Mal till 450L

#1 - 20 mars 2005 08:52
Hej jag har skaffat ett större kar nu 450L från mitt lilla 180.
Nu undrar jag vilken/vilka malar som jag ska skaffa.
Jag har redan 3 siamesi, 6 amono räkor och 6 pansarmalar vad bör jag komplitera med? Jag vill gärna ha någon som är bra på att äta alger och inte gå på växterna.
Jag har dvärgciklider, neontetror, dvärgklogrodor.

Mvh Marcus
#2 - 20 mars 2005 09:44
Jag rekommenderar ancistrus. Trevlig och inte så stor.
#3 - 20 mars 2005 09:46
Ancistrus kan dock gå på växter ibland. Otocinclus skall tydligen vara bättre på att lämna växterna i fred.
#4 - 29 mars 2005 19:24
Otocinclus vill jag inte ha köpte 3 stycken när jag startade akvariet och ingen vill äta riktigt testade massor med olika sorters mat men inget gick ner så nu har jag bara en kvar och sen vill jag inte att de ska gå på växterna.
Någon annan med förslag?
// Marcus
#5 - 29 mars 2005 21:06
Kan varmt rekomendera Gibbiceps (L165). Den är riktigt trevlig att titta på. Den är inte heller så skygg. Man ser det alltid framme på kvällarna. Dock blir den ju ganska stor efter ett tag, >30cm. En del gillar när de blir stora en del inte :)

När det gäller växterna så har dom inte rört dem.

Håller just nu på att prova att ha två stycken ihop. Än så funkar den kombinationen med. Tror nog att det är lugnt så länge det finns plats och gott om gömställen.

Helt enkelt så är de mycket trevliga!
#6 - 31 mars 2005 11:42
Jag gillar stora men inte tjejen jag har precis övertalat henne med ett större kar men jag får inte ha några stora fiskar.
Men vad rekomderar ni att ha i för att motverka alger jag har redan 3 siamesis och 6 amono räkor och 6 pansar malar i mitt 180 som ska flytta till 450L

// Marcus
#7 - 31 mars 2005 13:02
Då är det nog ancistrus som gäller.
MVH Richard
#8 - 31 mars 2005 13:05
Finns massor med L-malar som passar i ett 450 liters kar, inte bara ancistrus. Sök i Zoopets artbeskrivningar, lämpliga storlekar upp till max 20 cm. T.ex. är Clown Pleco är en trevlig L-mal på dryga decimetern som inte brukar kosta skjortan.
#9 - 1 april 2005 06:15
[QUOTE=Hasse H]Finns massor med L-malar som passar i ett 450 liters kar, inte bara ancistrus. Sök i Zoopets artbeskrivningar, lämpliga storlekar upp till max 20 cm. T.ex. är Clown Pleco är en trevlig L-mal på dryga decimetern som inte brukar kosta skjortan.[/QUOTE]

Får nog hålla med här. Det pratas väldigt mycket om Ancistrus (och jag pratar om Gibbis) :) Men, det finns en hel uppsjö av alternativ där ute.

Som jag har upplevt det så är det svårt att få tag i andra malar. Det är ibland man ser att affärerna har tagit in ett exemplar av något annars än det sk "standardsortimentet".

Är det någon här som kan svara på var man kan få tag i lite mer annorlunda malar?

Mvh Daniel G.
#10 - 1 april 2005 18:15
Amazon akvarium har det mesta i mal väg.
MVH Richard
#11 - 1 april 2005 18:28
Rekomenderar starkt clown plecon, inte för att den är någon vidare algätare, men den är en lite lustig filur, syns inte lika mycket som asistrusen men tycker den har ett roligare betende.
Och den är också mycket vacker, vilket är ett plus.
#12 - 1 april 2005 23:28
Golden Nugget är snygg och brukar också finnas till vettigt pris... men absolut bäst på alger är ändå Ancistrus.

