Lysrörsfråga

#1 - 9 september 2007 19:41
Jag har ett 96 liters aquael med heltäckande lysrörsramp, 2 st lysrör, jag skulle vilja koppla bort ett av de för att få lite lugnare belysning.

Så jag tog bort ena glimtändaren hände inget bytte och tog bort andra glimtändaren hände inget, skulle jag helt enkelt kunna ta bort ett lysrör tejpa för öppningarna där lysröret sitter med eltejp eller är det risk för kortis som det är nu ser det ut som det sitter tätningsringar runt själva rören för att förhindra fukten att krypa in.

Som Ni märker är jag ingen elektriker;) tacksam för svar
#2 - 9 september 2007 21:58
Kollade på min lysramp och jag kunde lossa på mina tätningsringar och vrida ett lysrör ett kvarts varv så slocknade det.
Sen var det bara att dra åt tätningsringarna igen så är det lika tätt som vanligt.
#3 - 10 september 2007 09:52
Tog du bort glimtändaren medan röret lyste? Antagligen eftersom inget hände.
Utan glimtändare så kan inte röret tändas, däremot fortsätter det lysa om man tar bort glimtändaren när röret är tänt.
#4 - 10 september 2007 13:16
heeke skrev:
Tog du bort glimtändaren medan röret lyste? Antagligen eftersom inget hände.

Utan glimtändare så kan inte röret tändas, däremot fortsätter det lysa om man tar bort glimtändaren när röret är tänt.

Tack för svaret, men det var det som var konstigt jag hade det släckt och tog bort glimtändaren men båda tändes bytte och gjorde likadant med den andra med samma resultat, väldigt konstigt tycker jag.

Ska prova att bara skruva röret lite
#5 - 10 september 2007 17:42
Norpis skrev:
Kollade på min lysramp och jag kunde lossa på mina tätningsringar och vrida ett lysrör ett kvarts varv så slocknade det.

Sen var det bara att dra åt tätningsringarna igen så är det lika tätt som vanligt.

Har provat vred på det ena så slocknade båda:confused:, är de seriekopplade då?

Finns det någon lösning på mitt lilla problem eller måste jag skaffa 2 st nya lysrör som är svagare i styrka?
#6 - 11 september 2007 02:06
Köp ett mörkt PVC rör och trä över då? kan ju inte kosta många 10:- på någon bygg el kedja.. + att du lätt kan återställa det..
#7 - 11 september 2007 12:46
lmo skrev:
Har provat vred på det ena så slocknade båda:confused:, är de seriekopplade då?

Finns det någon lösning på mitt lilla problem eller måste jag skaffa 2 st nya lysrör som är svagare i styrka?

Låter som en seriekoppling, men om du inte vill lägga ut pengar på nya rör så kan du prova att tona dom lite.
Ta en sprayburk med med tex mörkblå färg sen sprayar du rören på lite håll så du får en fin dimma på rören, se till att dom ligger plant så att färgen hamnar rakt neråt sen när du sätter tillbaka rören, skulle du senare ångra dig är det bara att vända på rören så färgen hamnar uppåt, går även att skrapa bort med rakblad om du skulle vilja :)
#8 - 11 september 2007 14:05
Fuzzop skrev:
Låter som en seriekoppling, men om du inte vill lägga ut pengar på nya rör så kan du prova att tona dom lite.

Ta en sprayburk med med tex mörkblå färg sen sprayar du rören på lite håll så du får en fin dimma på rören, se till att dom ligger plant så att färgen hamnar rakt neråt sen när du sätter tillbaka rören, skulle du senare ångra dig är det bara att vända på rören så färgen hamnar uppåt, går även att skrapa bort med rakblad om du skulle vilja :)

Ska fundera lite vad som blir bäst, men ett bra förslag tack

Annons