Mal med grumliga ögon

#1 - 21 februari 2008 17:07
Jag fick hem en mal idag som har vitgrumliga ögon. Se bild här. Vad beror det på och hur kan jag behandla det? Är det smittsamt till andra fiskar?
#2 - 21 februari 2008 17:20
låter som dålig vattenkvallite köpte du den från butik prata med dom om att byta fisken.
#3 - 21 februari 2008 17:22
mange993 skrev:
låter som dålig vattenkvallite köpte du den från butik prata med dom om att byta fisken.

Jag har inte köpt den utan tagit hand om den från akvariumet på jobbet. Jag har skött om det karet dom senaste veckorna så under den tiden vet jag att vattnet varit bra. Hur kan jag behandla det?
#4 - 22 februari 2008 10:48
Ingen som vet vad det är och hur/om jag kan behandla det?
#5 - 22 februari 2008 13:40
Jag vet inte vad det beror på, men det har hänt att några av mina fiskar fått det vid transport i hink. Salt har dock löst det problemet ganska omgående.
#6 - 22 februari 2008 13:45
En av mina kongos fick det under transport. Behandlade inte det, men det har försvunnit igen.
Hade h*n det innan transport?
#7 - 22 februari 2008 18:58
lili76 skrev:
En av mina kongos fick det under transport. Behandlade inte det, men det har försvunnit igen.

Hade h*n det innan transport?

Ja, det hade h*n. Fast, jag hade på förmiddan bråkat lite med den när jag tog upp den och la i en flytande yngelbox för att h*n inte skulle äta upp de nya fiskarna innan jag åkte hem. När jag skulle stoppa den i transportpåsen såg jag ögonen.
#8 - 22 februari 2008 18:59
Ahlqvist skrev:
Jag vet inte vad det beror på, men det har hänt att några av mina fiskar fått det vid transport i hink. Salt har dock löst det problemet ganska omgående.

Salt i hela akvariet eller i ett snabbt saltbad bara för den fisken? Om saltbad, hur många gram salt per liter vatten och hur länge?
#9 - 22 februari 2008 19:03
Jag har haft salt i hela akvariet och doserat enligt anvisningarna (använt mig av ektozon salt). Vid samtliga fall har det blivit bra med ögonen :) Men har du fiskar som är känsliga för salt bör du väl använda saltet som behandlig för just den drabbade malen.
#10 - 22 februari 2008 22:02
Ahlqvist skrev:
Men har du fiskar som är känsliga för salt bör du väl använda saltet som behandlig för just den drabbade malen.

Jag har inga fiskar som är speciellt känsliga för salt men jag vet inte om jag vill behandla hela karet ändå. Hur gör jag om jag ska ge malen ett snabbad i hög saltkoncentration? Hur mycket salt och hur lång tid?
#11 - 23 februari 2008 09:49
Jag har kört i 5g salt per 50l vatten och det har funkat bra hittils... har inte behövt dosera högre när det kommit till grumliga ögon. Detta är den 'förebyggande' dosen som står i ektozon's anvisningar.
#12 - 23 februari 2008 09:54
Finns säkert massor med sätt att bli av med grumligheten på för den delen.. har bara skrivit hur jag själv gjort :) Hade hoppats på att någon annan kunde ge dig några bra alternativ ifall du itne vill använda salt men det verkar utebli hehe. Hoppas iaf att det går bra med din mal!
#13 - 24 februari 2008 16:10
Hur mkt i mått mätt är 5 gram salt?
Alltså typ matsked tesked och så....:)
#14 - 24 februari 2008 20:28
Jag använder mig av ett teskedsmått... men jag har inte vägt saltet =p Kanske någon annan som vet bättre?
#15 - 24 februari 2008 21:08
Ahlqvist skrev:
Jag har haft salt i hela akvariet och doserat enligt anvisningarna (använt mig av ektozon salt).

Är Ektozon verkligen salt? Jag hittade nänmligen ett paket Ektozon hemma och det står ingentig om salt på paketet. I akvariet som är på 540L har jag däremot stoppat i 15 salttabletter (rek: 1 tbl till 20L) från djuraffären. Några i taget såklart. Kan jag ha i Ektozon också eller blir det för mkt salt då?

Annons