MattiasL skrev:Hej. Det är ju välkänt att skumplast och filtermattor är bland det enklaste och bästa filtermaterialet som finns för innerfilter tex bakom bakgrunder. Ibland finns även fack för makaroner eller biobollar. Varför använder man makaroner och biobollar när skumplasten fungerar så pass bra som den gör?:)
Det beror väl på vilken typ av matta och vilken typ av makaroner man använder... te.x de här makaronerna: https://sklep.aquael.pl/wcsstore/AquaelB2C/upload/Grafika/Fotki_strona/Akwarystyka/Media_filtr/Bio_ceram/01284_maxi.jpgKjell Fohrman skrev:Anledning - de som tillverkar filtertillbehör får sälja mer;)
Filtermatta är betydligt effektivare än makaroner
åheim skrev:Det beror väl på vilken typ av matta och vilken typ av makaroner man använder... te.x de här makaronerna: https://sklep.aquael.pl/wcsstore/AquaelB2C/upload/Grafika/Fotki_strona/Akwarystyka/Media_filtr/Bio_ceram/01284_maxi.jpg
akino skrev:Jag har länge haft en fundering kring makaroner och funderat på att ersätta dessa med Leca stenar istället.
Billigt i jämförelse och massor med håligheter.
Är det någon som har provat?
H.
åheim skrev:jag tycker det är svårt att riktigt avgöra hur effektivt ett material verkligen är ur biologisk aspekt men jag antar att den enda indikationen att ett material inte är effektivt är att fiskar börjar insjukna och dö...
kiffe skrev:När det ändå diskuteras filtermatta hej vilt tänkte ja höra vilket PPI man bör ha? Eller om man kör olika vad bör man börja med och sluta med? om jag vill ha ett så bra filter som möjligt. 10 är ju storporigt och 30 fint..
MattiasL skrev:Makaroner är kanske till störst fördel i akvarier som ska ha otroligt strömt vatten.
ettfettbranamn skrev:intressant tråd.. har alltid förundrats över 10ppi matta.. jag säger absolut inte att det är dåligt men det finns mycket som är bättre.. inte mer prisvärt, men bättre..
hur hårt belastade kar kör ni som har 10ppi matta? själv har jag alltid varit en sucker för 2 eller fler ytterfilter.. 1 med bara bio, typ ehfilav/ehfisubstrat och ett med bara vadd.. slaska ur vadden var 3e månad och låta bion vara tills det i princip cloggar igen..
förlåt om frågorna framstår som dumma men jag har liksom aldrig varit i svängen med matta....
hur kommer det sig att överrinning/sump aldrig fått något fäste här i det avlånga landet?
Kjell Fohrman skrev:Jag har i alla fall kört en filtermattebit på 10x10x45 cm i ett 720 i mer än ett år utan att någonsin behöva göra rent filtret
ettfettbranamn skrev:vad har du i karet? växter etc? jag är faktiskt sjukt nyfiken.. jag skulle kunna dra ner mina kostnader något oerhört om det är så effektivt som vissa påstår men jag har aldrig vågat testa..
ettfettbranamn skrev:jag är faktiskt sjukt nyfiken.. jag skulle kunna dra ner mina kostnader något oerhört om det är så effektivt som vissa påstår men jag har aldrig vågat testa..
bjornsson skrev:Kan lägga in ett inlägg jag med då, jag har ett Eheim 2260 classic och den har jag bara makaroner i och den har gått sedan Juli och inte rengjort och haft bra vattenvärden hela tiden.
Har iofs även kört ett Fluval 405 samtidigt(med filtermaterialet som medföljer), men har haft bra flöde ur båda.
Kört det i ett 720L med ca 65 malawi och lite växter.
PatrikMalmo skrev:En bra grej med makaronerna i ytterfiltret är att du får en konstant filtrering. De kloggar inte igen och bakterierna har viss yta att sitta på. Går att göra effektivare ur nitrifieringssynpunkt, men knappast i skötsel. En av få filterlösningar som troligen bara kan tuffa på riktigt länge utan rengöring. Krux är om man ändrar fiskbelastningen, risken är stor att filtret inte "hinner med". Filtermatta, ffa om den klipps sönder i små bitar, kommer att förbättra nitrifieringen (filtermatta har större yta än makaroner). "Risken" där är att filtermatta förr eller senare kloggar igen, och kräver skötsel. Med små bitar filtermatta minskar man den "risken". Flödet genom filtret stoppas inte upp.
Hilsen,
/P
PatrikMalmo skrev:Mm, är det bra flöde och grov filtermatta så kan det funka länge. Helt enig i grov filtermatta, de finare kloggar igen alldeles för fort. Föredrar ändå småbitar inne i filtret. Förfilter på insuget är riktigt slugt, då slipper man klura särdeles på "insidan" av ytterfiltret. Förfiltret kan däremot vara rätt finporigt, eftersom funktionen är rent mekanisk. Gör man ändå ett förfilter, så konstruera två. Busenkelt att byta snabbt, göra rent det gamla och så switcha vid nästa vb.
Hilsen,
/P
Kjell Fohrman skrev:Det som man använde förr som filtermaterial i ytterfilter var filtervadd och DET var helt värdelöst. Så även om makaroner är långtifrån så bra som filtermatta så är det självklart oerhört mycket bättre än filtervadden
bossep skrev:Håller i och försig med dig att filtervadd inte var speciellt bra men vet man varför?
Logiskt och visst fungerar det så men en bit finporig filtermatta borde ge samma resultat, eller? Åtminstone går det att göra rent bättre.Kjell Fohrman skrev:Det är nog inte så konstigt: Det är ett väldigt tätt filtermaterial så det blir en mekanisk rening istället för en biologisk och dår får man göra rent väldigt ofta.
Dock så tycker att det kan funka bra som ett snabbfilter om man vill ha bort fina partiklar ur akvariet - man packar då filtervadden rätt hårt och kör det någon (eller några få) timme då vadden är mättad och knappt något vatten längre släpps igenom men då har också de små filterpartiklarna fastnat i vadden genom den mekaniska reningen. Vid denna typ av snabbfiltering tycker jag dock att det är bättre att använda ett innerfilter än ett ytterfilter
bossep skrev:Logiskt och visst fungerar det så men en bit finporig filtermatta borde ge samma resultat, eller? Åtminstone går det att göra rent bättre.
Kjell Fohrman skrev:Finporig filtermatta är inte heller bra även om det i sig är bra mycket bättre än filtervadd, men därför använder man ju inte heller finporig filtermatta :p