Lysrörshållare och reflektor

#1 - 1 oktober 2005 11:44
Jag funderar på att öka ljusstyrkan i mitt kar. Det är ett hörn-möbelkar, två parallela stag löper över karet som den befintliga rampen vilar på. Jag tänkte att jag kunde klämma in ett/flera lysrör innanför rampen. Det är inte speciellt mycket utrymme att spela på, 10 cm bakom rampen har jag där jag kan lägga till något. Nu till frågan.

Fungerar det att bara lägga dit en lysrörshållare löst liggandes på stagen? Är det så dom är tänkt att fungera?
Någon som har erfarenhet av olika lysrörshållare? Hur effektiva är glomat2 mot arcadia?

Jag tänkte också klämma in några reklektorer, skiljer det något märkena emellan (Juwel, Arcadia).
Hur pass mycket plats tar reflektorerna? Täckskivan ligger precis ovanför lysrören, kommer det att fungera?
Reflektor på Juwels Rekord 60?

Många funderingar....
mvh Harry
#2 - 1 oktober 2005 22:49
varför vara så insnöad på justakvariemärken?
vi har ju många svenska tillverkare av armaturer.
bara att ta en öppen armatur och lägga dit. kostar inte alls så mycket som akvariekrafset.
#3 - 1 oktober 2005 23:20
[QUOTE=Yrrah]
Någon som har erfarenhet av olika lysrörshållare? Hur effektiva är glomat2 mot arcadia?
[/QUOTE]

Har svårt att tro att de skulle skilja sig speciellt mycket.

[QUOTE=Yrrah]
Jag tänkte också klämma in några reklektorer, skiljer det något märkena emellan (Juwel, Arcadia).[/QUOTE]

Dessa skiljer dock desto mer, Juwel's har en fånig fyrkantig form medans Arcadia's är paraboliska.
#4 - 2 oktober 2005 06:46
Jag har inte så stor kännedom om olika andra svenaka lysrörshållare. Dom jag nämde är vattenskyddade som ett plus antar jag. Lysöret, alla andra hållare finns att köpa överallt (claes ohlsson, bygghandel) eller?

Men vad jag undrade ang Glomat2 och Arcadia var att Glomat2 är en dubbelhållare, som har två tättintill liggandes lysrör.
http://www.guldfisken.se/beta/catalog/product_info.php?cPath=57_108&products_id=2703

Hur påverkar dom olika formerna på reflektorn effekten, är paraboliska bättre?
#5 - 2 oktober 2005 07:26
Är du säker på att hållarna verkligen sitter ihop? det är inte så att de bara ligger så på bilden? Det verkar konstigt man borde förlora en hel del ljus på att ha rören så nära varandra.

Parabolisk reflektor är teoretiskt bäst men jag tvivlar på att ditt akvarium märker någon skillnad.

/Niklas
#6 - 2 oktober 2005 07:53
[QUOTE=Yrrah]Men vad jag undrade ang Glomat2 och Arcadia var att Glomat2 är en dubbelhållare, som har två tättintill liggandes lysrör.
http://www.guldfisken.se/beta/catalog/product_info.php?cPath=57_108&products_id=2703
[/QUOTE]
Jag har använt en del dubbla kopplingssatser från glomat och dess lysrör sitter inte ihop alls. De ligger bara så på bilden.
#7 - 2 oktober 2005 08:32
Tack, då vet jag.
Då återstår bara frågan om reflekorn får plats, men jag antar att jag får göra en chansning.
#8 - 2 oktober 2005 08:51
jag ordnade kanonreflektorer från vanliga lysrörsarnaturer i från kontorsmiljö som jag kom över. en liten plåtsax användes för att modifiera lite lite så de fick plats....mkt bra.....
#9 - 3 oktober 2005 17:44
yrrah: glomat lysrörshållare sitter inte ihop, och är inte vattensäker, åtminstone enligt tillverkaren skall man undvika _all_ kontakt med vatten.