Vad gäller att få tag i malar så bor vi i Östersund där malutbudet är urkasst, men handlarna tar gärna hem alla möjliga malar på beställning.... så prata med din handlare bara...
#13 - 2 april 2005 12:48
Håller med nancy asistrus är solklart bäst på att ta bort alger.
Det som är lite synd är att den kan gå så hårt åt bredbladiga växter.
#14 - 2 april 2005 14:22
Jag har en sån här liten goding, tycker den är helt bedårande. Har dock lite för många förslag på L-nummer för att gissa på ett. Kallar den Snowball rätt och slätt (det är säkert åxå fel)

Den är säkert helt värdelös på alger åxå men söt !
#15 - 3 april 2005 10:06
Gimbo, Stoby akvarieaffär brukar nästan alltid ha roliga malar inne, dom har nästan alltid snowball, royal, zebra och golden nugget i affären.
Och dom kan ta hem det mesta.
#16 - 3 april 2005 12:46
[QUOTE=MichaelE]Gimbo, Stoby akvarieaffär brukar nästan alltid ha roliga malar inne, dom har nästan alltid snowball, royal, zebra och golden nugget i affären.
Och dom kan ta hem det mesta.[/QUOTE]

Man tackar för tipset. Jag känner inte till Stoby, var ligger det? Förhoppningsvis i närheten av Linköping :)
#17 - 3 april 2005 13:42
Snygg.

[QUOTE=oveb]Jag har en sån här liten goding, tycker den är helt bedårande. Har dock lite för många förslag på L-nummer för att gissa på ett. Kallar den Snowball rätt och slätt (det är säkert åxå fel)

Den är säkert helt värdelös på alger åxå men söt ![/QUOTE]

Tror det är en Acanthicus adonis du har. De blir rejält stora och kostar över tusenlappen här uppe i norrbotten.

http://www.zpet.se/fiskar/fisk.php?NR=767
#18 - 3 april 2005 14:15
Jag hoppas du har fel :)

Annars får du den gärna när den börjar närma sig halvmetern...

Har för mig den hette L248 när jag köpte den, var bara lite halvdyr åxå (typ 300:-)
#19 - 3 april 2005 16:24
[QUOTE=oveb]Jag hoppas du har fel :)

Annars får du den gärna när den börjar närma sig halvmetern...

Har för mig den hette L248 när jag köpte den, var bara lite halvdyr åxå (typ 300:-)[/QUOTE]

Det jag märkte likheten med din mal och den på zoopets artbeskrivning är att båda har lite mer "knottrig" kropp än vad snowball pleco har.

Denna är ju också mycket mer långsträckt.

Jag kontaktar dig personligen ifall du vil bli av med den senare i höst :D ;)
#20 - 3 april 2005 17:03
Tack för att du hjälper till Alexander. Senast jag försökte få honom identifierad så hade jag bara en halvtaskig bild tagen igenom vattenytan. Han var lite blyg i början :)

Nu har jag ett par till:

http://berthling.com/gallery/325-liters/P1010146?full=1

http://berthling.com/gallery/325-liters/P1010141?full=1
#21 - 3 april 2005 19:27
Blir mer och mer övertygad att det är en Acanthicus adonis. Nu när man ser den från sidan också. (Tyvärr):o

Men men....den som lever får se, var bara förberedd att den inte förblir en liten gullig mal.
#22 - 3 april 2005 19:47
Måste nog vara mer än förberedd. Här har du en på 90cm :)
http://www.discus.ms/photogallery/malar/acanticus_adonis_90cm.jpg

och här är en liten, gullig och ung Adonis
http://www.discus.ms/photogallery/malar/acanthicusadonis.jpg

Men, helt klart en läcker mal :)
#23 - 3 april 2005 20:32
[QUOTE=Alexander Ylipää]Blir mer och mer övertygad att det är en Acanthicus adonis. Nu när man ser den från sidan också. (Tyvärr):o

Men men....den som lever får se, var bara förberedd att den inte förblir en liten gullig mal.[/QUOTE]

Hur lång vill du ha den ?? :)

Jag har en sån här smarrig sak åxå så...

http://www.planetcatfish.com/catelog/loricari/peckolti/213_3.php
#24 - 3 april 2005 20:41
[QUOTE=oveb][QUOTE=Alexander Ylipää]Blir mer och mer övertygad att det är en Acanthicus adonis. Nu när man ser den från sidan också. (Tyvärr):o

Men men....den som lever får se, var bara förberedd att den inte förblir en liten gullig mal.[/QUOTE]

Hur lång vill du ha den ?? :)

Jag har en sån här smarrig sak åxå så...

http://www.planetcatfish.com/catelog/loricari/peckolti/213_3.php[/QUOTE]

Ha ha ha.

Ring mig till hösten så får vi se :D

Är det en clownpleco? Mycket vackra, och mycket [size=1]mindre.[/size]
#25 - 3 april 2005 20:45
Är det en clownpleco? Mycket vackra, och mycket [size=1]mindre.[/size]

Det där bara MÅSTE vara en L-134!!! Dom är så underbart vackra, men jag misstänker mina för att käka upp växterna tyvärr!!!
#26 - 3 april 2005 21:07
Full pott Nancy !

Annons