MagicWater?

#1 - 31 maj 2010 19:40
Hej!

Jag undrar om det är någon som har erfarenhet av magicwater, samt om hur magicwater fungerar?

Vänliga Hälsningar
Kalendula
#2 - 31 maj 2010 20:45
Välkommen till Zoopet!

Vad är detta för något? Aldrig hört talas om.. :-S
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 31 maj 2010 20:50
Antar att du menar det vattnet som gör att man kan hålla söt- och saltvattensfisk i samma akvarium. Har inte en aning om hur det funkar - men det spekulerades en del om detta vatten när jag bloggade direkt från Aquarama-mässan i Singapore förra året och då såg (och fotade) ett sådant akvarium för första gången.
#4 - 31 maj 2010 22:04
Va?! :eek: Hade ingen aning om detta.. Förstår inte riktigt hur det fungerar men imponerade att det gör det.

Kjell: Har du länk till inlägget alt. bild?
#5 - 31 maj 2010 22:13
Det här var det enda jag lyckades googla fram.

http://web-japan.org/kidsweb/hitech/fish/001.html
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 1 juni 2010 07:06
DjTommy skrev:
Va?! :eek: Hade ingen aning om detta.. Förstår inte riktigt hur det fungerar men imponerade att det gör det.

Kjell: Har du länk till inlägget alt. bild?

Som jag skrev ovan så hittar du info i min blogg samt i Zoopetartikeln från mässan som finns här http://www.zoopet.com/index.php?option=com_kb&task=article&article=286
#7 - 1 juni 2010 08:14
Vet någon var man får tag i detta magical water? Jag frågar för en vän som väldigt gärna vill prova detta. :)
#8 - 1 juni 2010 17:08
Ingen som vet var man får tag i detta magical water, om det är så att man måste beställa från utlandet eller så?
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 1 juni 2010 17:11
Det lär ha funnits också på Interzoo-mässan och vad jag vet har ännu ingen tagit in det til Sverige.
Tror knappast helller att så kommer att ske - för intresset för detta är nog rätt minimalt.
#10 - 1 juni 2010 17:24
Acsh, jag har ringt runt som sjutton och inte en enda zooaffär eller akvarieaffär har ens hört talas om det. Man tycker ju att akvarie butiker åtminstånde borde hålla sig uppdaterad.
#11 - 1 juni 2010 17:51
Enligt min mening är det glädjande om ingen affär släpat in det här än. Det finns övernog med skit i butikerna ändå, en sån här produkt behöver vi inte. Det är bättre att inrikta sig på att sikta mot en något så när naturlig hållning av akvariefiskar och inte ha som mål att göra det så konstigt som möjligt.
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 1 juni 2010 18:19
Kalendula skrev:
Acsh, jag har ringt runt som sjutton och inte en enda zooaffär eller akvarieaffär har ens hört talas om det. Man tycker ju att akvarie butiker åtminstånde borde hålla sig uppdaterad.

Ja jag tycker också att affärerna bör vara uppdaterade, men bara när det gäller väsentligheter och det är definitivt inte detta.
#13 - 1 juni 2010 18:36
Om jag förstått det hela rätt är det i princip en isoton saltlösning med pH 7. Varför inte kopiera det bara. Visst borde de flesta sötvattensarter klara detta. Om man sedan vill hålla dyra saltvattensfiskar i det undrar jag om. Om det inte är så att man kan fortplanta dem i den vattenmiljön men är det visat någonstans? Koraller och dyligt är väl inte möjligt eller...
#14 - 1 juni 2010 18:40
Isoton = cirka 10 promille salt. pH är nog snarare 7.7 - 8.3 än 7.
Tåliga saltvattensfiskar och tåliga sötvattensfiskar tål det; känsliga sötvattensfiskar och känsliga saltvattensfiskar dör. Nästan alla ryggradslösa djur (koraller, krabbor, räkor...) dör, men ett litet fåtal kan klara sig (t.ex. amanos och tångräkor). Inga akvarieväxter klarar sig.

Så det finns begränsningar, men har man alltid drömt om att hålla clownfiskar med guldfiskar så visst, det funkar.
#15 - 1 juni 2010 18:44
Koraller är bara att glömma i den miljön, dom är långt mer krävande än fiskarna när det kommer till vattnet.
Man får se hur denhär produkten tar sig på marknaden men jag är lite fundersam hurvida det funkar i längden.
I asien har man inte direkt samma syn på husdjur/djur o etik.

//NiXoN
#16 - 1 juni 2010 18:47
Tycker det här är lika idiotiskt som att avla fram papegojfisken. Naturen ser ut som den gör av en anledning, varför ändra? För att sälja mer clownfiskar till folks redan överfulla "guldfiskskålar"?
#17 - 1 juni 2010 19:06
Jag är mest intresserad av detta vatten för att en kompis barn tycker om att fånga krabbor o räkor. Och tänkte att det kunde vara roligt att ha i ett litet yngelkar som jag har, som jag ändå inte använder....
#18 - 1 juni 2010 19:14
Jag skulle väl i såna fall snarare rekommendera att ni använder sjövatten ifrån där djuren är fångade. Spigg finns säkert också på samma plats, och är bra akvariefiskar. Ta inte med sjögräs/tång.
#19 - 1 juni 2010 19:20
Det rekomenderade jag med till min vän.....
#20 - 2 juni 2010 12:10
Nordiskt saltvatten är enligt min mening nåt av det mest spännande man kan ha i ett akvarium. Även sånt skall dock hanteras med omsorg och kunskap. Här finns en bra artikel om hur:

http://www.saltvattensguiden.se/forumet/attachment.php?attachmentid=40236&d=1258908837

Annons