Makaroner!! Hållbarhet??

#1 - 27 oktober 2005 07:55
Hej jag fick ett gammalt ytterfilter för ett tag sen. Idet så fanns det massor med makaroner. Är det någon som vet hur länge dessa fyller sin funktion? Jag har rensat varenda liten makaron, (satt slam i dem). Kan man nu köra med dessa igen eller har jag gjort ett onödigt jobb?.
#2 - 27 oktober 2005 08:05
Jag har samma makaroner nu som för 10-12 år sen, och de ser uta att må bra. Det är ju keramiskt, så jag tror inte att det finns nån bäst-före-datum på sådana.
Kör du!
#3 - 27 oktober 2005 09:09
makaroner består väl av keramik omja inte har fel och keramik håller länge.
#4 - 27 oktober 2005 12:30
Tack då vet jag!!
Tänkte ha makaroner, blå filtematta och sen lite kol!
Kan detta vara en bra lösning?
#5 - 27 oktober 2005 12:36
Varför ska du ha kol? Det behövs bara om du ska rensa vattnet för kemikalier, tex medicineringsrester.
#6 - 27 oktober 2005 14:06
[QUOTE=mohlin]Varför ska du ha kol? Det behövs bara om du ska rensa vattnet för kemikalier, tex medicineringsrester.[/QUOTE]

läst att kol har en destruktiv verkan om ma använder det permanent.
minns dock ej varför men bör gå att hitta om man söker lite
#7 - 27 oktober 2005 14:22
Kan någon förklara för mig dethär med makaroner? Har läst det flera gånger men har inte fått riktigt kläm på det.
Det är typ "mat"-makaroner fast i keramik? Man kör dem t.ex. bakom bakgrunden bland filterkuber? Makaronernas funktion är då att sprida ut vattnet till en större del av filtret?
Eller är jag helt ute och cyklar?
Jag har nämligen en yta på ca 100x60x5 bakom min bakgrund som jag fyller med filterkuber på fiskelina. Bör jag kanske skaffa lite makaroner att köra ner bland filtret också då? Vart skaffar man dem isf?
#8 - 27 oktober 2005 14:26
om ja fattat det rätt är makaroner ett grovt filter.

tror nog du kan fortsätta med filtermkaterialet du har y0da.
en del härinne fyller med enbart blå filtermatta och tycker det är det allra bästa.
#9 - 27 oktober 2005 14:31
Jasså minsann!
Då ställer jag in cykeln i förrådet och fortsätter med att klippa filterkuber då! :P
#10 - 27 oktober 2005 15:05
Japp, makaroner används som grovfiltrering.
#11 - 27 oktober 2005 17:28
Jag har läst att kol binder upp de finaste partiklarna i vattnet så det ska nästan bli kristallklart vatten, Bara därför tänkte jag köra med kol.
#12 - 27 oktober 2005 17:36
problemet med kol är att det renar även bort nyttiga bakterier som bryter ner exkrementer ,matrester och organiskt avfall.
#13 - 27 oktober 2005 17:47
[QUOTE=y0da]Kan någon förklara för mig dethär med makaroner? Har läst det flera gånger men har inte fått riktigt kläm på det.
Det är typ "mat"-makaroner fast i keramik? Man kör dem t.ex. bakom bakgrunden bland filterkuber? Makaronernas funktion är då att sprida ut vattnet till en större del av filtret?
Eller är jag helt ute och cyklar?
Jag har nämligen en yta på ca 100x60x5 bakom min bakgrund som jag fyller med filterkuber på fiskelina. Bör jag kanske skaffa lite makaroner att köra ner bland filtret också då? Vart skaffar man dem isf?[/QUOTE]alldeles riktigt makaronerna tvingar vattnet att ta olika riktningar och du får en bättre fördelning igenom filtermattan.
#14 - 27 oktober 2005 17:51
OBS! utspridda gör dem nog ingen nytta:)
#15 - 27 oktober 2005 17:57
Problemet med Kol är att det först tar upp skadliga ämnen, men om man inte byter det titt som tätt så börjar det släppa ut dessa ämnen igen och det gör då mer skada än nytta
#16 - 27 oktober 2005 18:49
ok då skippar jag kolet! :-) Tack för snabba svar!
HazelCR
#17 - 28 oktober 2005 03:28
[QUOTE=y0da]Jasså minsann!
Då ställer jag in cykeln i förrådet och fortsätter med att klippa filterkuber då! :P[/QUOTE]

Biobollar, ppi-kuber och makaroner, alla skall väl ge stor area för att många bakterier skall kunna finnas i filtret. Störst area innebär väl flest bakterier.
Men stor area för bakterierna att leva på innebär också svårare för vattnet att flöda genom filtret. Tittar man t.ex. på biobollar så ser man att de flesta är gjorda så att vattnet skall kunna strömma igenom ganska lätt i iaf en riktning. Ppi-kuberna bidrar också till en mekanisk rening. Den är nog inte stor hos de andra två alternativen.
Jag använder ppi-kuber i kombination med biobollar eller makaroner. En typisk svensk lagomkompromiss alltså. :)
Å makaronerna håller lääänge, som redan andra har skrivit.
#18 - 28 oktober 2005 03:58
makaroner används även av en del när dom planterar växter typ cabomba och vattenpest.
#19 - 28 oktober 2005 07:06
hur gör de då Raven? Trär man makaronerna på stängerna? eller planterar man dem i det som typ grus?
#20 - 28 oktober 2005 09:52
[QUOTE=fredcoca]Trär man makaronerna på stängerna?[/QUOTE]

japp.
har inga makaroner själv undan har tagit skiffer istället och borrat hål i och funkar ypperligt och gör det lättplanterat också.

har ett buskage med "lysimachia nummularis "aurea"" i en skifferbit 6x8cm och bara å ta upp fixa till växterna.
gräva undan lite grus ner med skiffret och sen täcka över skifferbiten.
blivit mycket enklare att plantera om med den metoden.s

Annons