M. altispinosus eller L. curviceps?

#1 - 23 mars 2007 11:11
Jag har ett 250 liters SA-akvarium där det för närvarande "bara" bor tetror, malar och snäckor. Nu funderar jag på att skaffa ett par dvärgciklider och efter att ha kollat runt lite står valet mellan Mikrogeophagus altispinosus och Laetacara curviceps.

Så nu vill jag gärna ha era synpunkter på dessa tvår arter. Vilken brukar:

- vara fredligast mot andra arter
- minst i storlek
- minst känslig (jag kör akvariet som low-tech med svartvatten-tendenser)
- ha lättast till lek
- större möjligheter att ynglen överlever
- ha intressantast beteenden

Dela gärna med er av era erfarenheter.
#2 - 23 mars 2007 12:02
Jag har ju faktiskt haft bägge arterna, altispinosus har jag idag medan det vara ganska många år sedan jag hade curviceps. Antagligen har jag blivit en bättre akvarist sedan jag hade curviceps i mitten på 80-talet så det är inte lätt att veta om curviceps var t.ex. en känsligare art eller om jag bara helt enkelt blivit bättre på att ta hand om fiskarna.

När det gäller fridsamheten mot andra arter så kommer jag inte ihåg hur curviceps var i det avseendet. Altispinosus vet jag däremot är väldigt fredlig mot andra arter. T.o.m. under lekperioden är de fredliga, fiskar som kommer alldeles för nära avkomman jagas undan ganska vänligt tycker jag.

Mina altispinosus verkar robusta och tåliga, inga problem med sjukdomar eller annat. De curviceps jag hade fick pricksjuka omedelbart efter jag köpt dem, troligen hade de med sig det från transporten till butiken (ett fall av bristande karantänshållning från butikens sida). De verkade generellt vara lite känsliga, se dock inledande kommentar.

Mina bolivianer har lekt regelbundet en gång i månaden, det har dock varje gång slutat med att efter att yngeln varit frisimmande några dagar så är plötsligt alla borta. Nu har jag ganska många kvicka tetror i karet så jag tror att föräldrarna har ett helsicke att freda sina yngel. Ang. lekvillighet så ska jag kanske säga att jag har två par i karet, någon föreslog i en annan tråd att avsaknad av konkurrens från artfränder kan leda till att leken uteblir. Man bör kanske se till att man har mer än ett par i karet om man ska ha lek på bolivianerna.
Curviceps kan jag inte komma ihåg om jag fick lek av, tror knappt det.

När det gäller beteende så är det väldigt olika vad man tycker är intressant så det är inte så enkelt att svara på. Jag tycker själv att det är jättekul att följa hur bolivianerna börjar med att putsa en sten, lägga rom och under tiden den ena vaktar så bökar den andre upp små gropar här och var där de kan placera ynglen när de kläckts. Sen flyttar de runt ynglen mellan olika gropar och verkar rent allmänt vara hängivna föräldrar. Därmed inte sagt att curviceps skulle ha ett mindre intressant beteende, kanske finns det någon som har dessa nu som kan beskriva det?
#3 - 23 mars 2007 12:20
Tack Janne för ditt svar! Det låter som om bolivianerna är både trevliga och tåliga. Jobbigt att de inte klarar av att försvara sina yngel bara. Även jag har en del tetror i akvariet (kardinal, rödmuns, svart fantom och smycketetra).

Det känns som att mitt akvarium skulle bli för trångt för två par eftersom det bara är 1m långt, men blir ynglen uppätna är det kanske lika bra att det inte blir så mycket lek..

Någon mer som vet om curviceps är särskilt känsliga mot vita prick? Det är verkligen ingenting jag vill få in i akvariet.
#4 - 23 mars 2007 13:26
Halloj Batski!
Har endast haft Curviceps ett kort tag för längesedan (jag antar att vi snackar om kurvciklid, rätta mig om jag har fel) och jag hade inga problem. Däremot hade en kompis till mig Kurvciklid (som sagt, om det nu är denna ciklid vi snackar om) och han hade vita prick för jämnan i sitt kar. Fiskarna klarade sig dock fint efter medicinering.
Jag var ute på nätet och kollade och hamnade på några olika bloggar och forum, och faktiskt, det finns en ganska klar uppfattning om att Curviceps är något känsliga för vita prick - om man nu skall ta dessa diskussioner på allvar - och det kanske man skall.
Hos min lokale handlare går ett flertal Kurvciklider och dessa ser mycket fina ut. Lekdräkten är väldigt fin, tycker jag!
#5 - 24 mars 2007 23:22
Har inte curviceps men däremot släktingen dorsigerus som jag tror är ganska lik. Så mina svar gäller bolivianerna jämfört med dorsigerus :).

