Lysrörsproblem

#1 - 16 februari 2008 14:42
Mitt ena lysrör fungerar inte. Jag testade att byta tändhatt eller vad det kallas men det hjälpte inte. Nästa steg är att köpa nytt lysrör och se om detta skulle göra skillnad. Tror dock att felet ligger i ett av Lysrörsdrosslarna. alltså den som är till lysröret som inte går igång.

vart får man tag i dessa?
#2 - 16 februari 2008 14:44
kan det vara något annat förutom detta? nått som ofta brukar knasa som är lätt att fixa? egna erfarenheter?
#3 - 16 februari 2008 14:49
Glimtändare, vad har du för armatur?
#4 - 16 februari 2008 22:28
Amaro skrev:
Mitt ena lysrör fungerar inte. Jag testade att byta tändhatt eller vad det kallas men det hjälpte inte. Nästa steg är att köpa nytt lysrör och se om detta skulle göra skillnad. Tror dock att felet ligger i ett av Lysrörsdrosslarna. alltså den som är till lysröret som inte går igång.

vart får man tag i dessa?

Flytta över ditt fungerande rör och glimtändare så vet du att det inte är röret som är slut.
Billigast kan man hitta begagnad reaktor på secondhand annars har dom flesta akvariebutiker eller tex kjell&co och liknande butiker
#5 - 17 februari 2008 17:38
vet inte hur ja ska förklara vad för armatur det är, men det är orginal till karet iallafall. Det är välvd akvarium med sånt svart täcklock med 2st lysrör. Finns 2st lysrörsdrosslar. Glimtändarn har jag redan bytt. På tors ska ja köpa nytt lysrör (då den fungerande endå behöver bytas ut till ett nytt)

Vi får se hur det går, i värsta fall får jag snacka med kjell och rasmus (de jag alltid handlar av) om jag kan lämna in den till dem så de kan ta en titt.

tack för hjälpen

Annons