arcadia däremot finns i IP-64 och IP-67, skyddad mot strilande vatten respektive skyddad mot tillfällig nedsänkning i vatten.

enligt defdac så skall vit färg vara en bättre reflektor än de parabol-reflektorer som är vanliga i sverige. den enda reflektor som är bättre än vit färg är W-formade reflektorer.
#10 - 4 oktober 2005 05:55
[QUOTE=plorozen]yrrah: glomat lysrörshållare sitter inte ihop, och är inte vattensäker, åtminstone enligt tillverkaren skall man undvika _all_ kontakt med vatten.[/QUOTE]
Om Hagen Glomat:

"Single Glo uses a modern looking vented ballast cover that protects cabinets and canopies from excessive heat. Double Glo uses a state-of-the-art electronic ballast for cool, quiet application. Both have water-resistant end-caps, preventing damage caused by moisture or splashing water."
#11 - 4 oktober 2005 06:24
Detdär med att reflektorerna ger så mycket mer ljus är lite bs. Läste "50-200%" bättre nånstans på zoopet. Verkningsgraden blir 3% bättre om man kör med en reflektor jämfört med vitlackad armatur. Däremot kan man rikta ljuset med en reflektor, men det är ju något annat. I t.ex. en fabrik så kan man ju med fördel rikta ljuset dit man vill ha det. Det blir ju självklart stor skillnad om ljuset är riktat mot en arbetsbänk än om den skulle stråla åt alla håll. Däremot är ju inte verkningsgraden bättre för att ljuset är riktat.
Men i ett akvarium tror jag inte man kan rikta ljuset så mycket? Det är ju ändå inte så mycket höjd till botten, tror nog att en vitlackerad armatur (insidan givetvis) ger likvärdigt resultat.
#12 - 4 oktober 2005 07:27
Jag har vitlakerat på insidan.... hmm

Vore intressant att prova om det är någon skillnad, det enda sättet är väl att mäta med blotta ögat?
#13 - 4 oktober 2005 07:34
Jag tror jag köper en reflektor och spanar efter skillnader, det blir ändå för dyrt att beställa allt som jag vill ha på en gång. Så får vi se om det är någon skillnad....
Kjell Fohrman
Administrator
#14 - 4 oktober 2005 08:03
Detdär med att reflektorerna ger så mycket mer ljus är lite bs. Läste "50-200%" bättre nånstans på zoopet. Verkningsgraden blir 3% bättre om man kör med en reflektor jämfört med vitlackad armatur.

Det är i alla fall den mängd ljus som tillkommer i akvariet och det är ju det intressanta.
#15 - 4 oktober 2005 08:12
Testa att klä insidan med aluminiumfolie annars. Det blir ju en hyffsad reflektor.
Jag gjorde en test med E14 40W tidigare. Armaturen är svartlackad innuti.
Testade med reflektorer och aluminiumfolie. Mellan svart och reflektor/alu så var det rätt stor skillnad. Mellan reflektor och alufolie så var det i princip ingen skillnad alls.
Möjligt att det gör större skillnad med lysrör, men jag betvivlar att den lilla skillnaden är värt priset.
#16 - 4 oktober 2005 08:22
Överlag är aluminiumfolie det sämsta man kan använda om man ska bygga själv. Det finns ju naturligtvis dom som redan gjort mätande jämförelser så ni slipper käbbla ;):
http://www.thekrib.com/Lights//reflectors.html#18
#17 - 4 oktober 2005 08:30
[QUOTE=Kjell Fohrman]
Det är i alla fall den mängd ljus som tillkommer i akvariet och det är ju det intressanta.[/QUOTE]

Jo, visst är det det. Men det gör man ju genom att rikta ljuset. Det blir ju inte 200% bättre verkningsgrad för det ;)
Tvivlar starkt på att man kan få samma belysning med 1x18W med reflektor som 1x72W utan reflektor. Det är väl i så fall om man har en genomskinlig armatur kanske ;).
#18 - 4 oktober 2005 08:38
72/18 = 4 = 400% ? Varifrån fick du det?

