Maktlösheten känns enorm.

#1 - 2 april 2005 13:26
Jag har startat ett kar för 3-4 veckor sedan och nu börjar problemen hopa sig, nitriten har jag fått koll på men det är växterna som är det sorgliga, dom är numera täckta av bruna kiselalger och polysperman tappar bladen och blir långa och skrangliga, hygrophilian får ljusbruna "torra" fläckar på bladen och cryptocorynen får hål på bladen, dom enda som ser ok ut är papegoj och svärdsplantorna, jag har läst milsvida trådar här på forumet och var stupsäker på att jag skulle lyckas [:-75]

Vet ej vad jag skall hitta på längre, förfallet går fort så lite tips och idéer skulle sitta fint, här är mina förutsättningar.
170L 2*30w Osram 77 fluora med reflektorer (11 tim), Ytterfilter Am-Top 600L med Biosubstrat och filtermatta.
Engelsk sjösten 2-3mm ,"mangrove" rot och kolsten till inredning.
15 neontetror än så länge, tätt med växter enligt ovan + anubias.
Kör med Co2 (tub) hemmabyggd reaktor modell Peterhaack.
KH4 och PH 6,8 göder enligt defdacs recept + TMG
Nitrat c:a 7 ppm, kör med JBL:s tester
1 fulldospuls i veckan.
Det är sparsamt med bubbel men bladen "svettas" på undersidan.
50% vattenbyten var 7:e dag
Vad är det jag missar? vad gör jag för fel? [:-118]
Tacksam för hjälp (om det finns någon)
#2 - 3 april 2005 14:59
51 vinsningar och inget svar, tolkar det som att läget är hopplöst.

Lägger ner,,,,,,,
#3 - 3 april 2005 17:20
Det är helt normalt med nya kar att få kiselalger, de är inte speciellt tåliga av sig så de kommer med största sannolikhet ge sig av automatiskt.

Däremot tycker jag du skall gå upp i nitrathalt så du inte åker på Cyano 15-20ppm minst !

Försök åxå komma ner lite i ph, runt 6,4 vore kanon, det KAN ju hända att rötterna "lurar" dig på några tiondelar och då har du liiite dåligt med co2.

Kör så ett tag och när prickalgerna dyker upp så jubla för då behöver du bara gå upp i fosfatdos :)
#4 - 3 april 2005 17:44
ska man ligga på ca 15-20 ppm konstant när det gäller nitraten?
#5 - 3 april 2005 17:47
Ligger du så högt så riskerar du inte brist !

Firrarna bryr sig inte och cyanon får aldrig "chansen"...
#6 - 3 april 2005 18:02
ok...
mäter nu med jbl test...
Jag göder med tmg men har också kaliumnitrat och kaliumdivätefosfat.
Kan man använda mängden nitrat för att veta när man ska göda? Exempelvis om man vill hålla sig på ca 20 ppm så tillsätter man varje vecka så mycket nitrat så att det återigen blir 20 ppm?

(men hur vet man hur mycket tmg ger si och så mycket ppm?)

Edit: tycker att jbl test inte är det lättaste att avläsa, men tyckte att jag hade 1 ppm nitrat, vilket jag antar är på tok för lite. Så borde jag alltså tillsätta mer tmg? (har inte märkt några brister, men akvariets växter är helt och hållet nya, 1 dag gamla)
#7 - 3 april 2005 19:32
SÅ länge ett JBL-nitrat-test visar gult eller svagt orange't så är allt OK ! Orange direkt efter gödning och gult strax före är nog ett gott tips !

Vid 1 ppm nitrat så får jag grön botten :(

Dosering av TMG är lite svårare för eländet går ju inte att mäta... Jag göder efter hur ljusa nya skott är. Är de "för" ljusa så göder jag. Ser jag inga trådisar så göder jag åxå...

Mysko sätt kanske men det fungerar hyggligt hos mig...
#8 - 3 april 2005 20:03
"jag hade 1 ppm nitrat, vilket jag antar är på tok för lite. Så borde jag alltså tillsätta mer tmg?"

