#2 - 22 juni 2012 22:37
Ja de funkar. Gonzo44 här på forumet har liknade fast från jula till sitt 860l kar

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
#3 - 23 juni 2012 21:33
Köpte 2 st Glo t8 2x40w istället, känns säkrare. Dumt att snåla på elen antar jag, har börjat bygga armaturen idag iaf.
#4 - 24 juni 2012 08:51
Det man bör ta en titt på när det gäller den där armaturen är att den är IP20. 2:an betyder skydd mot föremål större än 12.5 mm. Man får alltså inte in fingrarna men damm kommer in och växtstjälkar och annat tunt kan petas in och komma i kontakt med strömförande delar. O:an betyder att det inte finns något som helst skydd för vatten överhuvudtaget. Stänkande vatten kan alltså lätt komma i kontakt med strömförande delar. Knappast det lämpligaste till akvarier alltså.
#5 - 24 juni 2012 09:53
Bygert skrev:
Det man bör ta en titt på när det gäller den där armaturen är att den är IP20. 2:an betyder skydd mot föremål större än 12.5 mm. Man får alltså inte in fingrarna men damm kommer in och växtstjälkar och annat tunt kan petas in och komma i kontakt med strömförande delar. O:an betyder att det inte finns något som helst skydd för vatten överhuvudtaget. Stänkande vatten kan alltså lätt komma i kontakt med strömförande delar. Knappast det lämpligaste till akvarier alltså.

Tack för svaret, tänkte så jag med och köpte ändamålsenliga prylar istället, inte värt risken för ett par hundringar.

// Tom

Annons