Mainattraction 180liter

#1 - 11 februari 2008 20:52
Tjenamoss,

Har ett växt/sällskapskar på 180 liter. Ett juwel trigon.
Haft det i ett halvår nu, men aldrig satsat tid och energi på det. Mest låtit det vara.
Nu har det hamnat i vardagsrummet efter min flytt, och lite upprustnign krävs :P
Redan fixat med växter och en del basfiskar. Och det ser prima ut.
Men det saknas någon form av mainattraction. Blickfångare...

För tillfället går det:
10 stycken fantomtetra (hittar inte just denna på zoopet. Röda/vita fenor)
4 siameser (tofsalger. Suck)
5 stycken praktbotior (modell små, flyttar ur dem när de är större än 10-12cm)
6 Corydoras panda

Allt är tämligen smått idag, och det ser tomt ut. Mycket för att det inte finns någon fisk som fångar blickfånget. Siameser, botior och pansarmalar håller sig vid botten. Och det finns ingen fisk i mittensigmentet förutom de små tetrorna.

Några tips på vad som kan passa in? Ska helst inte beta av växterna allt för mycket. Och gilla mig och övriga invånare!

Mvh
Stefan
#2 - 11 februari 2008 21:28
Det finns ju en hel del mindre ciklider som nog skulle fungera,
Apistogramma-arter, Palettciklid, Thomasciklid, Nyckelhålsciklid m.fl.

Vill du ha någon fisk som håller sig vid ytan så finns ju flera guramisorter som går bra, bilbuksfiskar är också fina i små stim...
#3 - 11 februari 2008 21:47
Solid skrev:
Det finns ju en hel del mindre ciklider som nog skulle fungera,

Apistogramma-arter, Palettciklid, Thomasciklid, Nyckelhålsciklid m.fl.

Vill du ha någon fisk som håller sig vid ytan så finns ju flera guramisorter som går bra, bilbuksfiskar är också fina i små stim...

Tjenare,

Har funderat lite på nyckelhålcilkid. Gillar deras fensättning. Dock lite gråa i färgerna tycker jag...!
Hur är de med växter?

Bilbukar är roliga :P Fast jag tror itne de trivs i karet då det är ganska bra ytcirkulation. Samma med guramis.
Tack för tipsen!

Mvh

Stefan
#4 - 11 februari 2008 21:56
Stew skrev:
Tjenare,

Har funderat lite på nyckelhålcilkid. Gillar deras fensättning. Dock lite gråa i färgerna tycker jag...!

Hur är de med växter?

Bilbukar är roliga :P Fast jag tror itne de trivs i karet då det är ganska bra ytcirkulation. Samma med guramis.

Tack för tipsen!

Mvh

Stefan

Enligt zoopets artbeskrivning så vill bilbukar ha bra genomströmning för att trivas, så att du har bra ytcirkulation skulle inte vara negativt för dom :p

Har själv startat om mitt kar för en dryg månad sen (200 L) och sen starten har jag haft en grupp på 5 Nyckelhål, väldigt charmiga även om de inte har några imponerande färger. För att vara ciklider gräver de väldigt lite. Vid leken gör de gropar att ha ynglen i, men de groparna är små och de gräver inte upp några växter (äter heller inte på dom).
Nyckelhålen hör till mina favoritfiskar :D
#5 - 12 februari 2008 07:28
Solid skrev:
Enligt zoopets artbeskrivning så vill bilbukar ha bra genomströmning för att trivas, så att du har bra ytcirkulation skulle inte vara negativt för dom :p

Har själv startat om mitt kar för en dryg månad sen (200 L) och sen starten har jag haft en grupp på 5 Nyckelhål, väldigt charmiga även om de inte har några imponerande färger. För att vara ciklider gräver de väldigt lite. Vid leken gör de gropar att ha ynglen i, men de groparna är små och de gräver inte upp några växter (äter heller inte på dom).

Nyckelhålen hör till mina favoritfiskar :D

Hopp. Där ser man. Antog att deras kropp var en nackdel i strömmande vatten.
De har sannerligen en kul kroppstyp.

Är nycklarna framme mycket? Förstår att de är lite blyga. I vilket sigment är de mest? Mitten/botten?
#6 - 12 februari 2008 21:24
Stew skrev:
Hopp. Där ser man. Antog att deras kropp var en nackdel i strömmande vatten.

De har sannerligen en kul kroppstyp.

Är nycklarna framme mycket? Förstår att de är lite blyga. I vilket sigment är de mest? Mitten/botten?

Vet inte hur de flesta Nycklar är, men mina (och många andras, vad jag har hört/läst) är inte alls blyga, men det förutsätter nog att man skaffar en liten grupp från början och inte bara ett par stycken. Mina går ju som ensamma invånare just nu, men de fyller upp karet ordentligt ändå, de är alltid framme när man är vid karet och de följer efter en längs framrutan ibland :p Vet inte om mina är ovanligt modiga, men de är inte ett dugg lättskrämda eller blyga.

De håller sig oftast någonstans i mitten eller något lägre i karet, och så klart vid ytan när de hoppas på mat...

Annons