Nej, det är kaliumnitrat du skall tillsätta.
#9 - 3 april 2005 20:37
ok, kaliumnitrat har jag, en blandning som defdac rekommenderade för länge sedan...
(tror att det är 7 tsk i halvliter vatten...)
Hur mycket ska jag dosera för att få si och så mycket nitrat i ppm?
#10 - 3 april 2005 22:29
Dosera 10 ml av din blandning per 100 liter vatten. Jag har för mig att det motsvarar ca 5 ppm (givetvis förutsatt att du har inget eller väldigt lite nitrat i vattnet).
#11 - 4 april 2005 05:35
10 ml av halvlitersblandningen med 7 tsk KNO3 i 100 liter vatten ger 5 ppm nitrat.

JBL:s tester är visserligen bra och det går att köra efter mätresultat om du är ganska säker på att nitrat/fosfatet/järnet verkligen är i rätt form som växterna kan ta upp. Har du aldrig doserat KNO3 och nitrathalten är 7 ppm så vet du att det förmodligen inte är tillgängligt för växterna då det är organsiskt bunden nitrat från fiskskit.

Gör du däremot ett stort vattenbyte i veckan och doserar upp kända fina nivåer (t ex 10-20 ppm NO3 från KNO3, 1-2 ppm PO4 från KH2PO4 och 0.1 ppm Fe från TMG) så kan du däremot monitorera nivåerna med testerna och enkelt se hur dom går ner.

Verkar nitrathalten gå ner och slå emot en "vägg" och inte gå ner mer så är det förmodligen organiskt nitrat, vilket innebär stort vattenbyte och åter nya kända nivåer av ickeorganiska ämnens om växterna lätt kan suga upp med sina blad.
#12 - 4 april 2005 05:36
ok, så 10 ml vid 100 l ger ungefär 20 ppm.
I så fall så är det ju ganska lätt att räkna ut hur mycket man ska göda för varje enskild ppm...
Men vad jag inte förstår är;
Många verkar göda lika mycket av tmg, kaliumnitrat och kaliumdivätefosfat. Ska jag göra samma sak?
#13 - 4 april 2005 05:42

ok, så 10 ml vid 100 l ger ungefär 20 ppm.

Nej det ger 5 ppm. (4.8 ppm enligt Chuck Gadds kalkylator: http://www.csd.net/~cgadd/aqua/art_plant_dosage_calc.htm)

Många verkar göda lika mycket av tmg, kaliumnitrat och kaliumdivätefosfat. Ska jag göra samma sak?

Därför att jag beräknat innehållet/styrkan av varje flaska så man ska kunna dosera lika mycket av varje - jag valde samma dosering som TMG eftersom det är den alla är vana vid.
#14 - 4 april 2005 05:56
[QUOTE=defdac]
Rekommenderade halter:
Kol (CO2): 30 ppm
Kalium: 10-20 ppm
Magnesium: 5-10 ppm
Calcium: 4 x Magnesiumhalten, dvs 20-40 ppm
Kväve (NO3): 10 ppm
Fosfor (PO4): 0.5-1.0 ppm
Järn (Ombud för alla mikroämnen): 0.1-0.2 ppm[/QUOTE]

Vilket av dessa ämnen är nitrat?
#15 - 4 april 2005 05:57
jo defdac, jag svarade på inlägget innan ditt;)
small, inget av dem är nitrat
#16 - 4 april 2005 06:01
Fel igen malawin ;) "Kväve (NO3): 10 ppm" är nitrat.
#17 - 4 april 2005 06:01
Nähä,och hur tillsätter man nitrat då?
#18 - 4 april 2005 06:04
Man tillsätter nitrat genom att dosera KNO3, kaliumnitrat. T ex 10 ml per 100 liter av en blandning av 7 tsk KNO3 i en halvliter vatten.

NO3 är den kemiska beteckningen på nitrat. K är den kemiska beteckningen på Kalium. KNO3 blir således kaliumnitrat.
#19 - 4 april 2005 10:31
nu får jag skämmas:(
hade stort prov i kemi för bara några veckor sedan...:)
ska nog dosera 4 ml av vardera ämne då:P

Edit: Gjorde nu ett 40-50% vattenbyte, för att sedan häva i 4 ml av vardera 3 lösningar! Tyckte faktiskt att en del av växterna var lite för ljua på sina ställen, men får väl se om det hjälps nu....
men är det stor risk att få alger med så mycket gödning?

Annons