Maingano Yngel

#1 - 29 augusti 2007 12:17
Nu har jag fått mig ett gäng maingano yngel :D Dom är nu mellan 2-3 månader gamla och jag har tänkt mig att flytta några av dom till det större akvariet. Hur kan ja se skillnad på honorna å hanarna?

I det stora akvariet är fiskarna runt 5-8 cm, är det någon fara att stoppa ner ynglena som är +-2cm? vill ju inte att dom ska bli lunch =/

Tack!
#2 - 29 augusti 2007 15:20
Nu har jag fått mig ett gäng maingano yngel :D Dom är nu mellan 2-3 månader gamla och jag har tänkt mig att flytta några av dom till det större akvariet. Hur kan ja se skillnad på honorna å hanarna?

I det stora akvariet är fiskarna runt 5-8 cm, är det någon fara att stoppa ner ynglena som är +-2cm? vill ju inte att dom ska bli lunch =/

Tack!

hej!

läs artbeskrivningen för Mainganos

tror att hannarna är lite mörkare blå, det är i alla fall min mainganohanne

sen tror jag de har lite mer äggfläckar med
men är inte helt säker

Kristoffer
#3 - 29 augusti 2007 15:22

Tack!

hej!

utdrag från artbeskrivningen:

"Denna art är en av få malawiarter där hanar och honor ser likadana ut. Hanar är ofta något större samt kan ha någon mer äggfläck. "

mvh

Kristoffer
#4 - 29 augusti 2007 23:59
Ok, jo har märkt att några är mörkare än andra, men ändå en svår skillnad att gå på :P och ja vet inte om dom fått några äggfläckar än, men ja ska kolla upp det imorn! Tack Stoffy!
#5 - 30 augusti 2007 12:15
Har faktiskt ingen aning om vilka som är hanar eller honor av mina. Äggfläckarna blir fler först när de blir riktigt stora, i alla fall på mina hongis där jag nu ser vilka som är av vilket kön. Ska tillägga att den största av dem var en hona dessutom som fått yngel nu. Var helt säker på att hon var en hane från början.
#6 - 30 augusti 2007 18:40
hehe ok ^_^ Krångligt när dom båda två har samma färger. Men äggfläckar kommer när dom är typ 3-6 månader å efter 6 månader så får typ både honor och hanar äggfläckar så...

Annons