Mal eller fisk som äter bajs ?

#1 - 8 oktober 2010 10:50
Hej!
Jag har ett akvarium med väldigt fin vit sand, och när mina fiskar bajsar så syns detta mycket väl på botten.

Och därför undrar jag om det finns någon mal, fisk,räka eller kanske äppelsnäcka som äter bajs ?

MVH
#2 - 8 oktober 2010 10:53
Nope, då är det nog en ändring av ditt vattenflöde i karet som gäller istället.
#3 - 8 oktober 2010 10:55
Misantrop skrev:
Hej!

Jag har ett akvarium med väldigt fin vit sand, och när mina fiskar bajsar så syns detta mycket väl på botten.

Och därför undrar jag om det finns någon mal, fisk,räka eller kanske äppelsnäcka som äter bajs ?

MVH

egentligen är svaret nej det finns det inte.

generellt sett så får man helt enkelt stå ut med att det är lite småskitigt på botten.
vilket bara är bra, massor med nyttiga bakterier där.

en del räkor / snäckor kan ta en del skit, men räkna absolut inte med att de tar bort
så att det märks för dina ögon.

mig veterligt finns det ingen fisk som äter skit.

.
#4 - 8 oktober 2010 10:58
Hur hjälper det ?

MVH
#5 - 8 oktober 2010 10:59
ansjo skrev:
Nope, då är det nog en ändring av ditt vattenflöde i karet som gäller istället.

Hur hjälper det ?

MVH
#6 - 8 oktober 2010 11:09
Testa med att mata lite mindre?.....

hur lång tid har karet varit igång?.....

Själv har jag också ljus sand men jag har ingen synligt bajs på botten och då har jag inte slamsugit på över 10 månader,

Om du har ett bättre flöde ( rörelse ) på vattnet så åker skiten in i filtret istället för att ligga och skräpa ;)
Bilagor:
#7 - 8 oktober 2010 11:56
Precis, lägger skiten sig i drivor är det läge att ändra på flödet så skiten åker in i pumpen, annars brukar det försvinna på ett par dagar...
#8 - 9 oktober 2010 04:55
Finns ingen fisk som äter bajs, vad jag vet. Ökat eller ändrat vattenflöde instämmer jag i. Något som kan hjälpa till att fördela skiten och få in det i filtret är ett stim pansarmalar. De rotar runt mycket i botten och trivs utmärkt med fin sand. Kommer att finfördela skiten och hjälpa till med att få in det i filtret. Provar du ovanstående så gör rent filtret lite oftare efteråt, lätt hänt att det kloggar igen snabbt med lösningarna ovan.

Hilsen,

/P
#9 - 10 oktober 2010 14:10
Okey, tack så mycket för alla svar :D
#10 - 10 oktober 2010 14:30
Testa med att mata lite mindre?.....

hur lång tid har karet varit igång?.....

Själv har jag också ljus sand men jag har ingen synligt bajs på botten och då har jag inte slamsugit på över 10 månader,

Om du har ett bättre flöde ( rörelse ) på vattnet så åker skiten in i filtret istället för att ligga och skräpa ;)

Har endast haft igång akvariet i några dagar. Jag ger perfekt mängd mat.

MVH
#11 - 10 oktober 2010 17:41
det finns ju en stor barb (ca: 10 kg) i afrika som äter flodhäst bajs :p
#12 - 10 oktober 2010 18:02
naqua skrev:
det finns ju en stor barb (ca: 10 kg) i afrika som äter flodhäst bajs :p

Förmodligen äter de de växtdelar som passerar genom flodhästarna utan att smältas.
#13 - 20 oktober 2010 16:39
Om nu det skulle funnits en fisk som åt bajs, vad skulle inte då komma ut ur rumpan när allt bajs passerat tarmsystemet? Jo just det BAJS!
#14 - 20 oktober 2010 16:45
Wictor_88 skrev:
Om nu det skulle funnits en fisk som åt bajs, vad skulle inte då komma ut ur rumpan när allt bajs passerat tarmsystemet? Jo just det BAJS!

Skulle vi skratta?
#15 - 20 oktober 2010 16:50
Nä, har sett denna frågan tidigare och har alltid tänkt på samma sak, funderade över om jag missade något men hmm.:)
#16 - 20 oktober 2010 17:24
Wictor_88 skrev:
Nä, har sett denna frågan tidigare och har alltid tänkt på samma sak, funderade över om jag missade något men hmm.:)

Okej:P Bara så man hänger med ;)
#17 - 20 oktober 2010 17:27
Inte meningen att vara otrevlig.
#18 - 20 oktober 2010 21:38
Wictor_88 skrev:

Inte missat något alls. Du anar inte hur många som kommer in i zoobutik och ställer just den frågan: finns det någon fisk som äter bajs? Otroligt vanligt, och jag börjar bli lite småtrött på att besvara frågan. Ingen kritik åt något håll, bara personlig fundering. Uppfattade dig inte alls som otrevlig, du har tänkt helt rätt och skrev ned det. ;)

Hilsen,

/P

Annons