- Båda arterna är mycket fredliga. Däremot är mina dorsigerus skyggare, vilket är tråkigt.
- Storleken är ganska lika på mina och jag tror curviceps är ungefär som dorsigerus. Har dock sett stora vildfångade bolivianer, men mina är inte alls i den storleken trots att de är flera år.
- Mina bolivianer verkar vara mycket tåliga och ganska långlivade. Dorsigerus verkar också vara ganska tåliga, men jag har haft mer problem med dem.
- Bolivianerna leker ganska lätt, ynglena har dock inte klarat sig mer än drygt en vecka. Men jag har precis som janne en hel del andra fiskar i karet. Dorsigerus har jag också haft lek på, men inte särskilt många gånger. Så jag tycker bolivianerna är klart lättare.
- Med tetror i karet så blir det nog svårt att klara yngel med båda sorterna. Tycker nog de är ungefär lika bra på att skydda, möjligtvis att bolivianer klarar det lite sämre då de gärna håller till på öppna ytor. Men t.ex. så har mina Apistogramma varit klart bättre på yngelvården.
- Jag gillar mina bolivianer klart bättre än mina dorsigerus. Tycker dessutom de är klart vackrare...

I ett 1m-kar så bör det inte vara några problem med två par av någon av sorterna. Om du vill ha det förstås ;).
#6 - 24 mars 2007 23:29
Jag gillar bägge av arterna, men nog tycker jag att M.altispinosa är valet till ett 250l. Lite större och färggrannare än kurv. :D

mvh erik l
#7 - 25 mars 2007 00:28
Jag tror det är flera olika arter som säljs under namnet L. curviceps. De större arterna kan vara ganska tuffa inbördes medan icke-cichlider får vara fred. L. dorsigera anser jag vara snällast och enklast att hålla i släktet. I ett akvarium på 200 liter och uppåt med gömställen så fungerar alla Laetacara-arter bra tillsammans med artfränder och med andra fiskar. (Fast L. flavilabris hade jag bara en kort period på 1970-talet - minns inte hur tuff den var).
#8 - 25 mars 2007 01:00
I ett välinrett 250 torde du ju kunna ha flera par av både bolivianska fjärilar och t.ex. dorsigera.

Curviceps har jag aldrig haft, så jag vet inte hur de är.
#9 - 25 mars 2007 06:25
MaxB skrev:
Jag var ute på nätet och kollade och hamnade på några olika bloggar och forum, och faktiskt, det finns en ganska klar uppfattning om att Curviceps är något känsliga för vita prick - om man nu skall ta dessa diskussioner på allvar - och det kanske man skall.

Tjena Max!

Det låter inte alls bra att de kan vara känsliga för vita prick :eek: Det väger faktiskt tungt för bolivianerna.

mmm: Jag hade fått uppfattningen att dorsigerus skulle vara känsligare än curviceps, men det kanske inte stämmer? Som sagt, vita prick skrämmer mig. Synd, för att jag gillar curviceps ansiktsdrag och det tilltalar mig att de är lite mindre. Hur stora brukar bolivianer bli?
#10 - 25 mars 2007 10:50
Halloj Batski!
Vet inte hur lång inkubationstid det är på vitaprick, jag kan faktiskt inte minnas när något av mina kar drabbades av detta senast... skit samma.
När jag hade dessa ciklider uppstod aldrig någon sjukdom.
Det känns änna lite synd att skippa kurvciklid - enbart - på grund av detta tycker jag. Jag surfade runt lite ytterligare och läste på div. forum och bloggar, jösses vad mycket information det finns, och faktum är att de flesta som talar om kurvciklidens "känslighet" för vita prick, faktiskt bara nämner det som, citat; " man har ju hört om kurvciklidens känslighet för... bla, bla, bla". Ofta verkar det som om de som diskuterar ämnet inte haft problem själva utan hänvisar till hörsägen.
Det kan ju vara så att detta med Kurvciklidens känslighet för vitaprick är ett segt rykte, bara.
Kurvcikliden är ju faktiskt en enormt trevlig och vacker ciklid, och borde åtminstone få en chans.
De som går ner hos min lokale handlare är hur fina som helst. Det är en ganska stor grupp och går med div. andra ciklider och fiskar i nån form av sällskapskar. Det finns flera lekpar i gruppen och dessa är mycket vackra. Fan, jag är nästan sugen på ett gäng själv!

