Mal, Hur många?

#1 - 10 februari 2009 18:17
Hej, har alltid varit förtjust i alla slags malar. jag undrar hur många malar man kan ha i ett 540 L akvarium?
#2 - 10 februari 2009 18:22
Vad för malar är det du undrar över?
#3 - 10 februari 2009 18:26
Pleco
Gibbiceps
vändmal
vampyrmal

osv?:)
#4 - 10 februari 2009 18:32
Det var en blandning som heter duga det;).
Pleco-ingen
Gibbi-ingen
Vändmal-lite beroende på vilken sort men några st.
Vampyrmal-ingen

Gör en sökning och skriv in vilka parametrar du har så får du många förslag:):
http://www.zoopet.com/fiskar/index.php
#5 - 10 februari 2009 19:18
ansjo skrev:
Det var en blandning som heter duga det;).

Pleco-ingen

Gibbi-ingen

Vändmal-lite beroende på vilken sort men några st.

Vampyrmal-ingen

Gör en sökning och skriv in vilka parametrar du har så får du många förslag:):

http://www.zoopet.com/fiskar/index.php

Ifrågasätter inte alls din expertis herr Ansjo men pleco kan man väl ändå ha ett bra tag i ett 540 innan de blir för stora..
#6 - 10 februari 2009 19:27
Jag hade både pleco och gibbiceps i ett 480 L akvarium i 2 år förut, tyckte inte att dem blev för stora? :confused: och dem fick mycke mat!
#7 - 10 februari 2009 20:39
Det är så att jag köpte mitt nya akvarium i söndags, och då följde det med: 2 pleco, 2 gibbiceps och 2 vändmalar och en vampyrmal? tror den heter så.

det är inge bra med andra ord alltså?
#8 - 10 februari 2009 20:48
NIC skrev:
Ifrågasätter inte alls din expertis herr Ansjo men pleco kan man väl ändå ha ett bra tag i ett 540 innan de blir för stora..

Visst, men varför köpa fisk som man från början vet kommer att växa ur karet:confused:?
stigson skrev:
Det är så att jag köpte mitt nya akvarium i söndags, och då följde det med: 2 pleco, 2 gibbiceps och 2 vändmalar och en vampyrmal? tror den heter så.

det är inge bra med andra ord alltså?
Med bra filtrering, mycket mat, slamsugning då de grisar ner ganska duktigt, regelbundna vattenbyten så funkar det säkert bra tills de blir lite större. Nackdelen kan även bli att växterna inte får vara ifred och att du får göra omplanteringar lite då och då;).
#9 - 10 februari 2009 21:30
ansjo skrev:
Visst, men varför köpa fisk som man från början vet kommer att växa ur karet:confused:?

Med bra filtrering, mycket mat, slamsugning då de grisar ner ganska duktigt, regelbundna vattenbyten så funkar det säkert bra tills de blir lite större. Nackdelen kan även bli att växterna inte får vara ifred och att du får göra omplanteringar lite då och då;).

okej det låter bra, jag får fixa ett större kar om några år helt enkelt:)
#10 - 12 februari 2009 18:51
Istället för att starta en ny tråd så frågar jag i denna tråd, Hur ofta matar ni era malar? hur många ggr i veckan?
#11 - 12 februari 2009 21:04
I princip varje dag:).
#12 - 12 februari 2009 21:10
Matar mina varje dag också, med olika foder varje dag..
#13 - 12 februari 2009 21:36
okej, ska göra det jag med då, synd dem bajsar ner så förbannat bara:D
#14 - 13 februari 2009 00:06
Matar man dem inte varje dag går plecona på växterna- de behöver klorofyllet. Visst, det är säkert olika från individ till individ men jag har upptäckt ett mönster i mitt kar.
Jag har alla dessa sorters malar ihop. Plecona är bara knappt halvvuxna iofs.
Vampyrmalen (vuxen) har jag fått den erfarenheten av att vid varje förändring i karet påverkas dess revir mycket starkt. Ex om du flyttar hans grotta 1 cm åt något håll räcker för att han ska bråka med alla andra med sina vassa tänder tills han hittat ett ok revir. Övrig tid låter han dem vara. Detsamma gäller fiskar med böljande fenor. Gärna svarta fiskar=rival.
Annars helt ok. Gibbicepsens fenor växer ut på några dagar. Vändmalarna jag har är polli & valentiana. De gör inte en fluga förnär.
#15 - 18 februari 2009 15:27
Möblera om lite i mitt kar för nån dag sen, malarna vart som galna och jagade varandra, skapade nya revir antar jag=)
#16 - 19 februari 2009 00:09
Jag har på sistone flyttar min vampyrmal (l029) samt mina 2 synodontis (polli & valentiana) till malawikaret. Vampyren trivs i ett något högre ph åtminstone 7,5 & synodontis vill ha skyhögt ;-) ph. Dessa tre sorter är den perfekta kombinationen enligt min erfarenhet. Synodontis kan "bita ifrån" på ett annat sätt än pleco (gibbiceps). De tolererar helt klart varandra bättre än om du hade haft flera andra stora l-malar ihop.
Vampyrplecon är lurig. Hade den ihop med min stora l205 hane, ingen god idé då vampyren satte sina tänder i magen på honom under ett slagsmål då de rullade runt i karet pga att 205 tog hans revir. Han har varit spak i en vecka men nu har han repat sig & blivit av med sin onda lekkamrat.

Lycka till!

Annons