Malar att odla

#1 - 31 juli 2003 12:28
Jag har länge odlat Ancistrus men tänkte nu ge mig in på någott anorlunda. Jag skulle vilja veta villka malar man kan odla i ett vanligt akvarium.

/Johan
#2 - 31 juli 2003 13:58
Pansarmalar brukar väl gå bra att odla?
#3 - 31 juli 2003 14:13
Vilka är du intresserad av? Beror lite på vilka förutsättningar man har, vissa är rätt lätta medans andra är omöjliga om man inte kan manipulera lite med vatten värdena.

Mvh Janne
#4 - 31 juli 2003 14:27
Jag skulle först försöka hitta en mal jag gillar och sedan börja odla på den, inte tvärt om. Men så behöver inte alla göra. Tror chaca chaca hade varit en upplevelse att odla
#5 - 31 juli 2003 14:50
Mina pansarmalar bestämde sig för att jag skulle odla sådana(http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=12733). Visserligen så behöver du ta upp äggen och kläcka dem separat. Läs mer här: http://www.akvariet.tripnet.se/odling/malar.html

/Mona
#6 - 1 augusti 2003 05:46
Jag gillar malar rätt generellt. Jag har bara kört fast i lite idétorka just nu. Tänkte om man fick en lista på lite malar som är odlingsbara i akvariet så kunde man välja någon som verkar intresant och forska en del om vad just den behöver. Denna tråd var dessutom inte bara tänkt som en personlig tråd för mina undringar utan lika mycket för att skapa en samlad bild av odlingsbara malar.

Kan själv bidra med några:

Ancistrus (behöver väll egentligen inte nämnas)
Hypancistrus zebra (svår, men verkar spännande)
Hoplosternum (har försökt men inte lyckats ännu)

Fler får gärna fortsätta

/Johan
#7 - 1 augusti 2003 09:18
De flesta malar är faktist odlingsbara i akvarium tom större Glyptoperichthys har odlats i akvarium.
Men om man vill prova några andra mindre malar utan att behöva mixtra med vattnet så tillhör faktist Hypancistrus zebra en av de lättaste liksom L-260 Hypancistrus "Queen arabesque" det enda de behöver är lite fart på vattnet och en trång grotta, och givetvis att man har både en hanne och hona :-)
Även en del grenmalar som Sturisoma är ganska lättodlade liksom de mindre Rineloricaria arterna, de förstnämnda brukar oftast leka på glaset i närheten av utblåset från pumpen medan de andra föredrar ett trångt rör eller springa som är öppen i båda ändar.
Som de flesta fiskar så behöver även malar en hel del protein för att bli lekmogna, cyklops, artemia och mysis är bra foder till vuxna malar och i vissa fall även röda mygglarver, några av dem behöver även veg.foder varvat med det andra. Alla fiskar mår bra utav lite fiber i kosten liksom människan :-)
Det är inga malar som enbart är Herbivora utan de är omnivora och carnivora, vissa äter alger och smådjur medans andra äter smådjur och/eller andra fiskar...så fort de får en chans till proteinrikare föda så tar de den även i naturen. Så det är ofta missvisande i litteraturen om vad vissa malar äter, Hypancistrus tex tillhör de carnivora.

Mvh Janne

Annons