Mal till litet akvarium

#1 - 5 november 2007 13:55
Har skaffat ett litet 30liters kar efter många års frånvaro från akvarievärlden.
tidigare har jag haft både [SIZE=-1]Clarias Batrachus och pansarmalar men då i betydligt större akvarium på 200-450liter.

Pansarmalar antar jag att man inte kan ha i ett sånt litet akvarium ,dessutom vill dom ju ha sandig botten medans jag har fint 2-3mm grus.

Har kollat igenom arterna lite grann men känner att jag måste fråga då det var så länge sen jag sist höll på med akvarium,

[/SIZE]
#2 - 5 november 2007 15:10
Kolla på Otocinclus-malar. Skall dock varna för att de rätt känsliga.
#3 - 5 november 2007 15:37
Ja dom är väldigt känsliga! parotocinclus jumbo kanske skulle vara ett alternativ, jag har dock inte ägt någon själv.
#4 - 5 november 2007 16:18
Pansarmalar funkar om du bara inte har vasst grus, förresten.
#5 - 5 november 2007 18:00
Jens A. skrev:
Pansarmalar funkar om du bara inte har vasst grus, förresten.

Behöver dom inte ett betydligt större kar då?
#6 - 6 november 2007 10:22
zoloth skrev:
Behöver dom inte ett betydligt större kar då?

Ups, såg inte att du hade ett 30-liters. Visst behöver de det, inte minst som de trivs bättre i stim.
Det finns dock pansarmalar som trivs i 60-liter enligt artbeskrivningarna, iallafall:
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=310

Kanske dags att skaffa en större burk? De har 63-liters till salu här i Karlstad för 100 spänn. :p
#7 - 6 november 2007 10:44
Minst 60 liter verkar vara rekommendationen för samtliga pansarmalar på max 5 cm.
Jag skulle dock inte tveka att ha ett stim dvärg-Corydoras - hastatus, habrosus, pygmeaus - eller Aspidoras pauciradiatus i ett 30-liters. Då får man hålla igen på andra fiskar, förstås. Lite räkor, kanske?
#8 - 6 november 2007 11:04
Minst 60 liter verkar vara rekommendationen för samtliga pansarmalar på max 5 cm.

Jag skulle dock inte tveka att ha ett stim dvärg-Corydoras - hastatus, habrosus, pygmeaus - eller Aspidoras pauciradiatus i ett 30-liters. Då får man hålla igen på andra fiskar, förstås. Lite räkor, kanske?

Ska åka till akvarielagret idag och se vad dom har för utbud , Just nu bor det 7 neontetror i akvariet , det var 8 igår men en fastnade bakom pumpen och fick avlivas imorse :(
#9 - 6 november 2007 11:20
paraotocinclus rekommenderar jag! Även kallad pitbullpleco - dumt nog.
#10 - 6 november 2007 13:42
Jag skule kolla in räkorna som jag vet att dom har på lagret ;)
nyttiga små filurer...
#11 - 4 december 2007 19:20
Jag har två fläckiga pansarmalar i mitt 17 litersakvarium och de verkar trivas för de har lagt rom.
#12 - 4 december 2007 19:23
zoloth skrev:
Har skaffat ett litet 30liters kar efter många års frånvaro från akvarievärlden.

tidigare har jag haft både [SIZE=-1]Clarias Batrachus och pansarmalar men då i betydligt större akvarium på 200-450liter.[/SIZE]

[SIZE=-1]Pansarmalar antar jag att man inte kan ha i ett sånt litet akvarium ,dessutom vill dom ju ha sandig botten medans jag har fint 2-3mm grus. [/SIZE]

[SIZE=-1]Har kollat igenom arterna lite grann men känner att jag måste fråga då det var så länge sen jag sist höll på med akvarium,[/SIZE]

Jag har två fläckiga pansarmalar i mitt 17 litersakvarium och de verkar trivas för de har lagt rom. Ska byta till större efter jul.
#13 - 4 december 2007 19:49
har lite samma problem tror in att ancistrus kan fungera i ett 25 yngel kar? eller räcker det med äppelsnäckor?
och på tal om det. någon som vet vart det finns artbeskrivningar på snäckorna?
#14 - 5 december 2007 01:59
axeisi skrev:
har lite samma problem tror in att ancistrus kan fungera i ett 25 yngel kar? eller räcker det med äppelsnäckor?

Nej, ingen ancistrus i 25 liter. Det skulle vara om du har någon väldigt liten och sen flyttar den till ett större akvarium när den har växt till sig.

Jag har hört mycket om att äppelsnäckor ska vara duktiga algätare och passa bra i små akvarier, så jag skulle ha satsat på såna om jag var du.
#15 - 5 december 2007 08:02
axeisi skrev:

Äpplesnäckor är nog de bästa algätare vi har haft och då har vi haft både otocinclus och ansistrusar.
#16 - 5 december 2007 08:09
Våra äpplesnäckor är otroliga på att käka rent! Dessutom är de vackra där de glider omkring.. :)
Här kan du läsa artbeskrivningar: www.applesnail.net

Annons