Skulle du inte kunna göra iordning ett litet karantän-kar och köra några stycken i detta och vänta ut om de verkar sjuka. Som sagt, jag vet inte inkubationstiden på vitaprick, men den borde väl inte vara mer än några veckor till någon månad. Är det prickfritt efter ett tag borde det ju vara OK.

Mvh
#11 - 25 mars 2007 18:09
batski skrev:
Synd, för att jag gillar curviceps ansiktsdrag och det tilltalar mig att de är lite mindre. Hur stora brukar bolivianer bli?

Skulle tro att mina bolivianer är ca 8 cm med fenor (tycker det är väldigt svårt att uppskatta storleken). De är några år gamla, så jag tror inte de blir så mycket större. Men de vildfångade stora jag sett i affär kändes väldigt stora, skulle gissa att de var minst 12 cm stora. Men jag vet inte ifall mina är små, eller om de andra var stora :)...
Mina Dorsigerus är nog ungefär lika stora som mina bolivianer, däremot är de betydligt kraftigare så de ser lite större ut.
Har läst att curviceps ska vara lättare att odla än dorsigerus, så de kanske är ganska lätta. När det gäller dorsigerus så verkar de uppskatta hög värme för att leka, men det är min erfarenhet.
#12 - 25 mars 2007 18:30
Vita prick är en parasitsjukdom som är synnerligen lättmedicinerad - om man inte har fiskar som är väldigt känsliga för medicinen. I slutet på 1960-talet (jo, jag var med redan då!) så var det lite pyssligt om man råkade slarva med karantänen - och det gjorde jag alltid. Men idag kan jag inte inse att det skulle påverka några beslut.

Fast är det fråga om en förevändning kommer ju saken i ett annat läge...
#13 - 25 mars 2007 19:33
Håller med övriga, vitaprick är lättdiagnosticerad, lättbehandlad, och tar lååång tid på sig att döda fisken (om den nånsin gör det) så man har gott om tid att reagera.
#14 - 26 mars 2007 23:03
Fast jag har ganska dåliga erfarenheter av medicinering. Det var efter en medicinering som jag började få långdragna problem med växterna i mitt SA (det funkar fortfarande inte helt :() så jag vill inte ens tänka tanken.

Max: tyvärr har jag inte plats för nått karantänakvarium. Dumt jag vet :eek:
#15 - 26 mars 2007 23:08
Kopparbaserad medicin? Använd aldrig kopparbaserad medicin. Nånsin.
#16 - 26 mars 2007 23:09
Ålrajt, synd på karantärkaret... Vet inte riktigt hur du skall göra faktiskt...
Om jag var riktigt sugen på Curviceps så hade jag nog åkt runt och kollat in vad som finns och tittat ut några bra, friska ex. och jädrarimej tatt en chans.

mvh
#17 - 27 mars 2007 05:52
Du kan ju försöka få tag på vildfångade, de är säkert tåligare än odlade. Om det nu är problem med vitaprick på dem. I alla fall så tycker jag mina vildfångade dorsigerus är mycket tåligare än de odlade jag hade först.
#18 - 27 mars 2007 10:38
Azur skrev:
Kopparbaserad medicin? Använd aldrig kopparbaserad medicin. Nånsin.

Myxazin hette den. Vet faktiskt inte om det var koppar i den, men obalans och döende växter blev det i vilket fall.

MaxB: Ja jag får åka runt och kolla upp dem. Någon som vet var i Gbg jag kan hitta curviceps?
#19 - 27 mars 2007 10:43
Jag hittar inga uppgifter om vad Myxazin innehåller, men beskrivningen av effekt och användning gör att jag misstänker att det är formalin. Formalin borde inte skada växter om dosen inte är för hög.
#20 - 27 mars 2007 10:53
Well, jag kan inte garantera att det var medicinen, men det var då som all hell broke lose...

Annons