Om du projicerar upp samma rör bredvid varandra med hjälp av perfekta reflektorer så att du ser 3 rör istället för ett enda så har du plötsligt motsvarande 3x18=54 watt.

Nu är ju inte akvariereflektorer i närheten av att vara perfekta, speciellt inte typ Juwels reflektorer så vinsten med dom tror jag är betydligt blygsammare.

Du kan ju testa att montera bort reflektorerna från din bil och se du gillar nattkörning med den 8)
#19 - 4 oktober 2005 08:43
[QUOTE=defdac]Överlag är aluminiumfolie det sämsta man kan använda om man ska bygga själv. Det finns ju naturligtvis dom som redan gjort mätande jämförelser så ni slipper käbbla ;):
http://www.thekrib.com/Lights//reflectors.html#18[/QUOTE]

Kanske kan stämma. I mitt fall gjorde det ingen större skillnad. Min reflektor var dock rätt sliten, den var nästan matt aluminium.
Kan nog stämma att aluminiumfolie sväljer en del ljus iom att det blir så rynkigt.
#20 - 4 oktober 2005 08:51
[QUOTE=defdac]72/18 = 4 = 400% ? Varifrån fick du det?

Om du projicerar upp samma rör bredvid varandra med hjälp av perfekta reflektorer så att du ser 3 rör istället för ett enda så har du plötsligt motsvarande 3x18=54 watt.

Nu är ju inte akvariereflektorer i närheten av att vara perfekta, speciellt inte typ Juwels reflektorer så vinsten med dom tror jag är betydligt blygsammare.

Du kan ju testa att montera bort reflektorerna från din bil och se du gillar nattkörning med den 8)[/QUOTE]

Räknade 200% först, sen läste jga 300% och la till ett rör. Men det gjorde jag tydligen en gång till sen innan jag postade och fick en extra multipel ;)
54W skulle det vara ja.

Det har snackats om verkningsgrad.
Snackar vi verkningsgrad så blir det ingen större skillnad mellan vitlackad och reflektor.
Om vi däremot snackar om att rikta ljuset så blir det lite komplicerat att göra det med lack ;)
#21 - 4 oktober 2005 14:01
[QUOTE=y0da]Om vi däremot snackar om att rikta ljuset så blir det lite komplicerat att göra det med lack ;)[/QUOTE]

får lägga på mer än ett lager så löser man de också :rolleyes:
#22 - 4 oktober 2005 14:34
Hehe.. förvisso.. Känns dock lite drygt.. går väl åt 100 lager då kanske? 8h torktid på lacken?.. Tror nog att jag hellre köper en reflektor i så fall :P
#23 - 4 oktober 2005 14:37
de e ju till å göra det lätt för sej en del gillar å ta den krångliga vägen :rolleyes:

målade nyligen min lysramp vit inuti va matt aluminium innan kan inte säga att ja ser nån skillnad på't
#24 - 4 oktober 2005 14:41
! :D
Skriv något om det i ett engelskt dokument å hiva ut det på nätet. Ge sedan länken till defdac :D *ler stort*
#25 - 4 oktober 2005 14:45

Skriv något om det i ett engelskt dokument å hiva ut det på nätet. Ge sedan länken till defdac *ler stort*

Tycker du jag har dålig källkritik eller verkar de länkar jag skickar orimliga och ologiska, eller tycker du bara det är jobbigt att ha fel? ;)
#26 - 4 oktober 2005 14:47
Eller tycker jag bara det är roligt att retas? :P
Svåra frågor detdär.. hehe
#27 - 5 oktober 2005 07:39
[QUOTE=Yrrah]Tack, då vet jag.
Då återstår bara frågan om reflekorn får plats, men jag antar att jag får göra en chansning.[/QUOTE]

