Malapterus electricus

#1 - 31 oktober 2005 18:49
Är det någon som har/har haft denna art?

Skriv i så fall gärna lite erfarenheter osv.

Och NEJ! det är väl inget jag idag kommer köpa förräns jag har huset jag väntar på ska dyka upp ;)

/Henke
#2 - 31 oktober 2005 19:32
en elektrisk mal? :p.
finns mindre modeller av sånna tror jag som bara blir 40 cm.. ska passa bra i afrikanske flodbiotoper också.
#3 - 31 oktober 2005 19:42
[QUOTE=Tastyfish]en elektrisk mal? :p.
finns mindre modeller av sånna tror jag som bara blir 40 cm.. ska passa bra i afrikanske flodbiotoper också.[/QUOTE]

Du råkar inte veta vad dessa andra heter?

/Henke
#4 - 31 oktober 2005 19:51
finns ju alltid forum som tar upp sådana fiskar.. tillexempel:
www.piranha-fury.com eller
www.waterwolves.com

men är inte helt säker på att det finns en sådan art.. tror det däremot.
#5 - 1 november 2005 13:07
Jo det finns en dvärgart, men jag har aldrig sett den i nån affär.
tror att det står om den på www.planetcatfish.com
PatrikMalmo
#6 - 9 november 2005 06:20
En polare till mig har haft den. Rekommenderas att vara mycket försiktig vid hantering av den, samt när man rotar i karet. Malapterus hör till de fiskar som faktiskt kan ge ifrån sig en duktig smäll om de vill. För övrigt sa han att den var rätt trevlig, blev handtam vid matning och allt. Det var när han skulle visa det för fler personer som han fick en bra smäll. Ingen fisk jag rekommenderar i vilket fall. Finns flera andra som använder elektricitet på olika sätt, t ex elefantnosfirrarna.

Hilsen,

P
#7 - 9 november 2005 07:05
[QUOTE=PatrikMalmo]En polare till mig har haft den. Rekommenderas att vara mycket försiktig vid hantering av den, samt när man rotar i karet. Malapterus hör till de fiskar som faktiskt kan ge ifrån sig en duktig smäll om de vill. För övrigt sa han att den var rätt trevlig, blev handtam vid matning och allt. Det var när han skulle visa det för fler personer som han fick en bra smäll. Ingen fisk jag rekommenderar i vilket fall. Finns flera andra som använder elektricitet på olika sätt, t ex elefantnosfirrarna.

Hilsen,

P[/QUOTE]

Förstår varför folk inte rekommenderar den, dels på grund av elchocken den kan ge samt för dess storlek.

Hittade en mindre variant som jag ska försöka få hem den dagen platts och allt finns. Fisken jag tänker på heter Malapterurus microstoma och ska inte bli lika stor som den jag nämnde tidigare i tråden.

/Henke

Annons