Mal som äter snäckor

#1 - 17 mars 2007 18:12
Hej

Finns det någon fredlig mal som äter snäckor (Helst en mal som hör hemma i Amazonas). Snäckorna jag menar är sådana små man får som bonus när man köper växter. Jag har gjort mig av med 3st praktbotior och sedan dess frodas snäckorna.
Finns det någon bra mal eller bör jag använda praktbotiorna igen?
Har gett upp att plocka bort snäckorna och jag tror jag får nya då jag sätter in nya växter.

Tacksam för hjälp.

/Pelle
#2 - 20 mars 2007 10:51
jag har praktbotior dock hör dom inte hemma i amazonas men dom är duktiga på snäckor
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 20 mars 2007 11:19
Vad jag vet så finns det inga malar från amazonas som äter snäckor
#4 - 20 mars 2007 12:34
mina ancistrus hade ingen emot att äta upp mina sniglar. fast de var då modell stora. äppelsnäckor eller vad de nu kallas.
vanliga små snäckor tvivlar jag på att de äter.
Guest
#5 - 20 mars 2007 22:07
finns väl några malar som äter snäckor....megalodoras blir iof rätt stora tatia blir ju mindre och jag tycker mig att mina tatia intermedia håller koll på beståndet
Bilagor:
#6 - 9 april 2007 11:24
såklart praktbotier så helst!!!!!!
#7 - 9 april 2007 12:45
Varför vill du inte ha snäckor i akvariet? Själv har jag snäckor i alla mina akvarier. De äter både alger, döda växtdelar och annat som man vill bli av med och hjälper att hålla balans i akvariet.
#8 - 9 april 2007 13:23
Vill minnas att jag läst nånstans att Callichthys callichthys äter snäckor.
Men självklart håller jag med batski - snäckor är underbara att ha.
När de blir alldeles för många är det ett säkert tecken på att man matar för mycket.
Och det är förstås bättre och enklare att åtgärda orsaken (övermatningen) än symtomet (snäckinvasionen).

Annons