magnet som tar bort alger? funkar dom.

#1 - 21 januari 2006 12:15
Funkar dom bra eller är det bättre med den vanliga pinnen med ett blad.på?:confused:
#2 - 21 januari 2006 12:42
Jag använder rakblad när jag tar bort algerna på rutan, smidigt, snabbt och jag tycker det är lättare än en magnet.
#3 - 21 januari 2006 12:43
Jag har inga riktigt bra erfarenheter när de gäller magneter man kan lätt få sand eller nåt annat skräp som fastnar och skadar repar glaset. Det som
funkar bäst enligt mig är en is-skrapa som du har till bilen, köp dock en ny en så du har en vass kant på den.
#4 - 21 januari 2006 12:45
Jag har aldrig lyckats få pinnen med rakbladet att fungera bra. Magnet-varianten måste man dock använda regelbundet, för den är mindre bra på alger som verkligen sitter. Kör man en gång i veckan så lämnar den inget att önska! :)
#5 - 21 januari 2006 12:53
själv kör jag med Ansistrus

Pinnen e bra till o mosa sniglar o plantera små växter
#6 - 21 januari 2006 13:10
ja ahr en alg magnet. använde den efter ett par veckor i mitt nya juwel rio 400. sen när ja kollade på de en dag upptäckte ja att de va en repa från mitten av glaset och ända bort till kanten :( kollade sen på magneten och fick se att de hade fastnat en gruskorn emellan, inte roligt på ett nytt akvarium. '
repan syns dock inte om man inte står 10cm från glaset och från sidan, men de e störande eftersom ja vet att repan finns där.
nu använder ja en svamp som man har i köket istället. funkar bra de med.
#7 - 21 januari 2006 13:27
Vilken svamp använder du? Den vita Scotch?
#8 - 21 januari 2006 13:30
[quote=svea]Vilken svamp använder du? Den vita Scotch?[/quote]

vet inte va den heter, men de e sånna som kan va blåa,gula röda, o massa olika färger, o så på ena finns de nåt vitt som e stelt. (använd den mjuka sidan som inte repar glaset)
#9 - 21 januari 2006 13:39
Jag tycker definitivt att algmagneter funkar men skulle aldrig köpa något annat än Mag-Float som ju flyter och är vad jag kan se av god kvalitet.
Dvs. risken för att grus fastnar minskar förmodligen då innerklossen aldrig ramlar ner i gruset om man slarvar, desssutom är det sanslöst mycket mer bekvämt än en vanlig magnet då man aldrig behöver ner och rota i karet... Men jag kollar ändå alltid så att det inte är grus eller skräp mellan magneten och rutan innan jag kör en rengöring... :)
Det optimala vore ju att lyckas få växterna att må så bra att algproblemet var minimalt... Men jag är inte riktigt där ännu... :)
Kjell Fohrman
Administrator
#10 - 21 januari 2006 13:48
Instämmer i det Skudd skriver - tycker Mag Float algmagneter funkar bra. I övrigt använder jag en Schotch Brite (med vit sida).
Icke flytande algmagneter samt rakbladsskrapor drar jag mig för att använda pga reprisken
#11 - 21 januari 2006 13:49
ok. då blir de nog o införskaffa sig en Mag Float istället. inte kul med repor
#12 - 21 januari 2006 13:57
tack för det ni skrev då vet jag.
#13 - 22 januari 2006 12:13
Jag har änvänt ett plastkort (typ kreditkort) för att skrapa bort prickalger en gång. Fungerade bra och jag tror inte att man riskerar att repa glaset.

Ska testa med en is-skrapa..

Annars brukar jag använda mig av såna där gula tvättlappar. Det funkar när alger å sånt inte sitter så hårt.
#14 - 22 januari 2006 18:37
Jag köpte en algskrapa som är av stålull, den fukar riktigt bra! Har inte repat mitt glas än iaf ;) Och den sköter sitt jobb med att ta bort algerna med!

Annons