Men erkänna att du skulle tycka att jag var rätt sjuk person om jag gick till en tatuerare med min nakenkatt/nakenhund. Eller för all del gick dit med min dotter och frågade om hon kunde bli svart.
Varför ska det vara annorlunda med fiskar?
Ja, absolut.
Jag vet ingenting om hur man färgar fiskar. Har aldrig ens hört talas om det innan och tycker det låter onödigt, eftersom det finns så vackra fiskar som det är. Men som jag tror (vilket absolut inte behöver vara rätt) så tror jag inte att man tatuerar hela kroppen, alltså gör tusen stick och färgar den på så sätt. Kanske en injektion som färgar allt. (annat verkar vara för omständigt och dyrt)
Sjukt onödigt oavsett art och förstås elakare att göra mot en människa än en fisk (tycker jag i alla fall, människor resonerar olika kring djur och människors känslor/rättigheter osv.)
Klart att det är taskigt att ha fisken ovanför vattenytan och trycka in en spruta. Men det går nog fort och plågar nog betydligt mindre än när en fisk hoppar ur akvariet och torkar ut på golvet (vilket i och för sig sker av olyckor).
Jag förstår att du inte vill ha "målade" fiskar, det är helt okej med mig. Och jag förstår att du tycker det är djurplågeri. Jag tror egentligen att jag bara vill säga att jag inte tycker att det är så farligt, plågerimässigt. Det finns betydligt värre djurplågerier att bekymra sig om.
Vad ska du göra med dina fina rosa fiskar nu då? När du insett att de är skapade artificiellt?
Just det - angående din människoskönhetsidealtes... Jag tror snarare att vi blir fetare och fetare än smalare och smalare... Eller jag blir i alla fall det :D Men fetma är inte heller bra...