Malar för trådalger

#1 - 24 augusti 2013 12:19
Hej, jag har nu börjat fått trådalger i mitt 30L växtakvarium, än så länge så är dom väldigt små (ca 1 cm och väldigt tunna). Men jag skulle vilja ha bort dom så fort som möjligt. Finns det någon mal som skulle kunna ta bort dom och som passar i 30L?
#2 - 24 augusti 2013 13:12
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=978&SOK=1

Kanske skulle kunna funka.

Jag hade trådalger för många år sen och då åt mina siamesiska algätare upp dom, Otocinclus är ju lite lika siameserna fast mindre :D

Har du nån aning om varför du får trådalger då? nått lär ju va galet :D
#3 - 24 augusti 2013 14:35
Har faktiskt ingen aning om varför faktiskt... :/ Det är ny uppstartat (5 dagar) men dom finns ju överallt, vet inte hur jag ska bli av med dom
#4 - 24 augusti 2013 14:41
Sloten skrev:
Hej, jag har nu börjat fått trådalger i mitt 30L växtakvarium, än så länge så är dom väldigt små (ca 1 cm och väldigt tunna). Men jag skulle vilja ha bort dom så fort som möjligt. Finns det någon mal som skulle kunna ta bort dom och som passar i 30L?

...Amanoräkor:).

//Inger
#5 - 25 augusti 2013 09:55
Lite beroende på vad det är för trådalger så är det antagligen så att det inte finns något som äter dem, i alla fall inte i närheten lika fort som de växer. Enda sättet att bekämpa dem är genom att göra miljön otrivsam för dem, antingen genom att beröva dem ljus eller näring eller genom att se till att växterna trivs.

Annons