Du behöver inte köpa reflektorer ja kör med vanligt foliepapper men blanka sidan neråt och det funkar kanon
#28 - 5 oktober 2005 07:42

ja kör med vanligt foliepapper men blanka sidan neråt

Läs hela tråden din galning. =)
#29 - 5 oktober 2005 08:06
hehe :P
#30 - 5 oktober 2005 13:42
[QUOTE=defdac]

ja kör med vanligt foliepapper men blanka sidan neråt

Läs hela tråden din galning. =)[/QUOTE]

körde folie på en lampa här funka :D
kan ju dock tilläggas att den inte hade någon som helst reflektor :p
#31 - 5 oktober 2005 14:16
Sluta jiddra nu ;)

So here are the results (in lux):

Distance No refl. White Alum. Triton
in inches paper foil

29 100 180 120 350
22 180 290 210 550
16 290 460 350 960
11 460 760 570 1560
#32 - 26 oktober 2005 21:16
Då var allt installerat o klart!

Nu har jag fått hem en glomat2, två aquarelle 20w och en reflektor.
allt är installerat.

Reflektorn (juwel) köpte jag för att se om det blev någon skillnad. Satt och stirra in i karet när jag satte på den första gången. Wow! en stor märkbar skillnad. Då kan man ha i åtanke att jag hade matt vit färg innan (som sägs vara hyffsat). Jag tycker reflektorn funkar kanon.

Lysrörshållarna spikade jag fast på en rundstav som jag la vilandes mellan stagen i akvariet. Resultatet med dom inkopplade var mycket bra!
Så nu har jag mer ljus, från 25w/L till 44w/L

Ska bli intressant att se hur växterna påverkas....
#33 - 27 oktober 2005 01:53
[QUOTE=Yrrah]Ska bli intressant att se hur växterna påverkas....[/QUOTE]

och algerna
#34 - 27 oktober 2005 04:14
[QUOTE=Yrrah]Nu har jag fått hem en glomat2, två aquarelle 20w och en reflektor.
allt är installerat.

Reflektorn (juwel) köpte jag för att se om det blev någon skillnad. Satt och stirra in i karet när jag satte på den första gången. Wow! en stor märkbar skillnad. Då kan man ha i åtanke att jag hade matt vit färg innan (som sägs vara hyffsat). Jag tycker reflektorn funkar kanon.

Lysrörshållarna spikade jag fast på en rundstav som jag la vilandes mellan stagen i akvariet. Resultatet med dom inkopplade var mycket bra!
Så nu har jag mer ljus, från 25w/L till 44w/L

Ska bli intressant att se hur växterna påverkas....[/QUOTE]

och nu så lägger du foilie bakom nästa rör också så blir det kanon
#35 - 27 oktober 2005 07:10

Aluminiumfolie är sämre än vit färg, så nej det blir inte kanon.
#36 - 27 oktober 2005 07:58
Jag ska ta mig an algerna! Dom flesta alger har jag utrustning för att ta hand om (fiskar). Men det är nog värt dom ev algerna då jag får ett helt annat ljus i karet, bakre delarna som annars bruka bli ganska mörka i hörnakvarium bli nu ljusa.

Dom enda algerna jag oroar mig för är dom svarta prickiga som sätter sig på spetsarna på bladen. Har hört att det ska vara förstadie till trådalger men i så fall är det just bara ett förstadie som pågår för evigt. För dom blommar aldrig ut i trådalger. Har även försökt att göda bort dom med PMDD men inte lyckats. Det är dom jag vill påverka..
#37 - 27 oktober 2005 10:58
[QUOTE=defdac]

Aluminiumfolie är sämre än vit färg, så nej det blir inte kanon.[/QUOTE]

Då har du gjort något fel för folie är lika bra som en reflektor ja har provat båda sammtidigt
#38 - 27 oktober 2005 11:02

Då har du gjort något fel för folie är lika bra som en reflektor ja har provat båda sammtidigt

Hur mätte du då och hur blev det i jämförelse med vit färg?
#39 - 27 oktober 2005 11:05
Här har du något att bita i teletubis:
http://www.thekrib.com/Lights//reflectors.html#18
.

Annons